چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵
کد خبر: 241832

افسردگی یك بیماری خلقی است. اختلالات خلقی طبقه‌بندی متفاوتی دارد اما چیزی كه باعث می‌شود افسردگی به عنوان یك بیماری خلقی برچسب بخورد مجموعه‌ای از علائم است؛ بی‌حالی، سستی، فقدان انرژی، احساس گناه یا احساس بی‌ارزشی از علائم افسردگی است.

وقتی زنان افسرده می شوند

سلامت نیوز: افسردگی یك بیماری خلقی است. اختلالات خلقی طبقه‌بندی متفاوتی دارد اما چیزی كه باعث می‌شود افسردگی به عنوان یك بیماری خلقی برچسب بخورد مجموعه‌ای از علائم است؛ بی‌حالی، سستی، فقدان انرژی، احساس گناه یا احساس بی‌ارزشی از علائم افسردگی است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از میگنا، محمدتقی حسن‌زاده رئیس مركز مطالعات وزارت ورزش و جوانان می‌گوید :میزان افسردگی در بین دختران بیشتر از پسران است. پیش از این نیز آمارهای ارائه شده جهانی نشان می‌داد ابتلای زنان به افسردگی تا دو برابر بیش از مردان است اما در گزارش انجمن روان‌شناسی ایران آمده است كه سهم زنان ایرانی از این اختلال روانی، سه تا چهار برابر بیشتر از حد معمول است. استاندارد افسردگی زنان، بین پنج تا هفت درصد است اما با ارقام اعلام شده بین 15 تا 28 درصد زنان ایرانی افسرده‌اند. با یك حساب سرانگشتی، می‌توان افسردگی را خطری جدی تلقی كرد چرا كه زنان نیمی از جامعه را تشكیل می‌دهند و علاوه بر آن، به‌طور مستقیم تربیت كودكان را نیز در خانواده بر عهده دارند.

به گفته مهناز حاجلو كارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی «فرزندان مادران افسرده، هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اجتماعی خود دچار مشكلاتی خواهند شد.» آخرین نرخ شیوع اختلالات روانی كه در میان زنان، 26 درصد و در میان مردان 15 درصد اعلام شده است، نشان می‌دهد زنان با اختلافی یازده درصدی بر سكوی نخست ابتلا به افسردگی در كشور ایستاده اند!

هر غصه‌ای، افسردگی نیست
 كم شدن اعتماد به نفس، تغییر در وزن و وضعیت اشتهای فرد یا وضعیت خواب بی‌عزتی یا از دست دادن علائمی مثل شوق زندگی كه فرد پیش از ابتلا داشته نیز در همین گروه قرار می‌گیرد. گاهی شدت افسردگی به حدی است كه فرد به مرگ فكر می‌كند و احتمال خودكشی وجود دارد. روان‌شناسان می‌گویند برای بررسی افسردگی، فرد باید پنج علامت از این علائم را در یك مدت زمان مشخص دارا باشد و البته مهم‌ترین شرط آن است كه این علائم به عملكرد اجتماعی، تحصیلی، كاری، خانوادگی و... اثر منفی وارد كرده باشد.»

كدام زنان افسرده ترند؟
دكتر سیما فردوسی روان‌شناس در این باره می‌گوید: «سن افسردگی زنان خانه دار معمولا از سن ۳۷ سالگی به بعد است كه به‌دنبال بروز علائم یائسگی تشدید می‌شود، اما در حالی كه زنان طبقه متوسط تا 6 درصد مبتلا به افسردگی می‌شوند، ۲۳ درصد از زنان كارمند در چاه این اختلال روانی اسیر هستند زیرا زندگی آنها سرشار از فشار و اضطراب است.»

به گفته وی «زن حساس‌تر و عاطفی‌تر از مرد است و وقتی مجبور می‌شود دوشادوش مرد برای تامین مایحتاج زندگی و ازدواج و اشتغال كار كند، فشار اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، روحی و روانی شوهر و فرزندان را در خانه و در جامعه تحمل كند، بیشتر در معرض افسردگی قرار می‌گیرد.» او می‌گوید: «در برخی مناطق از كشور به دلیل رفتارهای بد خانواده و سنت‌های نادرست، برخورد مناسبی با زنان نمی‌شود و میزان افسردگی زنان در این مناطق بیشتر است. اما این موضوع در شهرها حتی شهرهای توسعه یافته نیز دیده می‌شود.وقتی زن باید با حداقل درآمد شوهر مدیریت خانه را به نحو احسن انجام دهد و هرگونه رفتاری را از سوی شوهر یا فرزندان و اطرافیان تحمل كند و سنگ صبور همه باشد اما در مقابل هیچكس به حرف او گوش ندهد، معلوم است كه افسردگی در بین این قشر بیشتر می‌شود.»

ضعف مهارت ارتباطی؛ یك عامل مهم
اما در مقابل، مهناز حاجلو كارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی  می‌گوید: «كسی كه حجم زیادی از استرس در نتیجه فقدان كسی یا چیزی را تحمل می‌كند احتمال ابتلا به افسردگی دارد. مثلا سقط جنین یا از دست دادن همسر كه در این حالت اگر فرد مهارت مدیریت بر هیجانش را نیاموخته باشد مثل كامپیوتری كه هنگ می‌كند، زانو به زمین می‌زند، كمرش خم می‌شود و در چاه عمیق افسردگی گرفتار می‌شود.»

زندگی مدرن، انسان‌ها را افسرده‌تر می‌كند
ااختلالات افسردگی یا درون زاد هستند یا برون زاد. عوامل درون زاد شامل زمینه ژنتیكی فعال و اختلالات هورمونی است. كسی كه در خانواده‌اش سابقه اختلال خلقی وجود دارد نسبت به افرادی كه این سابقه فامیلی را ندارند احتمال بیشتری در ابتلا به افسردگی دارد. عامل دیگر تغییر در میزان بعضی از هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های شیمیایی- عصبی مغز است. دانشمندان ثابت كرده‌اند این مواد می‌توانند در بروز اختلالات خلقی تاثیرگذار باشند. البته ما نمی‌توانیم نتیجه‌گیری كنیم كسی كه ژن فعال افسردگی دارد، افسرده می‌شود. بلكه مجموعه‌ای از عوامل سبب افسردگی می‌شود. مثل سطح استرس‌هایی كه در زندگی تجربه می‌كنیم.

به گفته حاجلو، زندگی شهری در دنیای مدرن امروزی، در كنار پیشرفت تكنولوژی و تلاش هر روزه برای داشتن زندگی مادی بهتر سبب می‌شود تا انسان‌ها بیشتر به چاه افسردگی سقوط كنند. به ویژه آنكه زنان حساس‌ترند، از این رو احتمال بیشتری برای لغزیدن پایشان و سقوط آنها به چاه افسردگی وجود دارد. انگار افسردگی در هر لحظه در كمین زنان ایرانی نشسته است تا سایه سیاهش را بر زندگی آنان بگستراند و آنها باید هر روز برای درامان ماندن از سایه سیاه این اختلال روانی برنامه‌ریزی كنند. سایه سیاهی كه گسترده شدنش می‌تواند كمر یك زندگی را خم كند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha