سلامت نیوز :از 20 سال گذشته تا به امروز، شیوع بیماری های گوارشی و کبد که ناشی از عواملی همچون شیوه نادرست زندگی، تغذیه نامناسب، استرس و نداشتن تحرک بدنی هستند، به سرعت در حال افزایش است.
علی اکبر کاهدی، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، افزود: بیماری های گوارشی و کبد، از شایعترین بیماری ها در بین مردم است که سالانه به صورت مستقیم و غیر مستقیم هزینه های زیادی را به سیستم بهداشتی و درمانی کشورهای مختلف تحمیل می کند.

وی با بیان اینکه در دهه های گذشته علت اصلی ابتلای مردم به بیماری ها و اختلالات گوارشی و کبد ناشی از عوامل عفونی، انگلی و برخی دیگر از بیماری های واگیردار بود، تصریح کرد: از 20 سال گذشته تا به امروز، شیوع بیماری های گوارشی و کبد که ناشی از عواملی همچون شیوه نادرست زندگی، تغذیه نامناسب، استرس، نداشتن تحرک بدنی و سایر عوامل بروز بیماری های مزمن هستند، با سرعت قابل ملاحظه ای در حال افزایش است.

کاهدی تاکید کرد: به طور قطع علت اصلی تغییر شکل بیماری های گوارشی و افزایش شیوع بیماری هایی همچون رفلاکس اسید معده به مری و انواع هپاتیت، الگوهای نامناسب زندگی و متاسفانه کم توجهی بیشتر مردم به اصلاح این الگوهای نادرست و خطرآفرین است.

این فوق تخصص گوارش و کبد، با اشاره به اینکه تغذیه نامناسب نقش بسیار مهمی در بروز بیماری ها و اختلالات گوارشی و کبد دارد، یادآور شد: مصرف غذاهای پرچرب، انواع نوشابه های گازدار، برخی از غذاهای آماده و به اصطلاح فست فود، به ویژه ساندویچ ها و پیتزا و همچنین مصرف زیاد تنقلاتی همچون چیپس و پفک، از دلایل اصلی بروز اختلالات گوارشی و کبدی در بین مردم به ویژه در افراد سالمند و کودکان است.

کاهدی خاطرنشان کرد: بیماری های گوارشی و کبد علاوه بر اینکه به حالت های مزمن، خطرناک و کشنده قابل تبدیل هستند، همچنین می توانند فرد مبتلا را مستعد بسیاری دیگر از بیماری ها و اختلالات مزمن کنند، به همین دلیل اصلاح شیوه های زندگی می تواند کمک بسیار زیادی به پیشگیری از انواع بیماری های مزمن و پیشرفته کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha