دیروز خانواده‌های جان‌باختگان سانحه هواپیمایی تهران- یاسوج به دلیل آنچه به‌عنوان کوتاهی مسئولان هلا‌ل‌احمر و نبود مدیریت واحد در جست‌‌وجوی اجساد بیان می‌کردند، مقابل ساختمان صلح هلال‌احمر تجمع کردند.

نمی‌توانیم برای یافتن جنازه‌ها کشته بدهیم

سلامت نیوز:دیروز خانواده‌های جان‌باختگان سانحه هواپیمایی تهران- یاسوج به دلیل آنچه به‌عنوان کوتاهی مسئولان هلا‌ل‌احمر و نبود مدیریت واحد در جست‌‌وجوی اجساد بیان می‌کردند، مقابل ساختمان صلح هلال‌احمر تجمع کردند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: خانواده‌های حادثه‌دیده علت اعتراض خود را کندی اقدامات دستگاه‌هایی مانند هلال‌احمر و سایر دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده و معتقدند که دو ماه از این حادثه می‌گذرد، ولی جست‌وجوی اجساد به‌درستی انجام نگرفته و هنوز ٤٨ خانواده هیچ قطعه‌ای از فرد درگذشته خود را دریافت نکرده‌اند. خواسته تجمع‌کنندگان، دیدار با رئیس سازمان هلال‌احمر بوده، اما رئیس سازمان هلال‌احمر در لحظه تجمع اصلا در سازمان حضور نداشته‌ است.


پیش از این اعتراضات، زمانی که تنها ٤٠ روز از این حادثه گذشته بود، محمدعلی انواری، برادر یکی از قربانیان این حادثه، برای «شرق» نوشته بود: «آنچه در این میان تأسف را دوچندان می‌کند، شیوه مواجهه مسئولان با این قبیل وقایع است. گویی عدالت و اخلاق گاه در هیاهوی منافع جناحی قربانی می‌شوند و وای بر ما اگر معیار و سنجشمان تنها بر محور اصول حزب و دسته‌مان استوار شود. به‌راستی چه تفاوتی می‌کند چهره‌ای منتقد و نزدیک به این گروه و آن جناح باشیم مادامی که هنوز نمی‌دانیم- و البته که انشاءالله فقط جهل باشد- وظیفه‌ای که بر دوشمان نهاده شده را چگونه محافظت کنیم و تعهداتش را بجا آوریم. قریب به ٤٠ روز از آرمیدن پیکرهای ٦٦ سرنشین هواپیمای تهران- یاسوج بر فراز قله‌های پربرف دنا گذشت و دریغا که مسئولی دلیرانه سینه سپر کند و تمام‌قد در مقابل ملت بزرگ ایران سر عذرخواهی و شرمندگی فرو آرد، اما سؤال اینجاست؛ سؤالی بسیار ساده و بی‌ابهام، اینکه آیا یک عذرخواهی شایسته و درخور، به‌گونه‌ای که وجدان برخی از مسئولان را که نه، اما دست‌کم روح به‌دردآمده ملتی را کمترین التیامی باشد، بایسته نبود؟»


مرتضی سلیمی، رئیس امدادونجات سازمان هلال‌احمر، با بیان اینکه گلایه خانواده‌های کشته‌شدگان پرواز آسمان به سازمان هلال‌احمر نیست، تأکید کرد: «ما این اجساد را پس از پیداکردن پایین می‌آوریم و تحویل پزشکی‌قانونی می‌دهیم.


شناسایی اجساد کاری تخصصی نیست و گلایه خانواده‌ها از امدادرسانی نیست؛ گلایه آنها این است که بالاخره اجسادی که پایین آورده می‌شوند زودتر تحویل خانواده‌ها شوند و این کار ما نیست، اینها یک نماینده به ما معرفی کردند و حتی ما در جلساتی که برگزار می‌کنیم آنها را دعوت می‌کنیم. الان تنها کسانی که بالای کوه برای شناسایی اجساد وجود دارند، تیم هلال‌احمر هستند». وی تأکید کرد: «کلیت مسئله این است که از روز اول که این حادثه اتفاق افتاده، تا روز چهل‌وهفتم، گزارش آن آماده شده است.


روزهای اول چهار فروند بالگرد اعزام کرده بودیم، الان شرایط به دلیل وجود بهمن خطرناک است و ما نمی‌توانیم بچه‌های مردم را به خطر بیندازیم و باز هم کشته بدهیم، ما همه این مسائل و شرایط را برای خانواده‌های داغدار توضیح داده‌ایم. آنها اصرار دارند که محل حادثه را ببینند و ما هم برای این اتفاق اعلام آمادگی کرده‌ایم تا آنها ببینند کار در چه شرایط سختی انجام می‌شود». سلیمی خاطرنشان کرد: «تقریبا هرچقدر جسد و بافت که پیدا شده تحویل پزشکی‌قانونی داده‌ایم و اطلاعات این اجساد در اختیار سازمان پزشکی‌قانونی است. قطعا بافت و جسد هنوز هم در قله وجود دارد و با توجه به شرایط جوی اصلا نمی‌توان زمان پایان عملیات را تخمین زد، کارکردن در وضعیت جوی موجود بسیار سخت است و دما حتی از منفی ١٥ درجه کمتر است و کارکردن در چنین شرایطی سخت است و انرژی می‌گیرد. آنها باید برف پنج‌متری را جابه‌جا کنند و این کار را بسیار مشکل می‌کند».


رئیس سازمان امدادونجات تأکید کرد: از لحاظ شرایط فنی، نیروی انسانی و لجستیک ما هیچ مشکل و کمبودی نداریم. در ابتدای این حادثه ما تجهیزات و امکاناتی که تیم‌های عملیاتی نیاز داشتند سریعا برایشان تأمین کردیم و به منطقه فرستادیم.


همچنین دکتر کامروز امینی، مدیرکل پزشکی‌قانونی کهگیلویه‌وبویراحمد، نیز درباره بافت‌های کشف‌شده، این‌طور گفت: از ابتدای سانحه هوایی تهران- یاسوج و شروع عملیات کشف اجساد تاکنون تعداد ٢٠٩ بافت انسانی در ابعاد مختلف به اداره کل پزشکی‌قانونی استان تحویل داده شده و این بافت‌ها تحت معاینات دقیق کارشناسی و نمونه‌برداری برای آزمایشات ژنتیک و احراز هویت و کدگذاری برای جمع‌بندی نتایج آزمایشات قرار گرفته‌اند. وی افزود: تاکنون در دو مرحله تعداد ١٩ پیکر شرایط تحویل به خانواده‌ها را داشته‌اند که این شرایط مبتنی‌بر تکمیل حداکثری بافت‌های انسانی یک پیکر بوده است. درحال‌حاضر با توجه به اینکه جست‌وجو در محل سانحه همچنان ادامه دارد، شرایط تحویل سایر پیکرها نیز منوط به تکمیل حداکثری یک پیکر یا اعلام خاتمه عملیات جست‌وجو از سوی مسئولان ذی‌ربط است.


مراحل مختلف آماده‌سازی، انتقال و تحویل پیکر جان‌باختگان به خانواده‌هایی که امکان حضور در شهر یاسوج را نداشتند، ضمن هماهنگی با امور متوفیان شهرداری یاسوج، مدیریت بحران استان و اداره پزشکی‌قانونی محل سکونت ایشان انجام گرفته است.


همچنین بنا بر گزارش روابط‌عمومی سازمان پزشکی‌قانونی، با توجه به احراز فوت تمام مسافران، کادر پروازی و امنیت سانحه هوایی بر اساس فهرست اعلامی شرکت هواپیمایی آسمان، درحال‌حاضر صدور گواهی فوت برای جان‌باختگان سانحه هوایی با انجام مکاتبات قضائی بازپرس پرونده و درخواست خانواده‌ها در اداره پزشکی‌قانونی شهرستان بویراحمد انجام می‌گیرد، اما صدور جواز دفن نام‌بردگان منوط به وجود شرایط تکمیل و امکان تحویل پیکرهاست.


پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان که روز ۲۹ بهمن از تهران عازم شهر یاسوج بود، ساعاتی پس از پرواز در کوه دنا سقوط کرد و همه ۶۵ سرنشین آن کشته شدند. این هواپیما زمانی در حوالی سمیرم اصفهان سقوط کرد که تنها حدود ۲۰ کیلومتر با فرودگاه مقصد فاصله داشت. در روزهای ابتدایی امدادرسانی، خانواده‌های داغدار این حادثه با تأکید بر اینکه راضی نیستند گروه امدادونجات برای یافتن اجساد دچار خطرهای احتمالی شوند، از سازمان هلال‌احمر درخواست کرده بودند که عملیات را متوقف کند، اما حالا با گذشت دو ماه از وقوع حادثه، هنوز تکلیف اجساد این سقوط مشخص نشده و به نظر می‌رسد صبر خانواده‌ها تمام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha