سلامت نیوز :دبیر انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: درمانهای رایج تاثیر زیادی بر درمان زخم‌های پای بیماران دیابتی ندارند اما استفاده از روش اكسیژن پرفشار باعث كاهش احتمال قطع پاهای این بیماران می‌شود.

دكترعلیرضا سلیمی در گفت وگو با ایسنا، افزود: روش اكسیژن پرفشارعلاوه بر بهبود زخم‌های پای دیابتی در درمان آمبولی‌ها (انسداد شریان به وسیله یک جسم متحرک)، عفونت‌ها و مسمومیت‌های ناشی از گاز مونواكسیدكربن موثر است.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا استفاده از این روش در ایران رواج دارد، گفت: اكسیژن پرفشار به عنوان روشی دانشگاهی، درمان جدیدی در ایران به شمار می‌آید و به تازگی یك مركز در تهران و مركز دیگری در اصفهان در این زمینه افتتاح شده است البته پیش از این نیروی دریایی از این روش به‌ نوعی استفاده می‌كرد.


مدیر گروه بیهوشی بیمارستان لقمان افزود: اقدامات مربوط به نوشتن آیین نامه و سنجش نیاز كشور به روش اكسیژن پرفشار انجام شده است و امیدواریم رواج این روش در ایران، باعث بهبود هرچه بیشتر بیماران دیابتی و مسمومین با مونواكسید كربن شود.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی درباره میزان رواج استفاده از روش اكسیژن پرفشار در جهان گفت: سابقه استفاده از این روش به زمان اسكندر مقدونی در 300 سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد ولی روش اكسیژن پرفشار به طورعلمی از حدود 70 سال پیش پایه گذاری شده است و اكنون در كشورهای پیشرفته ده‌ها مركز در این زمینه فعالیت می‌كنند.

سلیمی در پایان در زمینه روش اكسیژن پرفشار اظهار كرد: در این روش، بیمار درون یک محفظه بسته در معرض اکسیژن صد درصد خالص در فشاری دو تا سه برابر فشار جوی ( اتمسفر) قرار می‌گیرد و اکسیژن خالص را به طور متناوب استنشاق می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha