چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 241858

معاون وزیر بهداشت گفت: آمارها نشان می‌دهد که «سونامی سرطان» در ایران رخ نداده و با اطمینان می‌توان گفت نرخ بروز سرطان در ایران حتی در مقایسه با کشورهای اروپایی که وضعیت بهتری در ثبت سرطان و همچنین پیشگیری و درمان زودهنگام دارند، هنوز پایین تر است.

سونامی سرطان در ایران تایید نشد

سلامت نیوز: معاون وزیر بهداشت گفت: آمارها نشان می‌دهد که «سونامی سرطان» در ایران رخ نداده و با اطمینان می‌توان گفت نرخ بروز سرطان در ایران حتی در مقایسه با کشورهای اروپایی که وضعیت بهتری در ثبت سرطان و همچنین پیشگیری و درمان زودهنگام دارند، هنوز پایین تر است.

به گزارش سلامت نبوز به نقل از  تسنیم، نخستین  گزارش  رسمی و معتبر «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت در ایران»، در مرجع مهم و معتبر جهانی  «سرطان در پنج قاره جهان» سازمان بهداشت جهانی تایید شد و مورد پذیرش قرار گرفت.

در این رابطه دکتر رضا ملک زاده - معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، «ثبت سرطان» را ضرورت اولیه نظام ارائه آمار سرطان در دنیا و از جمله مهمترین زیر ساختهای مورد نیاز برای استقرار برنامه کنترل سرطان دانست که نقش مهمی در طراحی و پایش برنامه‌های کنترلی سرطان از جمله ارزیابی برنامه‌های غربالگری سرطان ،  پیگیری بیماران مبتلا به سرطان و ارزیابی شاخص‌های پیش­‌آگهی و اختصاص منابع مالی و انسانی و ... دارد.

 وی مرجع جهانی «ثبت سرطان در پنج قاره جهان» را نیز معتبرترین منبع جهانی در زمینه « ثبت سرطان در کشورهای مختلف دنیا» توصیف کرد و گفت:  با اینکه حدود 70 درصد کل موارد سرطان در جهان، در کشورهای در حال توسعه اتفاق می‌­افتد، بیشتر سیستم‌های ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت، در کشورهای توسعه یافته قرار دارند و تعداد کمی از آنها در کشورهای در حال توسعه هستند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت افزود:  از سویی دیگر، متاسفانه اغلب سیستم­‌های ثبت سرطان موجود در کشورهای درحال توسعه،  با کیفیت بسیار پایینی اطلاعات لازم را جهت بررسی موارد سرطان جمع­‌آوری می‌­کنند.

ملک زاده یادآور شد: در این شرایط ، «گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران» در حالی با تلاش همسو و سه جانبه معاونت های «تحقیقات و فناوری» ، «درمان» و « بهداشت» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به عنوان مجری برنامه ثبت سرطان، اجرا ،  تهیه ، و به دلیل دقت و کیفیت بالا در مرجع « ثبت سرطان در پنج قاره جهان » تایید و پذیرش شد که  ثبت سرطان در ایران، تا پیش از این، همچون سایر کشورهای در حال توسعه ، همواره با محدودیت ها ، دشواری ها و نقایص فراوانی مواجه بود؛ لذا تهیه این گزارش را می‌توان گامی بسیار مهم توصیف کرد.

بروز 158 مورد سرطان در هر 100 هزار نفر در ایران

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت  در ادامه، به تشریح نتایج گزارش مهم «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران» پرداخت و گفت: این گزارش با پوشش 98 درصدی جمعیت ، آمار دقیق بروز سرطان در 30 استان کشور را برآورد و اعلام کرده است که بر اساس نتایج آن، در طول سال 93 ( زمان اجرای برنامه ثبت سرطان در استانهای مختلف ایران)  112 هزار مورد، «بروز سرطان» ثبت شده است.

وی افزود: این نتایج نشان می‌دهد متوسط نرخ بروز سرطان در ایران در هر سال، 158 مورد در هر 100هزار نفر (با در نظر گرفتن سرطان پوست) و 143 مورد در هر 100 هزار نفر (بدون درنظر گرفتن سرطانهای پوست) است.

 بروز سالانه سرطان در ایران،  پایین تر از متوسط دنیا

به گفته دکتر ملک زاده، ثبت این میزان بروز سرطان در ایران در حالی است که متوسط بروز سالانه سرطانها (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست) در دنیا بر اساس گزارش مرجع جهانی «ثبت سرطان در پنج قاره جهان»، 182 در هر 100 هزار نفر و حاکی از نرخ بسیار پایین تر بروز سرطان در ایران در مقایسه با متوسط دنیاست.

نرخ پایین تر بروز سرطان در ایران در مقایسه با کشورهای اروپایی

وی افزود: مرجع جهانی «ثبت سرطان در پنج قاره جهان»، همچنین، متوسط نرخ بروز سرطان در کشورهای اروپایی  را 267 در هر 100 هزار ، در برخی کشورهای اروپایی همچون انگلستان 272 در هر 100 هزار و نیز در آمریکا 318 در هر 100 هزار نفر گزارش کرده است که نشان می دهد میزان بروز سرطان در ایران در مقایسه با متوسط اروپا و برخی کشورهای پیشرفته اروپایی نیز بسیار پایین تر است.

مقایسه بروز سرطان در ایران با برخی کشورهای در حال توسعه و آسیایی

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران ، گفت: اما مقایسه وضعیت ایران با برخی کشورهای در حال توسعه در همین زمینه نیز حاکیست در حالی که نرخ بروز سالانه سرطان  در ایران، 143 در هر 100 هزار نفر (بدون در نظر گرفتن سرطان پوست)  است ، متوسط این نرخ در کشورهای در حال توسعه، 148 در هر 100 هزار نفر گزارش شده است.

ملک زاده یادآور شد: همچنین نگاهی به وضعیت برخی کشورهای آسیایی نشان می دهد که نرخ بروز سالانه سرطان  در چین 174 در 100 هزار نفر و در ترکیه 205 در 100 هزار نفر است.

سونامی سرطان در ایران بر اساس آمار مرجع معتبر جهانی واقعیت ندارد

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، در ادامه تاکید کرد: همه این آمارها بخوبی نشان می‌دهند که « سونامی سرطان» به هیچ وجه در ایران رخ نداده و با اطمینان می‌توان گفت نرخ بروز سرطان در ایران حتی در مقایسه با کشورهای پیشرفته اروپایی که وضعیت بسیار بهتری در ثبت سرطان و در نتیجه پیشگیری و درمان زودهنگام دارند، هنوز پایین تر است.

سرطانهای گوارش ، همچنان در راس سرطانهای شایع در ایران

«گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران» همچنین به شایعترین سرطان ها در کشور اشاره دارد که در این رابطه دکتر ملک زاده توضیح داد: بر اساس نتایج «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران» ، پنج سرطان، جزو شایع ترین سرطانها در کشور به شمار می‌روند:  «سرطان دستگاه گوارش» (معده، روده بزرگ ، مری و لوزالمعده) شایعترین سرطانها در 30 استان ایران هستند که سهم 27 درصدی از کل سرطانهای شایع را به خود اختصاص داده اند. پس از آن سرطان پستان (که عمدتا دربین زنان بروز می یابد) با اختصاص 12 درصد کل سرطانهای شایع در ایران، دومین سرطان شایع است. سرطان ریه و حنجره نیز با سهم 7.5 درصدی و سرطان کلیه، مجاری ادراری و مثانه نیز با سهم 7 درصدی از کل سرطانهای شایع، در رتبه بعدی قرار دارند.

شایعترین سرطانها در مردان

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، بر اساس نتایج «گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران»، بروز سالانه سرطان معده با 21.5  مورد در 100 هزار نفر، سرطان پوست با 20.5  در 100 هزار در سال، سرطان پروستات با 18.5 مورد در 100 هزار، روده بزرگ، با 16.5  مورد در 100 هزار و سرطان مثانه با 14.3 در 100 هزار شایعترین سرطانها در میان مردان ایرانی هستند.

سرطان پستان، شایعترین سرطان در زنان ایرانی

وی اعلام کرد: گزارش «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران » همچنین شایعترین سرطان بروز یافته در زنان ایرانی در هر سال را شامل سرطان پستان با  34.5 مورد در 100 هزار نفر، سرطان روده  با 12 مورد در 100 هزار نفر، سرطان پوست با 11.5 مورد در 100 هزار نفر، سرطان معده با 10 مورد در 100 هزار نفر و سرطان تیروئید را با 7 مورد در هر 100 هزار نفر گزارش کرده است.

ملک زاده افزود: بر پایه نتایج گزارش ارائه شده به مرجع جهانی «سرطان در پنج قاره جهان» از «ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت در ایران» ،  بیشترین سرطان بروز یافته  زیر سن 50 سال در بین زنان ، سرطان پستان و سپس روده بزرگ است و باقی سرطانهای شایع در میان زنان،  عمدتا در سنین بالای  60 سال بروز می‌کنند.

وی تاکید کرد: میزان بالاتر بروز سرطان پستان در زنان ایرانی نسبت به سایر سرطان‌های شایع در این جنس، سیاستگذاری‌ها برای پیشگیری، تشخیص و درمان زودهنگام  این نوع سرطان را ضروری ساخته است که خوشبختانه می‌توان گفت نظام سلامت ایران در حال اجرای این سیاست و تلاش برای افزایش آگاهی‌های پیشگیرانه از این بیماری است.

مرگ 54 هزار ایرانی بر اثر سرطان در 2016

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در ادامه به گزارش «مطالعه جهانی بار سرطان در 195 کشور جهان» که توسط انستیتوی سنجش و ارزیابی سلامت دانشگاه واشینگتن انجام شده ،  اشاره کرد و گفت: نتایج این گزارش حاکیست که در سال 2016،  54 هزار ایرانی بر اثر سرطان فوت کردند که این میزان مرگ، 14.9 درصد از کل مرگ‌ها (360 هزار مرگ) در این سال را شامل شده است.

به گفته وی، نتایج منتشره در این گزارش نشان داده بود که تعداد مرگ‌های ناشی از کل سرطان‌ها در هر دو جنس در ایران  از سال  1990 که معادل 22 هزار مورد بوده،  به 54 هزار در 2016 رسیده و بیش از دو برابر شده است.

مرگبارترین سرطان‌ها در ایران در سال 2016

دکتر ملک زاده همچنین یادآور شد: مرگبارترین سرطان‌ها در ایران طی سال 2016  شامل سرطان‌های معده، ریه، لوسمی، مری، روده بزرگ، مغز و سیستم عصبی، پستان‌، پروستات‌، کبد و لوزالمعده بوده اند.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت در ادامه گفت: نکته مهمی که همچنین در مطالعه جهانی 2015 « بار سرطان در 195 کشور جهان» اشاره شده و واقعیت بهتری از میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران را بازگو می کند، نرخ استاندارد شده سنی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران است که از 104 مورد در هر 100 هزار نفر جمعیت در سال 1990  به 97 مرگ در هر 100 هزار نفر در 2015 کاهش یافته است.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: علاوه برتوجه به کاهش نرخ استاندارد شده سنی مرگ و میر ناشی از سرطان در ایران، موضوع مهم قابل توجه دیگر که در محاسبه دقیق این مرگ و میرها، نباید از نظر دور داشت آن است که اجرای برنامه جامع ثبت سرطان در ایران، افزایش دقت در ثبت این بیماری را به همراه داشته  و از سویی دیگر،  تشخیص‌های دقیق تر به واسطه توسعه خدمات آسیب شناسی، موجب انتشار گزارشهایی درباره افزایش تعداد آمار بروز سرطان طی سالهای گذشته در کشور شده است؛ همچنین  رشد جمعیت و پیر شدن جمعیت در ایران، در افزایش آمارها در این گزارش ها تاثیرگذار بوده است؛ چرا که اغلب سرطانها در سنین پیری بروز می‌کنند؛ بنابراین، چنین رشدی در مرگ‌های ناشی از سرطان، به  دلایل گفته شده ابدا نمی‌تواند مبنای نگرانی از رشد سرطان در کشور یا «سونامی سرطان» است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha