یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
کد خبر: 24184
سلامت نیوز :عضو انجمن روانپزشكان ایران گفت: مصرف داروی مخدر ترامادول در ایران نسبت به سایر كشورها بیشتر است و آمارها نشان می‌دهد در هر منطقه‌ای مصرف مواد مخدر بالا باشد مصرف این ماده هم بالاست.

علی فرهودیان در گفت‌‌وگو با فارس اظهار داشت: ترامادول دارویی است كه در داخل بدن روی مواد شیمیایی مغز از جمله سروتونین و نوراپی‌نفرین اثر می‌گذارد و سطح آن را تغییر می‌دهد. لذا بیشتر اثر تسكینی آن بر اثر همین تغییر است.

وی افزود: با توجه به اینكه همه داروها وقتی به صورت خوراكی استفاده می‌شود باید قبل از اینكه وارد فضای عمومی خون شود از كبد گذر كند وقتی ترامادول از كبد عبور می‌كند به ماده‌ای شكسته می‌شود كه آن ماده مخدر است و اثر تخدیری زیادی دارد.

فرهودیان گفت: شاید به همین دلیل است افرادی كه به ترامادول اعتیاد دارند آن را بیشتر به صورت خوراكی مصرف می‌كنند تا تزریقی.

وی با اشاره به عوارض این ماده نسبت به مواد دارویی دیگر گفت: عوارض ترامادول نسبت به داروهای مخدر دیگر بیشتر است كه از سردرد و اختلالات كبدی آغاز می‌شود و به اختلال كلیه و تشنج می‌انجامد.

این متخصص روانپزشكی تصریح كرد: آمارهای دنیا نشان می‌دهد وقتی در منطقه‌ای مصرف مواد مخدر بالا باشد مصرف ترامادول هم افزایش می‌یابد. شاید دلیل این امر این باشد كه افراد معتاد به مواد مخدر از ترامادول به عنوان جایگزین استفاده می‌كنند و شاید برخی از آن به عنوان خوددرمانی استفاده می‌كنند تا اعتیاد خود را كاهش دهند.

وی اضافه كرد: میزان مصرف ترامادول در كشور نسبت به بسیاری از نقاط جهان به نسبت جمعیت بیشتر است.

فرهودیان گفت: فروش كنترل‌نشده این داروها كه هم ایجاد وابستگی می‌كند و هم عوارض شدیدی را به دنبال دارد خطرناك است و داروخانه‌ها و پزشكان باید با وسواس بیشتر آن را عرضه و تجویز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha