یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۴

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مصرف موادمخدر صنعتی و مواد مخدر آمفتامین‌دار را از علل بروز سکته مغزی در جوانان برشمرد و گفت: بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید در جهت آگاهسازی جوانان ازعوارض مصرف مواد مخدر باشد زیرا مصرف این مواد در بین جوانان ایرانی، سبب افزایش موارد ابتلا به سکته مغزی در کشور نسبت به آمارهای جهانی شده است.

شیشه و هروئین تزریقی باعث سکته مغزی می‌شود

سلامت نیوز:عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران مصرف موادمخدر صنعتی و مواد مخدر آمفتامین‌دار را از علل بروز سکته مغزی در جوانان برشمرد و گفت: بحث اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر باید در جهت آگاهسازی جوانان ازعوارض مصرف مواد مخدر باشد زیرا مصرف این مواد در بین جوانان ایرانی، سبب افزایش موارد ابتلا به سکته مغزی در کشور نسبت به آمارهای جهانی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر عسکر قربانی اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهند که مواد مخدر صنعتی و آنهایی که ترکیبات آمفتامین دارند مانند شیشه و هروئین تزریقی باعث سکته مغزی می‌شوند.


وی افزود: مصرف این مواد سبب ایجاد مکانیزم‌هایی در بدن می شود که ممکن است فشار خون را بسیار بالا ببرند؛ افزایش فشار خون، باعث خونریزی مغزی و در نهایت بروز سکته مغزی می‌شود.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: همچنین این مواد ممکن است یک واکنش التهابی در دیواره رگ به وجود بیاورند که رگ بسته و تنگ شود؛ تنگ شدن رگ ها سبب بروز سکته مغزی می شود و هر چه شدت این عارضه بیشتر باشد، سکته مغزی خطرناک تر و با عوارض بیشتری همراه خواهد بود.


فوق تخصص مغز و اعصاب فلوشیپ سکته مغزی، با بیان اینکه مصرف موادمخدر از علل بروز سکته مغزی به ویژه در جوانان است، ادامه داد: مصرف این مواد در بین جوانان ما نسبت به سال‌های گذشته زیاد شده است و بیشتر آنها به دلیل اینکه اطلاعی نسبت به علائم بروز سکته مغزی ندارند، با مشاهده علائم اولیه متوجه این عارضه نمی‌شوند و ممکن است زمانی به مراکز درمانی مراجعه کنند که دیگر دیر شده باشد.


فوق تخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ سکته مغزی گفت: آنهایی که موادمخدر مصرف می‌کنند در صورت بروز سکته و مراجعه به موقع به پزشک نیز اطلاعات درستی به پزشکان ارایه نمی‌دهند و واقعیت را به پزشک در مورد مصرف موادمخدر نمی‌گویند.


قربانی تصریح کرد: بسیاری از جوانانی که سکته می‌کنند، تغییراتی در دیواره رگ های گردن آنها به صورت ایجاد پارگی‌هایی به نام دایسکشن بروز می‌کند که این تغییرات در اثر مصرف این مواد و همچنین انجام حرکات کششی، حرکت‌های ناگهانی و ورزش های غیراصولی نیز ممکن است ایجاد شود؛ به همین دلیل تا به ما اطلاعات درستی ندهند، نمی‌توانیم علت بروز سکته را تشخیص دهیم.


به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر، وی با اشاره به اینکه مبارزه اجتماعی با مواد مخدر تکلیف همگانی برای در امان بودن نوجوانان و جوانان از معضل خطرناک اعتیاد است ،خاطرنشان کرد: هشدار دادن و آگاه سازی از اینکه مصرف مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و آمفتامین ها بیماری‌های زیادی از جمله سکته مغزی را منجر می شود، باید دو رکن اساسی در مبارزه اجتماعی با مواد مخدر باشد.




برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha