یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹

بررسی آمار تصادف‌های درون‌شهری که به دلیل استفاده از تلفن همراه رخ می‌دهد.

زنگ‌ها برای تصادف به صدا درمی‌آیند

سلامت نیوز: بررسی آمار تصادف‌های درون‌شهری که به دلیل استفاده از تلفن همراه رخ می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری، تحقیقات‌ نشان‌ می‌دهد‌ که‌ خطر تصادف‌ هنگام‌ استفاده‌ از تلفن‌ همراه‌، 4برابر خطر تصادف‌ در حالت‌ عادی‌‌است‌. این‌ خطر با افزایش‌ سن‌ راننده‌ بیشتر می‌شود و متاسفانه‌ با میزان تجربه‌ راننده‌ در کنترل وسیله نقلیه هم‌ نسبتی‌ ندارد‌. خطر تصادف‌ در فاصله‌ کوتاهی‌ پس‌ از برقراری‌ تماس‌ ‌(مثلا 5‌دقیقه‌ اول)‌ به‌مراتب‌ بیشتر است‌ و پس‌ از گذشت‌ ‌15دقیقه‌ از پایان‌ مکالمه،‌ به‌ یک‌چهارم‌ می‌رسد‌. علاوه‌ بر این‌، خطر تصادف‌ هنگام‌ مکالمه‌ در بزرگراه‌ها به‌مراتب‌ بیشتر از خیابان‌های شهر‌ است‌. کشورهای مختلف، محدودیت‌های گوناگونی را درخصوص استفاده از تلفن همراه حین رانندگی اعمال می‌کنند. در سال‌های اخیر، مجامع علمی و فنی، نگرانی خود را در مورد استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی ابراز داشته‌اند. رشد فزاینده استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی در واقع بخشی از روند نگران‌کننده تأثیر فناوری‌های روز بر کاهش توجه رانندگان است. غیر از صحبت‌کردن با تلفن همراه، استفاده از دیگر فناوری‌های درون خودرو مثل دسترسی به اینترنت، سیستم‌های اطلاعاتی رهیاب و سیستم‌های هشدار‌دهنده تصادف هم می‌تواند کاهش سطح دقت راننده را در پی داشته باشد.

تأثیر 25درصدی تلفن همراه در تصادفات

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که ابزارهایی مانند تلفن همراه یا دیگر وسایل الکترونیکی می‌توانند تأثیر مستقیمی در 25درصد از تصادفات داشته باشند. بر اساس این تحقیق، یکی از عوامل مهم در تصادفات رانندگی، حواس‌پرتی رانندگان و توجه‌نکردن به جلو است. مهم‌ترین دلیل حواس‌پرتی رانندگان در 25درصد موارد، صحبت با تلفن همراه، بازی با آن یا ارسال پیام کوتاه است.


نتیجه‌ای که از تحقیقات در این زمینه به‌دست آمده، این واقعیت تلخ را نشان می‌دهد که در آمار تصادفات، تلفن همراه جایگزین مواد‌مخدر و الکل شده و بیشترین عامل تصادفات، تولید، دریافت و ارسال پیامک، اعلام شده است؛ چراکه باعث پایین‌آمدن تمرکز راننده حین رانندگی می‌شود. در این زمینه پیش‌بینی شده که در سال۲۰۳۰ تعداد کشته‌های تصادفات در جهان 2برابر شود و به 5/2میلیون نفر برسد.

اختلال 50درصدی  در فعالیت مغز

علی معتمدی ـ روانشناس و رفتارشناس ـ می‌گوید: «طبق تحقیقاتی که انجام شده، صحبت با تلفن همراه میزان واکنش را 9درصد هنگام ترمز و 19درصد هنگام سرعت‌گرفتن پس از ترمز، کم می‌کند. رانندگانی که با تلفن همراه صحبت می‌کنند به گفت‌وگویی که در پیش دارند توجه می‌کنند نه به رانندگی؛ در نتیجه محیطی را که در آن مشغول رانندگی هستند، نمی‌بینند».


به گفته او استفاده از تلفن همراه  هنگام رانندگی بسیاری از فعالیت‌های مغزی را مختل می‌کند؛ به گونه‌‌ای که فرد به اجسام خیره می‌شود اما مغز، دستور دیدن، تشخیص و واکنش در برابر آنها را صادر نمی‌کند. تحقیقات انجام‌شده روی 500فرد بزرگسال نشان داده که صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی 50درصد فعالیت‌های مغزی مورد نیاز برای رانندگی را مختل می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha