استفاده از سلول بنیادی بالغ برای ترمیم بافت عصبی آسیب دیده بعد از ایجاد خونریزی در حیوان آزمایشگاهی به همت پژوهشکده علوم تولید مثل (مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ) انجام شد.

سلامت نیوز :استفاده از سلول بنیادی بالغ برای ترمیم بافت عصبی آسیب  دیده بعد از ایجاد خونریزی در حیوان آزمایشگاهی به همت پژوهشکده علوم تولید مثل (مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ) انجام شد.

دکترمحمدعلی خلیلی متخصص جنین شناسی و مجری این طرح ، اظهار داشت: از سه سال پیش پروژه ای در خصوص کاربرد سلول های بنیادی مزانشیمی برای ترمیم بافت آسیب دیده عصبی بعد از ایجاد خونریزی مغزی (SAH) توسط وی در مرکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد و همکاران دیگر این طرح (اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهدصدوقی یزد و کارشناسان ارشد این مرکز) آغاز شد.

 وی افزود: هدف از این طرح ایجاد موفقیت آمیز خونریزی مغزی در حیوان آزمایشگاهی و به دنبال آن تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی به حیوان و نهایتا ردیابی سلول های مزانشیمی در بافت مغزی حیوان بود.

 مجری این طرح خاطر نشان كرد: نتایج این بررسی نشان داد که سلول های بنیادی نه تنها قادر به تکثیر در ناحیه بودند بلکه به سلولی عصبی نیز تمایز یافته و باعث ترمیم بخشی از ناحیه آسیب دیده شده بودند كه در پی آن حیوان بعد از 14 روز توانسته بود فعالیت های حسی و حرکتی خود را بازیابد.

 وی گفت: هزینه این طرح بیش از 10 میلیون تومان برآورد شده که توسط حوزه پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد پرداخت شد.

دکتر خلیلی متذکر شد: نتایج این طرح تحقیقاتی در کنگره بین المللی کلینیکال آناتومی اروپا و همچنین در مجله بین المللی cerebrovascular Disease  گزارش و به چاپ رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha