سال ١٣٩٣، رسانه‌های محلی استان هرمزگان نوشتند كه از ١٠ سال قبل به این سو، مشكلات درمانی ساكنان جزیره هرمز كه فقط در ظاهر به «الماس» خلیج‌فارس شهرت دارد، به وضعیت نگران‌كننده‌ای رسیده است. سال ١٣٩٤، رسانه‌های محلی استان هرمزگان هشدار دادند كه با وجود حاد شدن وضعیت خدمات درمانی ضعیف و ناكافی در جزیره هرمز، سلامتی مردم این جزیره گرانبها به طور جدی در معرض خطر است.

«الماس» خلیج‌فارس حتی یك پزشك متخصص ندارد

سلامت نیوز: سال ١٣٩٣، رسانه‌های محلی استان هرمزگان نوشتند كه از ١٠ سال قبل به این سو، مشكلات درمانی ساكنان جزیره هرمز كه فقط در ظاهر به «الماس» خلیج‌فارس شهرت دارد، به وضعیت نگران‌كننده‌ای رسیده است. سال ١٣٩٤، رسانه‌های محلی استان هرمزگان هشدار دادند كه با وجود حاد شدن وضعیت خدمات درمانی ضعیف و ناكافی در جزیره هرمز، سلامتی مردم این جزیره گرانبها به طور جدی در معرض خطر است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: شنبه، ٢٥ فروردین سال ١٣٩٧ امام جمعه جزیره هرمز با مسوولان استانی و كشوری اتمام حجت كرد كه اگر برای حل مشكلات بهداشت و درمان ساكنان جزیره هرمز چاره‌اندیشی سریع نشود، برخورد جدی‌تری در انتظار متولیان سلامت خواهد بود. اما باز هم هفته‌ای خواهد گذشت و مقامات استانی با وعده‌های موقت، شعله خشم ساكنان هرمز را فرو می‌نشانند و امید می‌بندند كه دغدغه مشكلات اقتصادی كه از در و دیوار زندگی مردم بالا می‌رود، دوباره مردم را دچار فراموشی كرده و پیدا كردن راه‌حل برای پر كردن چاله‌های زندگی‌شان، باعث شود جای خالی خدمات درمانی مكفی و استاندارد را از یاد ببرند تا چند وقتی بگذرد و معتمد محل یا گردشگر یا یك فرد دلسوز ناآشنا با الفبای سیاست، دوباره به یاد جای خالی آمبولانس دریایی و اورژانس هوایی بیفتد و یك اعتراض رسانه‌ای دوباره، خواب و آرام مسوولان استانی را متزلزل كند.

این‌بار، ساكنان غیربومی جزیره هرمز و نمایندگان مردم در مركز استان از آنچه شاهد هستند، از فراموش شدن مردم جزیره و از نادیده گرفته‌شدن دردهای هرمزی‌ها، دل‌شان سوخت و معترض شدند نسبت به تمام اخباری كه تا امروز درباره توسعه و تجهیز خدمات بهداشت و درمان در الماس خلیج‌فارس منتشر شده اما كمتر از نیمی از این اخبار، واقعیت دارد. آبان ماه سال ١٣٩٠ رییس وقت دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی هرمزگان از نصب تجهیزات آمبولانس دریایی هرمز خبر داد و اعلام كرد كه «این شناور مجهز به سه تخت حمل بیمار و دارای كلیه تجهیزات پزشكی و اورژانسی موردنیاز است كه طی قراردادی به شركت تعاونی مد كندالو قشم برای ساخت واگذار شده بود كه در موعد مقرر آماده شده است. تجهیزات آمبولانس دریایی هرمز بر اساس استانداردهای لازم برای حمل بیمار نظیر شوك، تنفس تركیبی، نوار قلب تعبیه شده و در سامانه ناوبری آن نیز تجهیزات راهبری دریایی در شب به‌كار گرفته شده و این سامانه همزمان با عید سعید قربان وارد ناوگان فوریت‌های پزشكی استان می‌شود و می‌تواند به مردم شهید‌پرور جزیره هرمز خدمات درمانی ارایه دهد.»

خرداد ١٣٩٣ هم مدیر وقت مركز توسعه سلامت هرمز از راه‌اندازی اورژانس هوایی ١١٥ جزیره هرمز با همكاری نیروی دریایی سپاه خبر داد و اعلام كرد: «بسیاری از مناطق دورافتاده، محروم از خدمات درمانی هستند و با روندی كه دولت تدبیر و امید اتخاذ كرده در چند سال آینده مناطق دور‌افتاده كشور نیز شاهد حضور پزشك و پرستار می‌شوند كه این اوج درایت و توانمندی دولت امید است. برای افزایش رفاه بیماران و همراه آنها اقدامات ویژه‌ای در حال انجام است و واحد دیالیز این مركز برای سهولت در رفت و آمد بیماران دیالیزی راه‌اندازی شده و همچنین راه‌اندازی آزمایشگاه مجهز، واحد دندانپزشكی و اعزام پزشكان متخصص به این جزیره از اقدامات این مركز است و پیگیر این هستیم كه مركز بهداشتی درمانی هرمز را به یك مركز شبانه‌روزی تبدیل كنیم.»

دو روز قبل اما خبر رسید كه «جوان هرمزی به دلیل نبود آمبولانس دریایی فوت كرد.»

در متن خبر و به نقل از خبرنگار استانی خبرگزاری مهر آمده بود كه «جوان ۱۸‌ساله هرمزی كه در سانحه رانندگی دچار حادثه شده بود به دلیل تاخیر در اعزام آمبولانس دریایی از قشم به هرمز، جان سپرد. مصطفی جاشونیا كه ظهر پنجشنبه بر اثر سانحه تصادف مجروح شده بود، به درمانگاه هرمز منتقل شد، اما به دلیل عدم ارایه خدمات مناسب و نبود امكانات كافی، دستور اعزام او به مركز استان صادر شد كه به دلیل نبود آمبولانس دریایی در جزیره هرمز و انتظار برای اعزام این آمبولانس از قشم و بندرعباس عصر پنجشنبه جان خود را از دست داد.»

این خبر، راز پنهانكاری مسوولان استانی درباره ضعف شدید خدمات درمانی در جزیره هرمز را فاش كرد چرا كه پس از انتشار این خبر بود كه معلوم شد نه تنها آمبولانس دریایی هرمز، مدت‌هاست كه دیگر در اختیار این جزیره نبوده و به جزیره قشم منتقل شده بلكه از اورژانس هوایی هم خبری نیست و مركز درمانی «مجهز» هم در این جزیره، صرفا یك درمانگاه فاقد آزمایشگاه و رادیولوژی و دیالیز و سایر امكانات تخصصی است كه پزشكان عمومی برای گذراندن طرح به این درمانگاه اعزام می‌شوند؛ پزشكانی كه در دوران گذراندن طرح حتی تسلط به درمان‌های تخصصی ندارند و برای هر ارجاع، باید از اینترنت و اطلاعات محفوظ در گوشی تلفن همراه خود كمك بگیرند.

به دنبال انتشار این خبر، مدیر اورژانس استان هرمزگان هم در گفت‌وگو با مهر اعتراف كرد كه «تخصیص نیافتن اعتبار برای خرید آمبولانس دریایی هرمز یكی از مشكلات پیش روی جزیره‌نشینان هرمز است.»

به دنبال انتشار اخباری از واقعیت تلخ وضعیت نامناسب خدمات درمانی در این جزیره كه حدود ٧ هزار نفر جمعیت در خود جا داده، كیانوش جهانبخش؛ عضو شورای شهر بندرعباس هم در گفت‌وگو با «اعتماد» گفت: «طبق قانون، جمعیت هلال‌احمر صرفا باید در زمان بحران خدمت‌رسانی كند اما شرایط نامناسب خدمات درمانی در جزیره هرمز در حدی بحرانی است كه باید یك پایگاه امداد هوایی و دریایی در این جزیره مستقر شود. البته خدمات درمانی در كل استان هرمزگان قابل قبول نیست و حتی سرانه تخت بیمارستانی در كل استان در مقایسه با سرانه استاندارد، در حد فاجعه است، چنانكه بندرعباس به عنوان مركز استان، فقط یك بیمارستان عمومی دارد اما باید هر روز پذیرای تعداد قابل‌توجهی از ساكنان جنوب كرمان باشد. اما شرایط جزیره هرمز به این دلیل قابل هشدار است كه این جزیره با وجود زیبایی طبیعت بكر اما از حداقل امكانات درمانی آن هم با وجود ٨ هزار نفر جمعیت محروم است. جزیره هرمز آمبولانس دریایی و پایگاه هوایی اورژانس ندارد و امكانات پزشكی جزیره هم جوابگوی مراجعات روزانه مردم نیست و به همین سبب، هر روز شاهد آمد و رفت ساكنان جزیره به بندرعباس، آن هم برای درمان‌های بسیار ساده هستیم.»

احمد نادعلیان، هنرمندی كه ظرف ١٢ سال گذشته، ٧ سال به طور مستمر ساكن جزیره هرمز بوده هم در تایید شدت مشكلات بهداشت و درمان جزیره، به «اعتماد» گفت: «آنچه من در این سال‌ها شاهدم این است كه جزیره هرمز، فاقد آمبولانس دریایی است. یك آمبولانس دریایی داشته و خراب شده و هزینه تعمیر، پرداخت نشده و به همین دلیل هم امروز، آمبولانس دریایی ندارد. خدمات پزشكی در تنها درمانگاه جزیره هم در حد حضور چند پزشك عمومی است كه برای گذراندن طرح می‌آیند و حتی قادر به خدمات‌رسانی به زنان باردار در آستانه زایمان هم نیستند. بارها گزارشی داشتیم كه همراهان یك بیمار اورژانسی، درخواست خدمات امدادی از بندرعباس داشته‌اند اما مسوول این خدمات به ماموریت دیگری اعزام شده و همراهان ناچار شده‌اند بیمار بدحال را با تندروهای مسافری به بندر برسانند آن هم در حالی كه فاصله جزیره هرمز تا بندرعباس با قایق‌های تندرو، حدود ٤٥ دقیقه است و سپری شدن چنین فاصله زمانی با فوریت‌های پزشكی ناسازگار است. من چند سال قبل كه بر اثر سكته قلبی، دو سوم كارآیی قلبم را از دست دادم، امروز در حالی در جزیره هرمز اقامت فصلی دارم كه بارها از خودم پرسیده‌ام، اگر در این جزیره، برای من مشكلی ایجاد شود، چه كسی و چگونه من را به كدام متخصص خواهد رساند چون در این جزیره هیچ پزشك متخصصی حضور و وجود ندارد.»

عبدالحمید گلزاری، روحانی مسجد حضرت ابوالفضل‌(ع) جزیره هرمز هم از شرایط نامناسب خدمات درمانی در جزیره هرمز گلایه می‌كند و می‌گوید: «ساكنان این جزیره، واقعا از نظر دریافت حداقل امكانات درمانی هم در مضیقه هستند. روز گذشته، در جمع اعضای شورای شهر، نام ٩ نفر از ساكنان جزیره را روی كاغذ نوشتم كه طی سه سال گذشته، به دلیل نبود امكانات درمانی و آمبولانس فوت كرده بودند. البته برای جزیره آمبولانس دریایی فرستادند اما همان ابتدا هم ناخداهای جزیره كه وضعیت شناور را دیدند گفتند كه این آمبولانس، استانداردهای لازم را ندارد و عنقریب، از كار می‌افتد كه همین طور هم شد. طی مدتی كه آمبولانس كار می‌كرد، قیمت بالای سوخت در این جزیره باعث شده بود كه وقتی همراهان، بیمار خود را برای اعزام نزد پزشك می‌بردند، پزشك می‌گفت اول بروید سوخت تهیه كنید تا من برگه اعزام بنویسم. ٨ ماه قبل، آمبولانس خراب شد و برای تعمیر فرستادند به جزیره قشم و مسوولان شركت، گفتند كه خرابی این آمبولانس، كار ناخداها بوده و اهالی جزیره هرمز، لیاقت آمبولانس دریایی ندارند. هزینه تعمیر آمبولانس هم حدود ١٥٠ میلیون تومان برآورد شد و مسوولان منطقه آزاد قشم هم آمبولانس را ضبط كردند و گفتند ساكنان هرمز هر وقت نیاز به آمبولانس داشتند، از قشم اعزام می‌كنیم آن هم در حالی كه فاصله قشم تا هرمز، حدود یك ساعت راه است. متاسفانه فرماندار هرمز هم به گلایه مردم اهمیتی نمی‌دهد در حالی كه شنیده‌ام برخی روستاهای بندرعباس با هزار و ٥٠٠ نفر جمعیت، هم بالگرد امداد دارند و هم به دو دستگاه آمبولانس مجهزند اما جزیره هرمز كه ٨ هزار نفر جمعیت دارد و به دلیل جذر و مد دریا، عملا از ساعت ٦ عصر تا ٨ صبح فردا، هیچ ترددی امكان‌پذیر نیست و مردم جزیره، با آب محصور می‌شوند، از آمبولانس دریایی و امداد هوایی محروم هستند. تنها درمانگاه جزیره هم خدمات در حد ساكنان جزیره ندارد چرا كه پزشك متخصص نداریم و فقط پزشكان عمومی در این درمانگاه حضور دارند كه حتی تحصیلات‌شان هم تكمیل نشده. چندی قبل هم تمام تجهیزات آزمایشگاهی و دیالیز مستقر در درمانگاه را از جزیره خارج كردند و حالا این مردم فقیر، باید برای ساده‌ترین خدمات آزمایشگاهی، ١٤ هزار تومان هزینه رفت و برگشت به بندرعباس بدهند در حالی كه بارها در دفتر امام جمعه جزیره، شاهد حضور مردمی بوده‌ام كه می‌آیند و از درد قلب رنج می‌برند اما قادر به پرداخت كرایه رفت و آمد به بندرعباس برای مراجعه به پزشك متخصص نیستند.»

احمد نادعلیان، هنرمندی كه ظرف ١٢ سال گذشته، ٧ سال به طور مستمر ساكن جزیره هرمز بوده هم در تایید شدت مشكلات بهداشت و درمان جزیره، به «اعتماد» گفت: «آنچه من در این سال‌ها شاهدم این است كه جزیره هرمز، فاقد آمبولانس دریایی است. یك آمبولانس دریایی داشته و خراب شده و هزینه تعمیر، پرداخت نشده و به همین دلیل هم امروز، آمبولانس دریایی ندارد. خدمات پزشكی در تنها درمانگاه جزیره هم در حد حضور چند پزشك عمومی است.

عبدالحمید گلزاری، روحانی مسجد حضرت ابوالفضل‌(ع) جزیره هرمز: ٨ ماه قبل، آمبولانس خراب شد و برای تعمیر فرستادند به جزیره قشم و مسوولان شركت، گفتند كه خرابی این آمبولانس، كار ناخداها بوده و اهالی جزیره هرمز، لیاقت آمبولانس دریایی ندارند. هزینه تعمیر آمبولانس هم حدود ١٥٠ میلیون تومان برآورد شد و مسوولان منطقه آزاد قشم هم آمبولانس را ضبط كردند و گفتند ساكنان هرمز هر وقت نیاز به آمبولانس داشتند، از قشم اعزام می‌كنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha