نماینده مردم تهران خطاب به سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، از وی خواست تا غرورش در مقابل مجلس شورای اسلامی را کمتر کند.

وزارت بهداشت از سال ۶۸ تاکنون، ریالی از بدهی‌هایش به تامین اجتماعی را پرداخت نکرده

سلامت نیوز:نماینده مردم تهران خطاب به سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت و درمان، از وی خواست تا غرورش در مقابل مجلس شورای اسلامی را کمتر کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا محجوب در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) مجلس شورای اسلامی در سوالی از وزیر بهداشت و درمان پرسید: علت مطالبه ۹ درصد حق بیمه جهت واریز به وزارت بهداشت چیست؟

وی، گفت: با حکم مجلس در سال ۱۳۹۱ به اتفاق آقای قاضی‌پور و ۱۳ نماینده دیگر در مجلس سابق از سازمان تامین اجتماعی تحقیق و تفحص کردیم. طبق این تحقیق و تفحص، هزینه درمان در سال ۹۰، چهار هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بود اما این رقم پس از به اجرا در آمدن طرح نظام سلامت به چندین برابر افزایش یافته است و این بیماری است که شما به سیستم درمان کشور وارد کردید. چه کسی این هزینه را به گردن کارگران انداخت؟ چه کسی با اطلاعات غلط قانون را نقض کرد و ریالی از سهمش به سازمان تامین اجتماعی که حق کارگران است را پرداخت نکرد.

وی ادامه داد: بسیار عجیب است که وزارت بهداشت و درمان از سال ۶۸ تاکنون حتی ریالی از بدهی‌هایش به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت نکرده و فقط مطالباتش از این سازمان را پیگیری کرده است. البته کسی نمی‌گوید شما طلب ندارید اما آیا وقتی نظام مطالبه را تعریف می‌کردید بر اساس نیاز دستگاه خودتان تعریف می‌کردید یا بر اساس توان مردم و بیمه شدگان؟ این سوال بنده و ۴۰ میلیون بیمه شده تامین اجتماعی است. از سال ۹۰ تاکنون صورت هزینه‌های سازمان تامین اجتماعی پنج برابر شده در حالیکه افزایش حقوق کارگران ۸۰ درصد بوده اما هزینه‌هایش ۵۰۰ درصد افزایش یافته است. چرا شما یک درصد سهم دولت از بخش درمان را به این سازمان پرداخت نکردید؟ چرا حقوق ۴۰ میلیون بیمه شده را پایمال کردید؟ چرا سرانه کارگران را پرداخت نمی‌کنید؟

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به بخشی از سخنان وزیر بهداشت و درمان، گفت: متاسفانه گویا برخی از پزشکان عادت ندارند محترمانه صحبت کنند. وزیر در سخنانش دو بار انتظارات شخصی خود را مطرح کرد. امیدوارم غرور وزیر در مقابل مجلس قدری کمتر شود. بنده به منش شما خرده می‌گیرم و از شما می‌خواهم در آن تجدیدنظر کنید. درست نیست درباره چیزی که تحقیق نکرده‌اید اتهام بزنید. این مجلس و وزارت تمام می‌شود و باید بتوانیم در کنار هم زندگی کنیم.

دبیرکل خانه کارگر خاطرنشان کرد: به عنوان فردی که عضو خانه کارگر است افتخار می‌کنم و اگرچه نظام حزبی را قبول دارم اما خانه کارگر محل حزبی‌کاری نیست. نباید شما از عنوان خوب وزارت برای اتهام‌افکنی به بنده استفاده کنید. آقای وزیر هتاکی و بی‌احترامی، هتاکی و بی‌احترامی است. آن وقت خودتان از یک انتقاد برادر خوب و عزیزم آقای قاضی‌پور برآشفته می‌شوید. بنده که به جنابعالی بی‌احترامی نکردم.

محجوب ادامه داد: به مصوبات مجلس در سال ۱۳۶۸ رجوع کنید. نمایندگان آن دوره در باب اداره وزارت بهداشت مصوبه گذراندند و این مصوبات همچنان ساری و جاری است و لغو نشده است. چرا سهم دولت از درمان را پرداخت نمی‌کنید؟

وی سپس به مشروح هزینه‌ها و منابع درمان پرداخت و افزود: کل هزینه درمان در سال ۹۰ بالغ بر ۴۹۰۰ میلیارد تومان بود که حسابرسی آن دو سال بعد انجام شد چرا؟ هزینه درمان در سال ۹۱ به ۵۴ هزار و ۷۱۷ هزار میلیارد ریال و منابع آن به ۶۴ هزار و ۵۴۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافت. در سال ۹۲ هزینه درمان به ۷۶ هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال و منابع درمان به ۷۸ هزار و ۲۳۰ میلیارد ریال بالغ گشت.

وی ادامه داد: هزینه درمان در سال ۹۳ یعنی همان سالی که جنابعالی طرح نظام سلامت را به اجرا گذاشتید و در حقیقت به سیستم درمان کشور «بیماری» وارد کردید بالغ بر ۱۱۸ هزار و ۴۱۰ میلیارد ریال بود ولی منابع آن کمی بیشتر از ۱۱۴ هزار میلیارد ریال بود. این اعداد در سال ۹۴ به ۱۶۳ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال در بخش هزینه‌های درمان و ۱۴۲ هزار و ۲۸۶ میلیارد ریال در بخش منابع افزایش یافت. این یعنی کسری ۲۱ هزار و ۲۲۳ میلیارد ریالی و در سال ۹۵ هزینه درمان به ۱۹۳ هزار و ۶۰۳ میلیارد ریال ولی منابع درمان ۱۶۰ هزار و ۸۹۵ میلیارد ریال شد که کسری ۳۲ هزار و ۱۶۸ میلیارد ریالی را بر نظام درمان کشور تحمیل کرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha