سلامت نیوز :كم كاری مادرزادی تیروئید در كودكان موجب وارد آمدن خسارات جبران ناپذیری بر مغز كودك می شود .

 این بیماری در اثر كم كاری غده تیروئید در كودكان ایجاد می‌شود. این غده در ناحیه گردن قرار گرفته است و هورمونی (ماده شیمیایی) به نام تیروكسین تولید می‌كند كه برای رشد و تكامل تمامی اعضای بدن بویژه سیستم عصبی ضروری است.

، بسیاری از مراحل رشد و نمو مغز در دوران پس از تولد (نوزادی) ادامه دارد و از آنجایی كه برای بدست آوردن بهره هوشی طبیعی به مقادیر كافی از هورمون تیروئید تا 3 سالگی نیاز است، در كم كاری مادرزادی تیروئید سطح هورمون تیروكسین كمتر از میزان طبیعی است و لذا رشد و نمو طبیعی مغز كودك كافی نیست.

در ابتدای تولد این بیماری هیچ علامتی از خود ندارد و  قابل تشخیص نیست بنابراین علائم بیماری در اغلب موارد دیر ظاهر شده و با افزایش سن شیرخوار علایم بتدریج مشاهده می‌شوند و در واقع هنگامی علائم بیماری را می‌بینیم كه آثار سوء خود را به جای گذاشته است. برخی از آنها عبارتند از: زردی طولانی مدت - یبوست - پوست سرد و خشك و رنگ پریده - زبان بزرگ و گریه خشن- فتق نافی و رشد با تاخیر.

مركز بهداشت استان خراسان رضوی به منظور جلوگیری از بروز آثار سوء و جبران ناپذیر كم كاری تیروئید بر روی كودكان طرح غربالگری هایپوتیروئید بدو تولد را در دستور كار خود قرار داده است .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت:‌در این طرح نوزادان در روزهای سوم تا پنجم پس از تولد(با گرفتن چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد)مورد آزمایش كم كاری تیروئید قرار می گیرند . و این آزمایش بدون درد است و هیچگونه خطری برای نوزاد در بر ندارد.

دكتر احتشام فر با اشاره به این كه از ابتدای امسال تا كنون 103 هزار نوزاد زیر پوشش این طرح قرار گرفتند و از این تعداد 720 نوزاد مبتلا به کم كاری تیروئید شناسایی شد افزود:‌ شناسایی زود هنگام این بیماری و درمان به موقع آن نجات دهنده  كودكان  از عقب‌ماندگی ذهنی و آسیب جدی مغزی است.

پس از شناسایی نوزادان مبتلا به كم كاری تیروئید بلافاصله توسط پزشك داروی خوراكی برای وی تجویز می‌شود و نیاز به بستری در بیمارستان ندارد و تقریباً همه كودكان بیماری كه زودهنگام تشخیص داده شوند و تحت درمان به موقع و مناسب قرار می‌گیرند از رشد و نمو و بهره هوشی طبیعی برخوردار خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha