به هرحال پاراکلینیک به شدت در شرف افت کیفیت و شکست اقتصادی است و باید سکانداران کلینیک دار وزارت بهداشت تا کجا رحمشان به حال پاراکلینیک خواهد آمد و تن به تجربه خواهند داد.

پاراکلینیک در آستانه ی افت کیفیت و ورشکستگی اقتصادی

سلامت نیوز: بحران تقریبا اکثر مراکز آزمایشگاهی و تصویربرداری پزشکی را از سال قبل فرا گرفت بحرانی که مراکز خصوصی و دولتی و غیر دولتی و حتی خیریه ها به شدت درگیر آن شدند‌

به گزارش سلامت نیوز کاهش تعرفه ها و اعمال تعرفه های سه گانه ی دولتی و خصوصی و خیریه؛ با تفاوت های بسیار آشکار سبب شد که نقل و انتقال نیروی انسانی و بیکار شدن ها و بدون مسئول فنی ماندن ها و بهم ریختن نظامات اقتصادی حاکم بر آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری را شاهد باشیم بطوریکه بسیاری از مراکز دولتی دیگر قادر به انجام برخی از ازمایشات و ازمون های گرانقیمتی که اتفاقا بسیار ضروری هستند را نباشند و از سویی این نظام تعرفه گذاری حق این مراکز را برای استیفای حقوق خود از بیمه های تکمیلی نیز ستانده است. در این میان گام بعدی کاهش کیفیت بوده است بطوریکه هزینه ی تمام شده ی ازمایشات هورمونی که با کیت های گران قیمت اما با کیفیت نطیر دستگاه کلیمیسانس صورت می گیرد؛ دیگر قابل اجرا در بخش دولتی نیست و مراکز خیریه نیز به خاطر هزینه های بالا از انجام ان گریزان هستند.

گرفتاری فقط به اینجا ختم نمی شود افزایش هزینه های ناشی از افزایش دلار هزینه های مصرفی را شدیدا افزایش داده و این مراکز را به تمام معنا در بحران عمیقی فرو برده که از یک سو باید با قیمت ها دست و پنجه نرم کنند و از سویی دیگر با هزینه ها.


 اما همه ی مشکلات تا اینجا خاتمه نمی یابد؛ تیر خلاص را باید ناشی از چالش بیمه ای دانست؛ طرح تحول سلامت و نظام ناعادلانه ی تعرفه گذاری و هزینه هایی که به دلیل عدم کنترل خودارجاعی و متاسفانه حتی گاها دامن زدن به خودارجاعی که با سیاست های نادرست وزارت بهداشت صورت گرفته است؛ سبب رشد وحشتناک هزینه های بیمه ها شده است و این امر مشکلاتی را برای بیمه ها پدید آورده که قادر به بازپرداخت طلب مراکز پاراکلینیک نیستند و به این ترتیب  بدترین وضعیت ممکن برای مراکز پاراکلینیک کشور رقم خورد.

 اگرچه اخیرا دکتر ایرج فاضل رئیس جدید نظام پزشکی به برخی از این مشکلات واقف گردیده و سعی نموده است با ریش سفیدی و ترجمه ی امانت دارانه ی کتاب کالیفرنیا با رویکرد حفظ آبرو و سرمایه ی اجتماعی خویش پا به میدان حل مناقشات و مشکلات موجود بپردازد اما دورنمای چندان امید بخشی برای راقم این سطور متصور نیست که فضایی در نظام تصمیم گیران و تصمیم سازان وزارت بهداشت بوجود آید که این ریش سفیدی و تجربه ی افرادی نظیر دکتر فاضل را بپذیرند و یا بتوانند کتاب کالیفرنیا را که عصاره ی خرد و تدبیر جهانی هست؛ بدون هیچ اما و اگر و ملاحظه ای بپذیرند‌. 


به هرحال پاراکلینیک به شدت در شرف افت کیفیت و شکست اقتصادی است و باید دید که سکانداران کلینیک دار وزارت بهداشت؛ کی و کجا؛ رحمشان به حال پاراکلینیک خواهد آمد و تن به تجربه خواهند داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اصغرقاطع ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    5 0
    اشکال نداره وقتی ورشکسته شدن از سامسونگ دعوت میشه بیاد مگالب هاش رو بزنه بعد تعرفه ها اصلاح میشه
  • محسن فتح اردوبادی ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۷
    0 0
    مراکر تصویربرداری و آزمایشگاهها هم برای تاسیس هزینه زیادی نیاز دارند و هم هزینه نگهداری بسیار بالایی دارن. باید تمام این هزینه ها بعلاوه هزینه پرسنل در تعرفه ها لحاظ بشه در غیر اینصورت صرف این همه هزینه توجیه اقتصادی نخواهد داشت و منجر به ورشکستگی و یا افت شدید کیفیت خدمات خواهد شد.این یعتی اسیب به سرمایه گذار و بیماران
  • Manouchehr heidari ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    0 0
    عالي و درست
  • حسين ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۸
    0 0
    آزمايشگاهها خصوصي و دولتي زمينگير شدن،تعرفه ها در افغانستان و عراق و سليمانيه دو برابر ايران ،همه چيز شده كلينيك