یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۱
کد خبر: 24178

دانشمندان در بدن ماهی‌های قزل‌آلای کانادا، رد نوعی ماده ضدافسردگی را یافته‌اند که می‌تواند بر رفتار این ماهی‌ها تاثیر بگذارد. آیا این ترکیب طبیعی می‌تواند به‌عنوان دارویی جدید برای انسان استفاده شود؟

سلامت نیوز :دانشمندان در بدن ماهی‌های قزل‌آلای کانادا، رد نوعی ماده ضدافسردگی را یافته‌اند که می‌تواند بر رفتار این ماهی‌ها تاثیر بگذارد. آیا این ترکیب طبیعی می‌تواند به‌عنوان دارویی جدید برای انسان استفاده شود؟
اگر ماهی‌های قزل‌آلای آبراه سنت‌لورنس در حومه مونترال کانادا نسبت به ماهی‌های دیگر کم استرس‌تر به نظر می‌رسند، به دلیل این است که تحت تاثیر پروزاک در حالتی شبیه خلسه به سر می‌برند!

به گزارش نیوساینتیست، سباستین ساوی در دانشگاه مونترال، برای مدت سه ماه 50 قزل‌آلای بومی آبراه را در معرض فاضلابی قرار داد که از ترکیب فاضلاب شهری و آب تمیز آبراه سنت‌لورنس تشکیل شده بود.

پس از بررسی جگر، مغز و ماهیچه این ماهی‌ها، آنها چندین ماده ضدافسردگی شناخته شده را در بدن این ماهی‌ها کشف کردند. این مواد شامل فلوکستین، دارویی که بیشتر با نام تجاری پروزاک شناخته می‌شود، پاروکستین، آکا پاکسیل و سروکسات بود. اگرچه مقدار این مواد خیلی کم و در حدود یک نانوگرم دارو در هر گرم بافت ماهی بود، ساوی هشدار می‌دهد که در طی زمان، داروها می‌تواند بر رفتار و زیست‌بوم ماهی‌ها تاثیر بگذارد. وی و گروهش نشان دادند که سلول‌های مغز این ماهی‌ها، فعالیت کمتری در مقایسه با سلول‌های مغزی ماهی‌های عادی دارد.

گروه تحقیقاتی هنوز این ماهی‌ها را از نظر رفتارهای جنسی یا سایر رفتارها بررسی نکرده، اما ساوی می‌گوید که مطالعات انجام شده سوالات فراوانی را ایجاد کرده است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. ساوی همچنین می‌گوید که سطح دارو در ماهیچه ماهی‌ها آنقدر کم است که هیچ خطری را برای مصرف‌کنندگان به دنبال ندارد. با این وجود، بزرگ‌ترین نگرانی این است که آیا سلامت ماهی‌ها و زیست‌بوم آنها تحت تاثیر فاضلاب شهری که بیش از 500 میلیون قرص ضدافسردگی هر سال در آن فروخته می‌شود قرار گرفته است؛ مقداری که به گفته ساوی با مصرف سایر شهرهای بزرگ قابل مقایسه است.
منبع :خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha