چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 241824

مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند مصرف اسید فولیک و یا مولتی ویتامین‌های دارای این ماده مفید قبل از دوران بارداری به وسیله مادر خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به اوتیسم را کاهش می‌دهد.

پیشگیری از اوتیسم در بارداری، ممکن است؟

سلامت نیوز: مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند مصرف اسید فولیک و یا مولتی ویتامین‌های دارای این ماده مفید قبل از دوران بارداری به وسیله مادر خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به اوتیسم را کاهش می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، بانوان جوانی که قصد دارند در آینده مادر فرزندانی سالم و با انرژی شوند باید از سال‌ها قبل ذخیره مواد ضروری بدن خود را غنی کنند.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بانوان جوان در کنار داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات تازه، پروتئین‌های گیاهی و حیوانی کم چرب، مواد لبنی، دانه‌های آجیل، شکلات تلخ، روغن زیتون، قارچ و نوشیدن آب و دم نوش‌های گیاهی، چون چای سبز به میزان کافی، با مکمل‌های ویتامینی زیر نظر پزشک کمتر دچار ناباروری و یا به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به بیماری اوتیسم می‌شوند.

مطالعه‌های جدید نشان می‌دهند مصرف اسید فولیک و یا مولتی ویتامین‌های دارای این ماده مفید قبل از دوران بارداری به وسیله مادر خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا به اوتیسم را درصورت بارداری آن‌ها تا ۷۳ درصد کاهش می‌دهد.

کارشناسان این نتیجه‌ها را با تحقیق بر روی ۴۵۰۰۰ کودک و بررسی رژیم غذایی مادران آن‌ها و مصرف مکمل‌های ویتامینی در زمان بارداری به دست آورده اند.

این یافته‌ها نشان می‌دهند بانوان جوان حتی قبل از بارداری و ازدواج باید اهمیت فراوانی به سلامت و تغذیه خود دهند تا در آینده پس از ازدواج در زمان بارداری کمتر دچار ریسک به دنیا آوردن فرزند مبتلا به بیماری‌های خطرناک شوند.

بسیاری از بیماری‌ها و نقص‌های مادرزادی نوزاد درسه هفته اول بارداری مادر به وجود می‌آید و تشخیص سریع بارداری و اقدام‌های ایمنی و محافظتی مادر دراین بازه زمانی خاص اهمیت فراوانی دارد.

ابتلا به بیماری اوتیسم به عامل‌های مختلفی ازجمله ژنتیک بستگی دارد، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهند درکنار ژنتیک سبک زندگی، عامل‌های محیطی، تغذیه مادر، میزان آلودگی هوا و استرس نیز نقش دارند.

کارشناسان دریافتند مصرف اسید فولیک چهار الی هشت هفته قبل از اقدام به بارداری درجلوگیری از ابتلای نوزاد به اوتیسم موثراست و ازجمله ویتامین‌های ضروری برای مادران در دوران بارداری که به سلامت نوزاد منجر می‌شود می‌توان موارد زیر را نام برد.

اسید فولیک

اسید فولیک ویتامین B محلول در آب است که به محافظت از جنین در برابر ایجاد نقص‌های جدی مادرزادی کمک می‌کند، بسیاری از این نقص‌ها در طی ۲۸ روز اول بارداری رخ می‌دهد بنابراین پزشکان توصیه می‌کنند زنان قبل از بارداری اسید فولیک مصرف کنند.


ید

ید برای عملکرد غده تیروئید بدن زنان بسیار مهم است، کمبود آن می‌تواند سبب کندی رشد جنین، معلولیت شدید ذهنی و ناشنوایی شود همچنین کمبود هورمون‌های ضروری غده تیروئید می‌تواند منجر به سقط جنین و تولد نوزاد نارس شود.


آهن

بارداری خطر ابتلا به آنمی (کم خونی) را افزایش می‌دهد، مصرف آهن سبب انتقال بهتر اکسیژن و سایر مواد خوراکی از راه جفت به جنین می‌شود و وجود میزان کافی آن در خون مادر برای تولید گلبول‌های قرمز، حفظ جفت و رشد جنین حیاتی است.

کلسیم

کلسیم سبب جلوگیری از کاهش ذخیره کلسیم موجود در استخوان زنان باردار می شود، زیرا نوزاد برای رشد استخوانی خود از کلسیم بدن مادر استفاده می‌کند و این باعث کلسیم در مادر می‌شود.

بسیاری از بانوان سالمند به دلیل بی توجهی به مصرف کافی کلسیم و مواد لبنی در سنین باروری و حین بارداری‌های خود، این روز‌ها با پوکی استخوان و شکستگی‌های پی درپی مواجه هستند.

بیماری اوتیسم اکنون راه حل درمانی ندارد و فرد مبتلا به آن در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل‌های شدید است.

این افراد همچنین در یادگیری، صحبت کردن و زندگی به شکل مستقل مشکل و نیاز به مراقبت دائم دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha