یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 24164
سلامت نیوز : یك جراح و متخصص چشم گفت: با قرار گرفتن دود سیگار بر روی سطح كره چشم، غدد اشكی تحریك می‌شود و همین مسئله خشك شدن اشك را منجر می‌شود.

عزیز‌الله نیك‌پور در گفت‌وگو با فارس  با بیان اینكه اشك چشم از سه لایه چربی، موسین و آب تشكیل شده است، اظهار داشت: اختلال در هر یك از این لایه‌ها، منجر به خشك شدن اشك چشم خواهد شد.

وی گفت: در بعضی از موارد، خشكی اشك چشم مربوط به قسمت آبكی چشم نیست بلكه مسائل دیگر نظیر غدد مبومین در خشكی اشك نقش دارد؛ وظیفه غده مبومین ترشح چربی برای اشك است و از این رو اگر این غده دچار اختلال شود، به خشكی اشك می‌انجامد.

این جراح و متخصص چشم، اشك را دارای دو منبع شامل غده اصلی و غده فرعی دانست و افزود: غده اصلی در پشت استخوان فوقانی چشم و غده فرعی در ملتحمه قرار دارد؛ در صورت بروز اختلال در این 2 غده، كمبود اشك به وجود می‌آید كه در نهایت منجر به خشكی اشك خواهد شد.

نیك‌پور با بیان اینكه خشك شدن اشك بیشتر در زنان دیده می‌شود، اظهار داشت: بیماری‌های پاتولوژیك، انجام ورزش‌ و فعالیت‌های شدید در معرض باد، حساسیت‌های بهاره، عدم پلك زدن هنگام كار با كامپیوتر و قرار گرفتن در معرض باد مستقیم كولر و پنكه از دیگر عوامل مؤثر در خشك شدن اشك به شمار می‌رود.

وی سیگار كشیدن را نیز در خشكی اشك چشم مؤثر دانست و خاطرنشان كرد: سیگار دارای آلكالوئیدهایی است كه ضرر‌های زیادی به چشم وارد می‌كند ضمن اینكه دود سیگار بر روی سطح كره چشم، غدد اشكی را تحریك می‌كند و همین مسئله خشكی اشك را به وجود می‌آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha