یک دکترای اقتصاد سلامت، با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت، از تبعیض در افزایش ۱۷ درصدی تعرفه آزمایشگاه و رشد ۱۳۷ درصدی سایر گروه های پزشکی انتقاد کرد.

تبعیض تعرفه ای در نظام سلامت/آزمایشگاه ۱۷ درصد بقیه ۱۳۷درصد

سلامت نیوز:یک دکترای اقتصاد سلامت، با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت، از تبعیض در افزایش ۱۷ درصدی تعرفه آزمایشگاه و رشد ۱۳۷ درصدی سایر گروه های پزشکی انتقاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،دکتر محسن بارونی عضو هیات علمی دانشگاه، با طرح این سئوال که آیا تورم حوزه سلامت با تورم عمومی تفاوت دارد، به خبرنگار مهر، گفت: تورم به افزایش سطح عمومی قیمت ها گفته می شود که ممکن است برخی کالاها کاهش و برخی افزایش یابد و به این تغییرات در قیمت کالاها تورم گفته می شود. تورم بخش عمومی با بخش سلامت کاملا متفاوت است و با توجه به اینکه کالاهای بخش سلامت وابستگی شدیدتری به نرخ ارز دارند، با نوسانات نرخ ارز شدت بیشتری در جهت افزایش دارند.

وی ادامه داد: بر اساس مطالعات متعدد تورم بخش سلامت بین ۱.۸ تا ۲ برابر بخش عمومی است. به عنوان مثال در سال ۱۳۹۳ درصد تورم بخش عمومی حدود ۱۵ درصد بوده و تورم بخش سلامت بالغ بر ۳۲ درصد اعلام شده است.

بارونی در پاسخ به این سئوال که افزایش تعرفه در حوزه سلامت بعد از طرح تحول سلامت و قبل از آن چه میزان بوده است، افزود: مطالعات میدانی متعددی انجام شده است. اگر تعرفه های مصوب را در نظر بگیریم افزایش تعرفه ویزیت و خدمات پزشکی به طور متوسط ۱۳۷ درصد تغییر یافته است. البته، باید توجه داشته باشیم این تغییرات به بیمه های درمانی تحمیل شده است. به عنوان مثال هزینه سازمان بیمه سلامت قبل و بعد از طرح تحول بیش از چهار برابر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه در ارتباط با افزایش تعرفه آزمایشگاه قبل و بعد از طرح تحول سلامت، گفت: میزان افزایش تعرفه قبل و بعد از طرح تحول سلامت در حوزه آزمایشگاه نسبت به خدمات دیگر پزشکی کمتر بوده است متوسط افزایش تعرفه تست های آزمایشگاهی در سه سال قبل و سه سال بعد از طرح تحول سلامت، در حدود ۱۷ درصد بوده است.

بارونی در پاسخ به این سئوال که افزایش هزینه ها و کاهش تعرفه ها در آزمایشگاه از نظر اقتصادی چه عواقبی دارد، تاکید کرد: یکی از مهم ترین مسائل این است که تعرفه ها باید بر اساس قیمت تمام شده تعیین شود و حاشیه سود و نقطه تعطیلی هر بخش مورد بررسی قرار گیرد. متاسفانه در سال های اخیر شاهد تعطیلی آزمایشگاه های متعدد بوده ایم که این نشان می دهد این آزمایشگاه ها کمتر از ۲۵ مراجعه کننده در روز داشته اند.

وی گفت: مشابه سایر کشورهای پیشرفته باید در کشور ما هم مدلی طراحی شود و با در نظر گرفتن سود حاصل از سرمایه گذاری، تاسیس آزمایشگاه های مرجع مد نظر قرار گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha