چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 241837

5 حقیقت شگفت انگیز درباره سرطان پوست

سلامت نیوز-نیلوفر جدیدی: سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان در آمریکاست. طبق آخرین آمار انجمن پوست آمریکا هرروزه قریب به  9500 فرد دراین کشور به این بیماری مبتلا میشوند.  درادامه به مطالبی خواهیم پرداخت که پوست و یا زندگی شما را نجات خواهد داد.


ممکن است سرطان پوست حتی چشمان شما را نیز درگیر کند

به گفته ی سن دیگو کلیف، رییس سازمان پزشکی سرطان آمریکا، تومورهای بدخیم سرطانی ممکن است به صورت خال در داخل چشم شخص  ظاهر شوند. بنا به گزارشات سازمان تحقیقات سرطانی، هرساله قریب به 2000 نوع سرطان جدید چشم درآمریکا تشخیص داده میشود. البته پلک نیز محل خوبی برای ایجاد انواع دیگر سرطان از قبیل سرطان سلول پایه ای و فلس دار است که اغلب بدون نشانه های قبلی بروز پیدا میکند .

سرطان پوست در نقطه هایی که  خورشید نمی تابد به خوبی رشد میکند

محل هایی همچون سطح زیرین آلت تناسلی درآقایان، داخل واژن و خط باسن، میتواند مکان های مساعدی برای گسترش سلول های سرطان پوست باشند.اگر تا به حال به این نکته فکر کرده اید که چرا متخصص پوست در حین معاینه ی سالانه ی سرطان حتی لابه لای انگشتان پایتان را نیز بررسی میکند باید بگوییم که بله، تومورهای بدخیم پوستی میتوانند درآنجا نیز رشد کنند، به همین دلیل است که میبایست هرساله پوست شما توسط پزشک متخصص بررسی و هر نقطه به دقت معاینه شود .
خال های گوشتی یکی از نشانه ی سرطان پوست

خال های غیرعادی و درحال رشد از شایع ترین نشانه های سرطان پوست هستند. دراینجا به چند نشانه ی رایج برای تشخیص سرطان میپردازیم:عدم تقارن: خال به صورتی بدفرم است.

حاشیه: لبه های نامنظمی دارد.

رنگ: رنگ آن در تمام مدت به یک حالت نیست و ممکن است شامل سایه هایی از قهوه ای، سیاه و گاهی اوقات لکه هایی صورتی، قرمز، سفید و یا آبی باشد.

ضخامت: قطر آن بزرگتر از یک پاک کن مداد است.

تکامل: خال پیوسته  در اندازه، شکل ویا رنگ تغییر میکند.اما این تومورهای سرطانی ممکن است به صورت یک زخم ویا جوش که البته درمان نیز نمیشوند دیده شود و موجب خارش، سوزش، خونریزی و یا آسیب گردند .

هیچ نوع سرطان خوش خیمی وجود ندارد

تومورهای بدخیم پوستی کشنده ترین نوع سرطان است به همین دلیل است که بعضی افراد به انواع دیگر سرطان پوست(سلول سرطان پایه ای و فلس دار) خوش خیم میگویند، ولی واقعیت این است که هیچ نوع سرطان خوش خیمی وجود ندارد. به طور مثال سلول های سرطانی فلس دار لاعلاج میتوانند رشد کنند و گسترش یابند و موجب ناراحتی و آزار گردند.

همچنین سرطان سلول های پایه ای نیز اگر به سرعت درمان نشود میتواند موجب بدریختی شوند .5)عدم استفاده ی کافی از ضدآفتاب.طبق گزارشات سازمان پوست آمریکا علیرغم تمامی هشدارهای بهداشت عمومی دررابطه با تابش خورشید و خطر ابتلا به سرطان پوست، اکثر ما تنها از 25 تا 50 درصد مقدار ضدآفتاب توصیه شده استفاده میکنیم.

اصول امر این است: تمام سطح پوست در معرض تابش خورشید میبایست با ضدآفتاب پوشیده شود، و البته این کار میبایست روی پوست خشک و 15 دقیقه پیش از خروج از منزل انجام شود.

سپس هردوساعت یکبار و یا پس از شنا و تعریق مجدداََ تکرار شود.بهتر است که از ضدآفتاب هایی با طیف گسترده که جلوی پرتوهای یو وی ای و همچنین یو وی بی را مسدود میکند با اس پی اف یا فاکتور حفاظت در برابر آفتاب حداقل 30 استفاده کرد و از همه مهم تر اینکه این ضدآفتاب نه تنها در روزهای گرم بلکه در سرتاسر سال میبایست مورد استفاده قرار گیرد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha