این اتفاقات باعث ایجاد نارضایتی بین گردشگران می‌شود، این وضعیت چطور می‌تواند باعث جذب گردشگر شود؟ ما برای جذب گردشگر خارجی باید بتوانیم مطابق با معیارهای بین‌المللی خدمات ارایه كنیم. رهبری در روزهای اخیر در مورد بحث توسعه گردشگری و كالای داخلی و ظرفیت‌های حوزه گردشگری صحبت كردند، نتیجه این صحبت‌ها كجا قرار است دیده شود؟‌ مسوولان ما نمی‌دانند در حوزه توریسم بین‌المللی چه اتفاقاتی در حال وقوع است.

سرگردانی گردشگران خارجی در بازار ارز

سلامت نیوز:این اتفاقات باعث ایجاد نارضایتی بین گردشگران می‌شود، این وضعیت چطور می‌تواند باعث جذب گردشگر شود؟ ما برای جذب گردشگر خارجی باید بتوانیم مطابق با معیارهای بین‌المللی خدمات ارایه كنیم. رهبری در روزهای اخیر در مورد بحث توسعه گردشگری و كالای داخلی و ظرفیت‌های حوزه گردشگری صحبت كردند، نتیجه این صحبت‌ها كجا قرار است دیده شود؟‌ مسوولان ما نمی‌دانند در حوزه توریسم بین‌المللی چه اتفاقاتی در حال وقوع است.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: روز یكشنبه ٢٦ فروردین‌ماه بانك مركزی در بخشنامه‌ای ضوابط فعالیت مجاز صرافی‌ها را ابلاغ كرد. بخشنامه‌ای كه یكی از بندهای آن باعث بروز مشكلاتی برای گردشگران ورودی در دو روز گذشته شد. در این بخشنامه آمده است: «تمام صرافی‌ها تا اطلاع ثانوی مجاز به خرید و فروش اسكناس به صورت فیزیكی نبوده و این امر از طریق بانك‌ها انجام خواهد شد.» این در حالی است كه به گفته بسیاری از فعالان حوزه گردشگری، شعب ارزی بانك ملی حاضر به خرید مبالغ كمتر از هزار یورو و دلار نیستند. آژانس‌ها برای صرفه‌جویی در زمان گردشگران پیگیری‌های لازم را برای تبدیل ارز مورد نیاز گردشگران انجام می‌دهند، اما این موضوع هم می‌تواند آسیب‌‌زا باشد و راه را برای سودجویان باز كند، هر چند مدیران آژانس‌ها و راهنمایان گردشگری گلایه‌های دیگری را مطرح می‌كنند.

«اسرافیل شفیع‌زاده» مدیر آژانس مسافرتی و دكترای اقتصاد توریسم در این رابطه به «اعتماد» می‌گوید: «متاسفانه تمام راه‌های مربوط به فعالیت‌های مالی در ایران مسدود است. گردشگر خارجی نمی‌تواند در ایران از كارت اعتباری خود استفاده كند، به همین دلیل به اجبار مبالغ مورد نیازش در طول سفر را به صورت نقد همراه دارد. پیش از این به محض ورود مقداری از مبالغ نقدی را كه همراه داشتند در صرافی فرودگاه تبدیل می‌كردند. اما در حال حاضر و به خصوص با بخشنامه اخیر معاونت ارزی بانك مركزی كه روز یكشنبه ابلاغ شد.»

شفیع‌زاده همچنین می‌گوید: «صرافی‌ها از هر گونه خرید و فروش ارز منع شدند. شعبه ارزی بانك ملی و ملت اعلام كرده است مبالغ مورد نیاز گردشگران را كه معمولا ٢٠٠ تا ٣٠٠ یورو است را تبدیل نمی‌كنند و تنها امكان تبدیل مبالغ بالاتر از هزار یورو یا دلار را دارند. گردشگر خارجی وارد كشور شده است، كارت اعتباری ندارد، پول نقد خود را هم نمی‌تواند تبدیل به ریال كند، و اگر بخواهد این كار را با وضعت فعلی انجام دهد باید از تور جدا شود و برود در صف بانك بایستد. و وقتی نوبتش می‌رسد به او بگویند باید بیشتر از هزار دلار یا یورو را تبدیل كنی.» حمل حجم زیاد پول نقد برای گردشگرانی كه در مدت حضور خود در ایران دایم در سفر هستند، می‌تواند خطراتی برای آنها به همراه داشته باشد. همزمان با ابلاغ بخشنامه بانك مركزی، مونسان، رییس سازمان میراث فرهنگی در جلسه‌ای كه روز یكشنبه با فراكسیون نمایندگان ولایی مجلس داشته اعلام كرده بود: «تغییرات نرخ ارز برای گردشگران خارجی مفید است و نقش تبلیغات در جذب توریست مفید است، در این خصوص تبلیغات منفی را نیز باید در نظر داشت.» اما با توجه به گزارش‌هایی كه فعالان حوزه گردشگری بعد از توقف فعالیت صرافی‌ها می‌دهند، وضعیت فعلی نرخ ارز نه تنها برای گردشگران خارجی مفید نبوده كه باعث آشفتگی تورهای ورودی و نگرانی گردشگران هم شده است. این آشفتگی راهنمایان گردشگری را هم نگران كرده است چرا كه زمان تور محدود است و امكان اینكه بخشی از زمان به موضوع تبدیل ارز اختصاص پیدا كند هم وجود ندارد، شفیع‌زاده در این رابطه می‌گوید: «این اتفاقات باعث ایجاد نارضایتی بین گردشگران می‌شود، این وضعیت چطور می‌تواند باعث جذب گردشگر شود؟ ما برای جذب گردشگر خارجی باید بتوانیم مطابق با معیارهای بین‌المللی خدمات ارایه كنیم. رهبری در روزهای اخیر در مورد بحث توسعه گردشگری و كالای داخلی و ظرفیت‌های حوزه گردشگری صحبت كردند، نتیجه این صحبت‌ها كجا قرار است دیده شود؟‌ مسوولان ما نمی‌دانند در حوزه توریسم بین‌المللی چه اتفاقاتی در حال وقوع است. این روند روندی نیست كه ما را به توسعه گردشگری و تحقق برنامه‌های بالا دستی گردشگری برساند.»

چند راهنمای گردشگری در گفت‌وگو با «اعتماد» اعلام كردند بعد از اعلام محدودیت فعالیت صرافی‌ها و مبالغی كه در بانك‌ها قابل تبدیل به وجه رایج كشور است، برخی آژانس‌ها با هماهنگی قبلی مبلغی در اختیار گردشگران قرار داده‌اند و این مبلغ مقداری معادل ١٠ تا ١٥ دلار بوده تا گردشگران در بدو ورود نگرانی بابت پول نقد نداشته باشند. هر چند برخی كارشناسان معتقدند این شرایط پایدار نخواهد بود و به زودی وضعیت به شرایط عادی بر می‌گردد، اما از طرفی برخی تحلیل‌ها از سوءاستفاده‌ها و تخلفاتی خبر می‌دهند كه برخی آژانس‌ها ممكن است با توجه به شرایط انجام دهند.

تمام این اتفاقات در حالی می‌افتد كه مسوولان و دولت حساب ویژه‌ای روی در آمد حاصل از گردشگری باز كرده‌اند و از هر فرصتی برای تاكید بر این موضوع استفاده می‌كنند، اما گردشگران در كشوری كه تلاش می‌كند تصویر منفی ایجاد شده در مورد خود در دنیا را تغییر دهد با مشكلاتی روبه‌رو هستند كه در بسیاری كشورها مساله حل‌شده‌ای است. شفیع‌زاده، مدیر آژانس مسافرتی و فعال گردشگری در انتقاد از وضعیت موجود می‌گوید: «با حلوا حلوا گفتن دهن شیرین نمی‌شود، وقتی از توسعه گردشگری صحبت می‌كنید و اعلام می‌شود ایران جزو ١٠ كشور برتر جهان از نظر جاذبه‌های گردشگری است، باید در شان این صحبت‌ها عمل كنیم. صرفا با این داشته‌ها گردشگر جذب نمی‌شود، ما باید شرایط را برای ورود گردشگر فراهم كنیم، اینكه ایران تنوع طبیعی و زیستی و فرهنگی دارد، كافی نیست. باید آرامش روانی گردشگر هم تامین شود. مسافر خارجی با این شرایط باید برای تبدیل ارز خود چه كار كند. باید برود بانك؟ چقدر در صف بانك بایستد؟» این در حالی است كه شنیده‌های خبرنگار اعتماد حكایت از آن دارد برخی دلالان در فرودگاه امام خمینی (ره) با طرح شایعاتی گردشگران ورودی به كشور را در مورد تبدیل ارز گمراه كرده و شرایطی برای سوءاستفاده خود فراهم كرده‌اند.

 

«اسرافیل شفیع‌زاده»، مدیر آژانس مسافرتی می‌گوید: «متاسفانه تمام راه‌های مربوط به فعالیت‌های مالی در ایران مسدود است. گردشگر خارجی نمی‌تواند در ایران از كارت اعتباری خود استفاده كند. پیش از این به محض ورود مقداری از مبالغ نقدی كه همراه داشتند را در صرافی فرودگاه تبدیل می‌كردند. اما در حال حاضر و به خصوص با بخشنامه اخیر معاونت ارزی بانك مركزی كه روز یكشنبه ابلاغ شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha