سلامت نیوز :آنتی اكسیدان ها نه تنها در پیشگیری بیماری های غیرواگیر نقش دارند بلكه در حفظ سلامت پوست و كند شدن روند پیری در پوست نیز موثرهستند.
دكترفروزان صالحی كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: غذاهای گیاهی نظیر میوه ها، سبزی ها و غلات كامل حاوی تركیباتی به نام آنتی اكسیدان هستندكه برای سلامت انسان مفیـد بوده، بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن را به تاخیر انداخته و از بیماری های غیرواگیر ازجمله بیماری های قلبی عروقی، دیابت و انواع سرطان ها پیشگیری می كنند.
وی افزود: برخی از ویتامین ها، مواد معدنی، كاروتنوئیدها و پلی فنل ها به عنوان آنتی اكسیدان ها شناخته شده اند و مهمترین این مواد كه دارای فعالیت آنتی اكسیدانی هستند عبارتند از ویتامین های A، C، E، بتاكاروتن، سلنیوم، روی، منیزیوم و تركیبات لیكوپن هستند.
دكترصالحی با بیان این كه وجود بسیاری از آنتی اكسیدان ها با رنگ خاص در مواد غذایی مشخص می شوند تصریح كرد:  رنگ قرمز تیره در میوه هایی نظیر گیلاس و آلبالو و گوجه فرنگی، رنگ نارنجی در هویج، رنگ زرد در ذرت، انبه و رنگ آبی مایل به بنفش در تمشك، شاتوت و انگور نشان دهنده وجود آنتی اكسیدان در این مواد است.
وی به نقش آنتی اكسیدان ها در سلامت تاكید كرد و گفت: افراد برای حفظ سلامت و كاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی - عروقی می توانند روزانه 5 واحد از سبزی ها و میوه ها مصرف كنند.
كارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه خاطر نشان كرد: چنان چه در رژیم غذایی دو اصل تعادل و تنوع رعایت شود، آنتی اكسیدان ها، ویتامین ها و املاح به میزان مورد نیاز دریافت و نیاز افراد سالم به این مواد برآورده می شود و نیازی به دریافت مكمل ها نیست البته گروه های در معرض خطر مانند كودكان، زنان باردار و شیرده و نیازمند دریافت بعضی از مواد مغذی از طریق مكمل ها می باشند
وی گفت: آنتی اكسیدان ها در میوه هایی مانند انواع توت ها نظیر توت فرنگی، تمشك و شاتوت، آلبالو، انگور قرمز، سیب، مركبات سیب و هلو انواع سبزی ها مانند هویج، گوجه فرنگی كلم برگ، اسفناج، ذرت فرآورده های فرآوری شده گوجه فرنگی پیاز، بروكلی گل كلم، كلم بروكلی و تربچه و همچنین تخم مرغ ، چای،  قهوه، شكلات و دارچین موجود می باشد.
دكتر صالحی تصریح كرد: آنتی اكسیدان ها در حفظ سلامتی ارگان های مختلف بدن، حفظ سلامت بینایی، سلامت پروستات، حفظ سلامت عملكرد مغز و قلب همچنین سلامت دستگاه ادرار و حفظ و تقویت عملكرد سیستم ایمنی نقش مهمی دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha