دبیر شورایاری محله اراج: مالکان بیمارستان نیکان در فکر راه‌اندازی توریسم درمانی در این منطقه هستند. شهردار منطقه یک: تخلفات نیکان در دوره شهرداری گذشته تهران انجام شده است. مدیرعامل بیمارستان نیکان: حتی یک متر دیگر هم در اراج زمین نمی‌خریم.

مجادله زمین در محله ‌اراج

سلامت نیوز: دبیر شورایاری محله اراج: مالکان بیمارستان نیکان در فکر راه‌اندازی توریسم درمانی در این منطقه هستند شهردار منطقه یک: تخلفات نیکان در دوره شهرداری گذشته تهران انجام شده است مدیرعامل بیمارستان نیکان: حتی یک متر دیگر هم در اراج زمین نمی‌خریم.

به گزارش سلامت نیوز، شهروند نوشت: اهالی محله می‌گویند لودر را گذاشته‌اند بالای زمین، روی مصالح و نخاله‌های زمین خسروداد؛ همان زمینی که کاربری باغ دارد و در مجاورت بیمارستان نیکان است. روزهایی که با آجر و سیمان، آهن و ماشین‌های غول پیکر بنای ساخت کلینیک نیکان در محله اراج را گذاشتند تنها حرف از مجتمع درمانی ١٠٠ تختخوابی بود که طبق ضوابط آن زمان ٢٥ پارکینگ در طبقات زیر زمین، به آن تعلق می‌گرفت. بعد اما سایه یک بیمارستان در چند ساختمان کوچک و بزرگ دیگر پهن شد. مالکان، برخی زمین‌های مجاور را خریدند یا کرایه کردند، برایشان فرقی نداشت کاربری زمین باغ یا زمین ورزشی ٤٠ ساله کودکان باشد؛ درخت‌ها را قطع کردند و زمین بازی بچه‌ها را هم گرفتند تا کلینیک‌ها یکی بعد از دیگری سر از خاک بیرون بیاورند. حالا با گذشت ١٢‌سال از شروع عملیات ساخت این ساختمان، حرف از جبران کمبود پارکینگ با احداث یک ساختمان دیگر روی بقایای یک باغ است. از سوی دیگر زمزمه‌های ساخت شهرکی با کاربری درمانی برای جذب توریست از گوشه و کنار و حرف‌های مردم محلی شنیده می‌شود اما مدیرعامل این بیمارستان می‌گوید «قصد راه‌اندازی چنین پروژه‌ای را دارم اما بعید می‌دانم منطقه مورد نظرم اراج باشد. حتی یک متر دیگر هم در اراج زمین نمی‌خریم.»


زمین بیمارستان نیکان را‌سال ٨٤ خریدند
همسایه ها می گویند خروار خروار نخاله در اطراف ساختمان خالی شد و بعد هم نوبت به پر و خالی شدن زمین‌ها از مصالح ساختمانی رسید. دیوارهای ساختمان را تا‌سال ٨٩ بالا بردند و تیر‌سال ٩٠، به‌عنوان نخستین بیمارستان خصوصی کشور افتتاح شد. در نقشه‌های اولیه ساختمان ٢٥ پارکینگ در طبقات زیر زمین اختصاص داده شده بود، اما بعدها کاربری آن را به فعالیت‌های درمانی و آزمایشگاهی تغییر داده اند. اهالی محل اعتراض کردند اما اعتراض‌ها برای چند ماه کارساز شد و دوباره کار تجهیز آزمایشگاه‌ها در زیر زمین از سر گرفته شد.


همین جا بود که ایده گسترش و ساخت‌وساز واحدهای مختلف بیمارستان هم جان گرفت. ساختمانی در ضلع غربی ساختمان شماره یک برای توسعه بیمارستان خریداری و سازه کارگاهی موقت در کنار آن فعال شد. سازه درنهایت دایمی و ماندگار شد و از آنجایی که جلوی رمپ پارکینگ ساختمان شماره دو بود مالکان به این بهانه، واحدهای پارکینگ آن را هم تغییر کاربری دادند. کلید حل‌وفصل همه این تخلفات هم، شورای شهرسازی و معماری منطقه بود.
حبیب الله تاجیک اسماعیلی درباره تخلفات این مجموعه بیمارستانی به «شهروند» می‌گوید همه این موارد و تخلفات به دوره شهرداری گذشته بر می‌گردد و در کمیسیون توافقات آن زمان به ازای دریافت جریمه حل شده است. سیروس تابش، مدیرعامل بیمارستان نیکان هم البته در این‌باره توضیحاتی دارد: «به علت نیازی که به تثبیت سازه موقت داشتیم از شهرداری درخواست کردیم تا مجوز آن را صادر کند. مسئولان شهرداری هم تثبیت این سازه را به این شرط قبول کردند که یک پارکینگ عمومی در این‌جا بسازیم.»


اجاره و تملک باغ خسروداد
حذف پارکینگ از ساختمان‌های بیمارستان نیکان به یک رسم تبدیل شده است، بعد از احداث ساختمان‌ها، پارکینگ آن حذف شد و مالکان برای تأمین پارکینگ خرید و ساخت واحدهای دیگری را در دستور کار قرار می‌دهند. کاشانی، دبیر شورایاری منطقه اراج می‌گوید: «براساس ضوابط شهرسازی اگر پاركینگی حذف شود تأمین آن در فاصله كمتر از ٣٠٠ یا ٥٠٠ متر بلامانع است، بنابراین زمین شرقی بیمارستان را به‌عنوان پارکینگ اجاره کردند و پایان کار بیمارستان را گرفتند. این زمین در گذشته بیش از ١٥٠ اصله درخت داشت اما حالا خشک شده است.» از بالای ساختمان‌های اطراف، هنوز بقایای چند درخت باقیمانده در میان هجوم ماشین‌های پارک‌شده در محوطه دیده می‌شود. براساس گزارش سازمان بوستان و فضای سبز شهرداری تهران در دوره‌های گذشته، مشخص شد که حدود ١٤٥ اصله درخت به صورت غیرقانونی در این باغ قطع شده است. حالا اهالی محل می‌گویند، درختان باغ «خسروداد» مرحله به مرحله قلع و قمع شده و در ایام نوروز هم دوباره برگ و بار درختان باقیمانده را قطع کرده‌اند: «مالکان بیمارستان‌ سال گذشته این باغ را که تا‌کنون در اجاره آنان بود، خریدند تا بعد از ساخت، به‌عنوان پارکینگ از آن استفاده کنند. آنها درخواست مجوز برج- باغ را به شهرداری داده‌اند، از گوشه کنار هم می‌شنویم که مسئولان شهرداری تهران در اسفندماه و بعد از لغو مصوبه برج-باغ‌ها برای این زمین مجوز برج-باغ صادر کرده‌اند.»‌ هادی کاشانی می‌گوید که در روزهای آخر اسفند برای این زمین حتی دستور نقشه هم صادر شد آن هم در ١١ طبقه.


با وجود این تاجیک اسماعیلی، شهردار منطقه یک تهران می‌گوید: «مجوز ساخت این زمین هنوز صادر نشده است اما صدور آن دور از انتظار نیست، چون لغو مصوبه برج-باغ‌ها از سوی فرمانداری ابلاغ نشده است بنابراین اگر در این مدت مجوزی صادر شود، کاملا قانونی است.»
مصوبه برج-باغ‌ها در دهه ٨٠ با حمایت‌های مهدی چمران، رئیس وقت شورا به تصویب رسید. حامیان آن معتقد بودند که مالکان با این مصوبه، باغ‌های تحت مالکیت خود را حفظ می‌کنند. براساس این مصوبه به مالکان اجازه داده می‌شد که در ٣٠‌درصد از فضای باغ‌ها ساخت‌وساز انجام دهند و ٧٠‌درصد آن به صورت باغ باقی بماند. مصوبه برج–باغ‌ها در طول ١٥‌سال باعث تخریب ٤ تا ٥‌هزار هکتار از باغ‌های تهران شد به همین دلیل اسفند ‌سال گذشته، اعضای شورای پنجم در ادامه تلاش‌های برخی اعضای شورای گذشته، این مصوبه را لغو کردند.


حالا مدیرعامل بیمارستان نیکان روایت دیگری از ماجرای حذف پارکینگ‌، خرید و اجاره زمین‌ها دارد: «از همان ابتدا هم فقط طبقه منفی دو در ساختمان اصلی بیمارستان نیکان کاربری پارکینگ داشت و پارکینگ منفی یک مخصوص رادیولوژی، انبار و توزیع غذا بود. دو‌سال قبل به دلیل افزایش مراجعه به بیمارستان گرفتاری‌هایی برای ما شروع شد، بیمار اورژانس به بیمارستان مراجعه می‌کرد حتی تختی برای او نداشتیم، بنابراین مجبور شدیم ٢٥ پارکینگ طبقه منفی دو را حذف و آن را هم برای بیماران آماده کنیم اما همزمان با آن، ١٤٠ پارکینگ در زمین خسروداد به جای آن آماده کردیم.» مدیریت بیمارستان نیکان در‌ سال ٩٤، سه دانگ از زمین مجاور بیمارستان را خریداری و سه دانگ دیگر را هم از مالک اجاره می‌کند تا خودرو پرسنل و مراجعان در این زمین ٤‌هزار متری اسکان داده شود. آن‌طور که تابش می‌گوید، آنها در ‌سال ٩٦، سه دانگ باقیمانده زمین خسروداد را هم از مالک خریداری کرده‌اند: «بعد از خرید سه دانگ دیگر از زمین خسروداد، به این فکر افتادیم که یک پارکینگ در هفت طبقه منفی در این‌جا بسازیم، بنابراین برای دریافت مجوز مکاتباتی را با شهرداری شروع کردیم.»


مسئولان بیمارستان نیکان در اسفندماه ‌سال گذشته برای ساخت باغ خسروداد دستور نقشه هم گرفته‌اند، زمینی که در کمیسیون باغات، باغ تشخیص داده شده است اما به گفته تابش، در طرح تفصیلی کاربری بهداشتی- درمانی دارد: «تخریب‌هایمان را شروع کردیم و منتظر مجوز گودبرداری هستیم. در محدوده زمین خسروداد هنوز هم درخت‌های زیادی است که بیشتر در انتهای زمین قرار دارند، بنابراین زمین را از قسمت بالای آن گودبرداری می‌کنیم تا به درخت‌ها آسیبی وارد نشود. بعد از ساخت آن هم، علاوه بر درخت‌های قبلی، دوباره درختکاری خواهد شد.» اما اهالی محله اراج می‌گویند که در ایام عید درخت‌های خسرداد قلع و قمع شده‌ است، درحالی‌که مدیرعامل بیمارستان نیکان می‌گوید که آنها فقط چند درخت را جابه‌جا کرده‌اند: «درخت‌ها را به صورت فنی و با هزینه سنگینی جابه‌جا کردیم که در گود نیفتند.»


توسعه کلینیک در واحد مسکونی
ماجرا به همین جا هم ختم نشد. مالکان بیمارستان نیکان که درواقع هیأت‌مدیره یک شرکت مهندسی هستند، همزمان با رونق گرفتن فعالیت کادر درمانی، قطعه زمین‌های روبه‌روی ساختمان نیکان را برای افزایش ٥٠ تختخواب دیگر خریداری کردند. درحال حاضر، کلینیک‌های چشم‌پزشکی و درمان ناباروری در این ساختمان در پهنه مسکونی قرار دارد. اهالی محل هم به استقرار مرکز درمانی در کاربری مسکونی اعتراض کرده‌اند اما درنهایت متوجه شده‌اند که در هر کدام از واحدها امکان استقرار پزشکان وجود دارد و مجموعه مدیران از همین حربه استفاده کرده است. درواقع مدیرعامل بیمارستان نیکان برای تغییر کاربری واحد مسکونی درخواستی را به شهرداری منطقه یک تهران می‌دهد و پرونده در کمیسیون ماده ٥ شهرداری بررسی می‌شود. حالا سیروس تابش نامه کمیسیون ماده ٥ شهرداری تهران به سلیمانی، شهردار سابق منطقه یک تهران را در دست دارد که به آنها اجازه تغییر کاربری را به درمانی (صرفا مطب پزشکان) داده‌اند: «درباره تغییر کاربری زمین روبه‌رو که حالا به کلینیک چشم معروف است هم ابتدا شایعه کردند که پارکینگ است، اما مگر می‌شود در زمین ٩٠٠ متری پارکینگ ساخت. آنها به ما اجازه تغییر کاربری دادند با این شرط که در زمین خسروداد پارکینگ ساخته شود.»


در حین ساخت این ساختمان برخی خانه‌های اطراف، دچار نشست شدند و اعتراض و شکایت‌هایی هم از سوی همسایگان مطرح شد. اما مالک در نامه‌ای به معترضان اعلام کرد که اقدامات اصلاحی مثل آسفالت و خط کشی در محوطه پارکینگ افراد متضرر انجام خواهد شد. همسایگان البته با این اقدام موافقت نکردند چرا که مالک اعلام کرده بود بعد از این حق هر گونه ادعا درحال و آینده از آنان ساقط خواهد شد. این ساختمان هنوز پایان کار نگرفته و به بهره‌برداری نرسیده است اما مراجعان این مجموعه روز به روز بیشتر می‌شوند. اگر چه پلیس راهور هم اصلاحات ترافیکی در این محل انجام داده است اما اهالی می‌گویند این طرح تاثیری در کاهش ترافیک محل نداشته است.


باغ اراج، کارگاه بیمارستان نیکان
سرنوشت باغ موقوفه اراج هم به سرنوشت بیمارستان نیکان گره خورده است؛ باغی که حاج حسین کنی، قبل از انقلاب برای آن خون دل خورد، از آن مراقبت کرد و چون فرزندی نداشت آن را وقف کرد. باغی سرسبز با مساحت ٢٩‌هزار و ٤٢٤ متر مربع  که پر از درختان خرمالو بود و محلی‌های قدیمی خاطرات زیادی از آن دارند. آقا جواد یکی از اهالی اراج از قول پدرش می‌گوید:  « خرمالوها به قدری زیاد بود که همسایه‌ها هم از آن بهره می‌بردند، بعد حاج حسین باغ را وقف کرد و حالا از عایدات آن در مراسم ایام ماه رمضان و محرم هیأت استفاده می‌شود.»

باغ اوقاف اراج البته هنوز درختانی دارد اما به دلیل آتش‌سوزی‌های عمدی‌سال ٩٤ تعداد زیادی از درختان در آتش سوخته‌اند. خوب به یاد می‌آورد که یک روز کارگری که در باغ رفت و آمد داشت با بنزین به داخل باغ رفت و چند ساعت بعد باغ آتش گرفت. بعدها در گزارش‌های مراجع قضائی آتش‌سوزی‌های تیر تا شهریور‌سال ٩٤ عمدی شناخته شد. گزارش دادسرای عمومی انقلاب اسلامی در آن زمان نشان می‌دهد که از مجموع‌هزار و ٤٨١ اصله درختی که در باغ وجود داشته، ٦٠٠ درخت مثمر و غیرمثمر سوخته است، ١٥٠ اصله قطع و ریشه کن شده است و درحال حاضر ٥٨١ اصله درخت هم در اثر عدم رسیدگی، سهل‌انگاری و عدم آبیاری و مراقبت بصورت کاملا خشک در آمده است و فقط ١٥٠ اصله درخت در این باغ موجود است که بیشتر در قسمت‌های شمالی ملک است. در این گزارش به درخت چنار ٢٥٠ سا‌له‌ای اشاره شده است که جزو ذخایر ژنتیکی است. ماجرای تغییر مسیر قنات باغ، تخریب و تعرض به آن، ماجرایی است که خیلی از مردم محل به آن گلایه دارند. در سال‌های گذشته براساس توافق شهرداری با سازمان اوقاف، مجوز برج- باغ برای آن گرفته شده است و مردم محله می‌گویند جز برج‌سازان مالکان بیمارستان هم از مشتریان این باغ هستند. محمودی یکی از  همین ساکنان محل است که از وجود کارگاه بیمارستان در کنار دیوار باغ حرف می‌زند:   « با این شرایط همین تعداد باقیمانده درخت هم در معرض خطر است..» او می‌گوید زمانی که برای بیمارستان گودبرداری کرده بودند برای مدتی فاضلاب این بیمارستان به داخل باغ ریخته می‌شد:   « شکایت کردیم و مکاتبات زیادی با فرماندار، دفتر مقام رهبری، شهردار منطقه یك و مدیر بهداشت شمیرانات هم انجام شده است. ظاهرا مشکل ورود فاضلاب به باغ حل شده است چون نماینده شبکه بهداشت اعلام کرد که پساب متعلق به بیمارستان نیست.»


سیروس تابش در پاسخ به همه ایراداتی که درباره باغ اوقاف اراج مطرح است، توضیح می‌دهد: «کارگاه ما تنها در گوشه‌ای از باغ است اما آبیاری تمام درختان را انجام می‌دهیم حتی زمانی که آب قنات قطع شده بود خودمان پای درختان آب ریختیم.» او درباره پیشنهادی که قبلا برای مالکان باغ اوقاف اراج داشته‌اند، می‌گوید: «گفته بودیم اگر روزی شهرداری بخشی از این باغ را گرفت، از آن نگهداری می‌کنیم، اما یک پیشنهاد هم داشتیم. قبل از این‌که ملک خسروداد را کامل خریداری کنیم به مالکان پیشنهاد کردیم که در زیرزمین قسمتی که درخت ندارد، پارکینگ بسازیم و حتی سطح آن را هم درخت بکاریم، اما حالا دیگر هیچ کاری با آن نداریم. اگر کسی از طرف ما آجر روی آجر در باغ اراج گذاشت، دستش را قطع کنند. زمین‌خوار نیستیم فقط قصد ساخت پارکینگ و توسعه بخشی از بیمارستان خودمان را داریم.» مدیرعامل بیمارستان نیکان ماجرای ورود فاضلاب بیمارستان به باغ اراج را هم قبول ندارد: «چاه فاضلاب همسایه در گود زمین ما باز شد، اگرچه آن را ترمیم کردیم اما از آن عکس گرفتند و به فاضلاب بیمارستان نسبت دادند. پاکسازی قنات را ما انجام دادیم اما می‌گویند فاضلاب بیمارستان را درون باغ رها کرده‌اند، درحالی‌که این‌جا تصفیه‌خانه دارد و هر هفته همه چیز از طریق محیط ‌زیست آزمایش می‌شود.»


ماجرای زمین فوتبال ٤٠ ساله
به جز باغ خسروداد، مجتمع‌های تجمیع شده مسکونی و باغ اراج، زمین فوتبال ٤٠ ساله محله اراج هم در خطر تصرف است، زمینی که متعلق به یکی از مدیران فدراسیون فوتبال است  و حالا مسئولان بیمارستان نیکان این زمین را هم اجاره کرده اند. این زمین، با مساحت ٤‌هزار و ٢١ متر مربع در اختیار ستاد فرمان اجرایی امام بود اما به زمین بازی بچه‌ها تبدیل شده بود و اهالی محل حتی برای آن حصار و پله هم تأمین کرده بودند به گفته کاشانی، دبیر شورایاری منطقه اراج پهنه این زمین در طرح‌های قدیم تهران ورزشی بوده است:  « می‌خواستیم زمین را تبدیل به چمن مصنوعی کنیم اما متوجه شدیم که یک نفر آن را در مزایده خریداری کرده است.» او از درگیری آخرین روزهای اسفند میان ماموران بیمارستان و محلی‌ها می‌گوید: « قبل از عید، بچه‌ها درحال بازی در این زمین بودند که ماموران با لودر آمدند تا دیوار آن را تخریب کنند. محلی‌ها هم از کارشان جلوگیری کردند که این موضوع باعث درگیری میان آنها شد و کارشان به شکایت قضائی و کلانتری کشیده شد. بعد متوجه شدیم که مسئولان بیمارستان این زمین را به هوای ساخت پارکینگ اجاره کرده است.» حالا اطراف این زمین ورزشی را هم حصار کشیده‌اند و تعدادی از ماشین‌های مراجعان به آن‌جا انتقال داده شده است. شهردار منطقه یک هم می‌گوید:  « مسئولان بیمارستان تعهد کرده‌اند که زمین دیگری را به‌عنوان زمین بازی بچه‌ها برای آنها تأمین کنند.»


با وجود این، سیروس تابش، مدیرعامل بیمارستان درباره زمین ورزشی هم توضیح می‌دهد: «زمانی که تصمیم به ساخت زمین خسروداد به‌عنوان پارکینگ گرفته شد، زمین مجاور آن را به مدت یک سال، اجاره کردیم تا در طول همین مدت به‌عنوان پارکینگ از آن استفاده شود. قصدمان حل مشکل شلوغی در محل بود.» او می‌گوید: «زمین‌خوار نیستیم، قصد تغییر کاربری یا ساخت آن را نداریم فقط یک سال از آن به‌عنوان پارکینگ استفاده می‌کنیم. حتی برای بچه‌ها هم یک زمین اجاره خواهیم کرد تا در آن ورزش کنند. مکان زمین ورزشی در بلوار اوشان پیدا شده است و احتمالا تا هفته آینده برای بازی در اختیار بچه‌های محل گذاشته خواهد شد.» تابش درباره زمین‌خواری بیمارستان هم حرف‌هایی داشت: «من که نمی‌توانم بیمارستان را به جای دیگری منتقل کنم فقط به دنبال این هستم که به جای گرفتاری‌هایی که ایجاد شده است، کاری انجام دهم و حتی گفته‌ام به جای فشار و استرسی که به محله وارد می‌شود بچه‌های این محله را در اولویت استخدام بگذارند.»


پیگیری بی‌نتیجه اعضای شورا
پرونده توسعه بیمارستان نیکان البته از سوی یکی از اعضای شورایاری به شورا برده شده است. علی اعطا، سخنگوی شورا تا به حال دو بار دراین‌باره از شهرداری درخواست گزارش داشته است. شهرداری منطقه یک هم در پاسخ به آن اعلام کرده است:  «مازاد بر پروانه، ساختمان ٣ طبقه در ضلع جنوب شرقی بیمارستان به مساحت کلی ٥٥٥ متر مربع احداث شده که دارای شورای معماری در‌سال ٩٥ است ولی منجر به صدور گواهی نشده است. ذینفع اقدام به حذف ٢٤ واحد پارکینگ در زیر زمین اول و دوم ساختمان اصلی بیمارستان و تغییر کاربری به اداری بیمارستان و انبار کرده است.» کاشانی، دبیر شورایاری محله اراج معتقد است که توسعه درمانی، درحال بلعیدن محله است و به توریسم درمانی ختم خواهد شد. البته تاجیک اسماعیلی، شهردار منطقه یک تهران این موضوع را رد می‌کند: «حرفی درباره توریسم‌درمانی نشنیده‌ام، اما این بیمارستان تنها بیمارستان خصوصی کشور است، خدمات خوبی ارایه می‌کند و ساخت آن خارج از ضوابط شهرسازی هم نیست.» اجرای پروژه توریسم‌درمانی اما برای مدیرعامل بیمارستان نیکان دور از انتظار نیست، اگر چه می‌گوید:  «بعید است پروژه توریسم‌درمانی را در اراج اجرا کنم، حتی یک متر دیگر هم در اراج زمین نمی‌خرم اما به دنبال آن هستم تا در نقطه دیگری از تهران این سرمایه‌گذاری را انجام دهم.»


درخواست تغییر کاربری مالک رد شد
مجموعه مدیریتی بیمارستان نیکان در یک‌سال و ٤ ماهی که فخرالدین سلیمانی، شهردار منطقه یک بود، دو بار از شهرداری مجوز درخواست کردند؛ یک‌بار برای تغییر کاربری ساختمان تجمیع شده که حالا کلینیک است و درخواست دیگر هم برای توسعه بنا: «هر دو درخواست را به کمیسیون ماده ٥ بردم. با درخواست اول که تغییر کاربری ملک مسکونی بود مخالفت شد اما درخواست دوم درباره توسعه بنا و ساختمان ملک خسروداد بود که تأیید نشد و تا پایان دوره‌ام همچنان بلاتکلیف باقی ماند. درواقع این درخواست مشروط بر تجمیع زمین کناری برای تأمین پارکینگ و ساخت یک مجموعه بهداشتی وسیع‌تر بود.»


همه این حرف‌ها درحالی است که مدیرعامل بیمارستان نیکان نامه موافقت کمیسیون ماده ٥ را در دست دارد، اما شهردار سابق منطقه در پاسخ می‌گوید: «درخواست در وهله اول در کمیسیون‌ها رد شد اما اگر در پیگیری دوباره برای آن حکم صادر شده باشد در جریان آن نیستم. احتمالا مجوز این تغییر کاربری در آخرین جلسات کمیسیون ماده ٥ صادر شده است.» شهردار سابق منطقه یک تهران درباره دلایل تملک نشدن باغ خسروداد که در ‌سال ٨٢  از طرف سازمان بوستان‌ها توصیه شده بود هم توضیح می‌دهد: «توصیه سازمان پارک‌ها هر چه که باشد ابتدا باید در شورا مطرح شود و برای آن تأمین اعتبار صورت گیرد، احتمالا در آن زمان تأمین اعتبار نشده است.»


او هم مثل شهردار فعلی منطقه یک از تغییر کاربری‌های این بنا بی‌اطلاع است، چون سازه‌ها در زمان شهرداران قبل از او، در کمیسیون ماده ٥ یا کمیسیون ماده ١٠٠ تثبیت شده است:  «ترافیک در خیابان‌های اطراف بیمارستان یکی از مشکلاتی بود که بر اثر ساخت آن ایجاد شد، بنابراین با مالک توافق شد تا مغازه‌های شمال غربی را تملک کند تا معضل ترافیکی حل شود. مشکل اصلی بیمارستان نبود پارکینگ است. مالک، زمین مجاور را خریداری کرده است تا بعد از دریافت مجوز، پارکینگ تأمین شود.» به گفته سلیمانی، پهنه ملک خسروداد در طرح تفصیلی جدید فضای سبز نیست: «پرونده‌های اینچنینی در ادامه از کمیسیون باغات استعلام می‌شود و اگر تشخیص آنها باغ بود، براساس مصوبه برج-باغ‌ها برای آن عمل خواهد شد. در آن زمان برای این پرونده هم استعلام کردیم اما به علت تغییر مدیریت شهری از نتیجه آن بی‌اطلاع هستم.»


 شهردار سابق منطقه یک تهران مانند شهردار فعلی منطقه یک از طرح توسعه بیمارستان با هدف توریسم‌درمانی و ساخت هتل‌آپارتمان بیمارستان بی‌اطلاع است اما نظر مثبتی به آن دارد. مسأله دیگری که در میان حرف‌های دبیر شورایاری‌های منطقه اراج وجود داشت، تمایل مسئولان بیمارستان برای خرید باغ اوقاف اراج بود، چون بخشی از آن به کارگاه ساختمان بیمارستان نیکان تبدیل شده است. حالا آن‌طور که شهردار سابق منطقه یک می‌گوید در ماه‌های گذشته، توافقاتی با اوقاف درحال انجام بوده است: «براساس قانون حفظ و گسترش فضای سبز قرار بود که ٨٠‌درصد این باغ از سوی شهرداری خریداری شود تا به پارک تبدیل شود و مالک هم در ٢٠‌درصد آن ساخت‌وساز انجام دهد اما پرونده به حوزه قضائی رفت و این موضوع هم متوقف ماند. حالا کل باغ در خطر تخریب است.»
قرار است در زمین خسروداد ٧ طبقه پارکینگ در زیرزمین ساخته شود و طول آن به ارتفاع سایر ساختمان‌های بیمارستان برسد درحالی‌که دوباره، بخش دیگری از نمای آسمان تهران از ساختمان‌های پشت سر پنهان خواهد شد.


در نامه رئیس دبیرخانه کمیسیون ماده ٥ که به شهردار سابق منطقه یک نوشته شده، در کنار صدور مجوز تغییر کاربری مسکونی به درمانی( البته صرفا برای مطب پزشکان) و تثبیت پهنه درمانی زمین خسروداد درباره قطعه زمین شرق آن هم آمده است:  «چنانچه توسط مالکین بیمارستان تملک شود، کاربری آن به صورت درمانی تثبیت و احداث بنا در تراز ارتفاع بیمارستان نیکان اقدام گردد.» این یعنی کمیسیون ماده ٥ اجازه صدور مجوز با کاربری درمانی را برای زمین ورزشی که از چند ماه گذشته پارکینگ شده را هم داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha