وزارت بهداشت از تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در مرکز پژوهشهای مجلس خبر می دهد و این مرکز، می گوید هیچ برنامه و وظیفه ای برای این کار ندارد.

سلامت نیوز :وزارت بهداشت از تدوین برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در مرکز پژوهشهای مجلس خبر می دهد و این مرکز، می گوید هیچ برنامه و وظیفه ای برای این کار ندارد.
با پایان گرفتن زمان اجرای برنامه کاهش آلودگی هوا، حرف و حدیثهایی درباره برنامه جدید دولت برای برون رفت از مشکلات ناشی از آلاینده های جوی شنیده می شود. برخی از مسئولان می گویند دولت برای نوشتن برنامه جدید مبارزه با آلودگی تا جایی پیش رفته که برای تعیین وظایف تمام دستگاه های درگیر در آلودگی هوا دست و آستین بالا زده و مشغول جمع آوری نظرات مجریان است.

این را محمدرضا محمودی معاون عمرانی استاندار تهران به خبرآنلاین می گوید و از سوی دیگر برخی از مقامات بهداشت و درمان می گویند این کار در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام می شود. به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در مرکز پژوهشهای مجلس در حال نهایی شدن است و پس از طرح در صحن مجلس، اجرایی می شود.

این مقام مسئول می افزاید : براساس بررسیهای انجام شده حداقل 12 وزارتخانه و سازمان در برنامه کاهش آلودگی هوا می‌توانند نقش موثر داشته باشند و نقش برخی از سازمانها و وزارتخانه‌ها مانند وزارتخانه‌های نفت، صنایع و معادن، کشور و شهرداری تهران در این برنامه، مهم‌تر و کلیدی‌تر است.

این در حالی است که تحقیقات "خبرآنلاین" نشان می دهد علاوه بر اینکه وظیفه ذاتی این مرکز، برنامه نویسی برای کاهش آلودگی هوای کلانشهر ها نیست، بلکه عملا تاکنون هیچ اقدامی در این مرکز درباره برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران انجام نشده، زیرا تنها کار این مرکز، انجام تحقیق و پژوهش درباره مواردی است که از سوی مجلس ارجاع می شود.

مردانی، یکی از کارشناسان این مرکز در گفتگو با "خبرآنلاین" می گوید: "تنها کاری که اخیرا درباره آلودگی هوا در این مرکز انجام شده، یک جلسه کوتاه با یکی از نمایندگان مجلس بود که در آن، مسایل مرتبط با آلودگی هوای تهران بررسی اجمالی شد."

به گفته این کارشناس، خروجی این جلسه، مصوبه و یا برنامه ای نبود و تنها حالت اطلاع رسانی و جمع بندی مباحثی بود که در مجلس مطرح شده بود و با پایان این جلسه، اقدام دیگری در مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی انجام نشده است.

این در حالی است که هنوز سرنوشت برنامه جامع 10 ساله قبلی در هاله ای از ابهام است و هیچ یک از نهادهای درگیر در آن برنامه از جمله وزارت صنایع، وزارت نفت، سازمان محیط زیست و راهنمایی و رانندگی، هیچ بخشی از وظایف خود را انجام نداده اند.

برنامه بماند برای روزهای نیامده

با نزول برف و باران، بسیاری از مشکلات مانند خشکسالی و آلودگی هوا رفع می شود، این اتفاقی است که هر سال می افتد تا سال آینده که پدیده هایی مانند ثبات در هوای کلانشهرهایی مانند تهران و وارنگی هوا باز گردد، چند نفری را به بیمارستان و شاید گورستان بفرستد و چند روزی تعطیلی اجباری گریبان همه را بگیرد و حرف و حدیثها، دوباره تازه شود تا بار دیگر موضوع کاهش آلودگی هوای تهران و کلانشهر های کشور، جان تازه ای پیدا کند.

زمستان امسال، با تمام آلودگیهای هوا که گفته می شود نزدیک به 40 روز وضعیت بحران را تجربه کرد، و بیش از 100 روز، آلاینده های هوای تهران از وضعیت سالم بیشتر بود، گذشت، اکنون که باد بهاری می وزد و باران و برف، اندکی غبار و سم را از آسمان تهران پاک می کند، روزهای تیره و تار تنفس در هوای مسموم تهران به فراموشی سپرده شده و همگان از یاد برده اند در پاییز و زمستان امسال، چندین بار کشور به حالت نیمه تعطیل درآمد.

آمارهای تحریفی، مرگ و میر مبهم

از طرفی، سیاست "بگیر و ببندی" که با بالا گرفتن بحران آلودگی هوا در تهران، دستگاه های مختلفی را درگیر کرد، چندان کارآمد به نظر نمی رسید، زیرا با وجودی که نهادهایی مانند مجلس، بارها با اعلام آمار کشته شدگان ناشی از آلودگی هوا، سعی کرد افکار عمومی را متوجه وظایف دولت در این بخش کند، سازمانها و وزارتخانه های زیر مجموعه دولت، هر کدام به طریقی، این آمار را زیر سئوال بردند. از وزیر بهداشت و درمان که بارها گفت وزارت بهداشت آمار کشته شدگان آلودگی هوا را نمی پذیرد تا مقامات وزارت کشور که گفتند اگر کسی بتواند مرگ بر اثر آلودگی هوا را اثبات کند، جایزه خواهد گرفت، سعی کردند صورت مسئله را به هر نحو پاک کنند. آخرین این اظهار نظرها به سخنان دکتر کاظم ندافی از مسئولان وزارت بهداشت باز می گردد که در پاسخ به اظهارات اخیر عضو هیئت مدیره انجمن تولید کنندگان مخازن CNG و آماری که از افزایش مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در روزهای اخیر ارائه داده است، گفته آمار ارائه شده از سوی فرد مذکور به هیچ وجه مورد تایید وزارت بهداشت نیست به ویژه که در مواردی این آمار کاملا تحریف شده و خلاف واقع است.

مجلس یا دولت، برنامه ریزی با کیست؟

با وجودی که در برنامه سابق کاهش آلودگی هوای تهران، وظیفه سازمانهای دولتی مانند وزارتهای صنایع و نفت، محیط زیست و راهنمایی و رانندگی به روشنی معلوم شده بود، اقدام مشخص و قابل دفاعی انجام نشد و اکنون که قرار است برنامه جدید مبارزه با آلودگی هوا نوشته شود، از ابتدای امر مشخص نیست چه کسی باید این کار را به انجام برساند.

با این همه، برخی از مقامات مانند معاون استانداری تهران می گویند وزارت کشور با جمع آوری نظرات دستگاه هایی که باید این کار را انجام دهند، برنامه ریزی خواهد کرد و برخی از مسئولان وزارت بهداشت، امر را به گردن مجلس و مرکز پژوهشها می اندازند و نتیجه این می شود که از گامهای آغازین این راه، مسئولیتها در اظهارنظرهای رسانه ای گم می شود.

آنچنان که از گفته های کارکنان مرکز پژوشهای مجلس برمی آید، هیچ برنامه ای در این مرکز برای نگارش برنامه جامع مبارزه با آلودگی هوا وجود ندارد، پس در این میان، دولت تنها گزینه ای است که باید کار برنامه ریزی و تدوین کارهایی که قرار است هوای تهران را به شرایط سالم در طول سال نزدیک کند، انجام دهد.

ولی آیا اظهاراتی که برخی از مسئولان وزارت بهداشت درباره تدوین برنامه جامع رفع آلودگی هوا دارند، ناشی از چیست؟ عدم اطلاع از کارهایی که در بدنه دولت انجام می شود و یا فرافکنی در حوزه ای است که دولت، طبق اصل 50 قانون اساسی، باید عهده دار آن باشد؟ رویدادهای آینده نشان خواهد داد آیا عزم دولت برای چاره جویی این مشکل از حد پرواز هواپیماهای آب پاش فراتر رفته و یا اقداماتی مانند تعلل در پرداخت بودجه مصوب مترو و تعطیلات پیاپی در روزهای آلودگی و اضطرار هوا، در سال آینده و بحران آلودگی هوای پیش رو، همچنان ادامه خواهد یافت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha