مدیر کل امور حقوقی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو از معرفی ۲۴۲ فروشگاه اینترنتی داروی قاچاق به مراجع قضایی خبر داد.

معرفی ۲۴۲ فروشگاه اینترنتی داروی قاچاق به مراجع قضایی

سلامت نیوز:مدیر کل امور حقوقی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو از معرفی ۲۴۲ فروشگاه اینترنتی داروی قاچاق به مراجع قضایی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دکتر شهریار اسلامی تبار با اعلام این خبر افزود: مکشوفات این فروشگاه‌ها در جریان برگزاری مانور نظارتی سطح عرضه با توجه به تبلیغات غیرمجاز کالاهای سلامت، با هماهنگی پلیس فتا و همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی به دست آمده است.

وی تصریح کرد: سال گذشته با رصد فروشگاه‌های مجازی، ۲۴۲ فروشگاه اینترنتی عرضه کننده کالاهای سلامت به ویژه دارو و مکمل بررسی شد و پرونده آنها به مراجع ذی صلاح قضایی ارسال شد و نتیجه رسیدگی به این پرونده‌ها پیگیری می‌شود.

مدیرکل امور حقوقی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو در ادامه به ارائه آمار قاچاق کالاهای سلامت که در حوزه نظارتی ۴۴ دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور کشف شده پرداخت و گفت: یک میلیون و ۸۵۹ هزار و ۸۶۷ قلم دارو و مکمل قاچاق، ۵۵۱ هزار و ۱۹۸ قلم غذا، ۶۴۴ هزار و ۲۰۴ قلم محصولات آرایشی، ۱۸ هزار و ۵۲۲ قلم تجهیزات پزشکی و در مجموع سه میلیون و ۷۳ هزار و ۷۹۱ قلم کالای سلامت قاچاق در ۹ ماهه نخست سال گذشته کشف شد.

اسلامی تبار خاطرنشان کرد: همچنین در شش ماهه نخست سال گذشته به ۴۴۱ شکایت در زمینه دارو، ۲۸۳ شکایت در زمینه محصولات خوراکی و آشامیدنی، ۵۴ شکایت در زمینه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی، پنج شکایت در زمینه تجهیزات پزشکی و ۸۷ شکایت در زمینه مکمل‌ها و شیرخشک و در مجموع به ۸۷۰ شکایت در زمینه کالاهای سلامت رسیدگی شد.

وی ادامه داد: سال گذشته طی عملیات پانجیا (عملیاتی که هر ساله توسط پلیس کشورهای مختلف دنیا با هدف جلوگیری از فروش اینترنتی داروهای قاچاق، تقلبی و غیراستاندارد صورت می‌گیرد)، فعالیت دو هزار و ۴۱۰ سایت غیرمجاز تبلیغات کالاهای سلامت بررسی و دستور فیلتر و تذکر به این سایت‌ها، صادر شد.

اسلامی تبار اضافه کرد: همچنین ۳۱۲ مورد تبلیغات ماهواره‌ای کالاهای سلامت محور که در نیمه اول سال ۱۳۹۶ در شبکه‌های فارسی زبان صورت گرفته است، بررسی و به مراجع ذی صلاح انتظامی معرفی شدند.

مدیر کل امور حقوقی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو در رابطه با برنامه‌های پیشنهادی برای مقابله با قاچاق کالاهای سلامت در سال ۹۷ گفت: با توجه به برنامه جامع پیشگیری و مقابله با قاچاق کالاهای سلامت محور و پیوست فرهنگی آن، اولویت‌هایی به این منظور پیشنهاد شده است.

اسلامی تبار افزود: اطلاع رسانی و آموزش سامانه رهگیری و کنترل اصالت فرآورده‌های سلامت محور، اصلاح الگوی مصرف کالاهای حوزه سلامت به ویژه مکمل‌ها و فرآورده‌های آرایشی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی آشنایی با مقررات مربوطه در قالب همایش‌های سراسری برای دانشگاه‌ها و گروه‌های نظارتی از جمله این اولویت‌ها است.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز برنامه‌هایی مانند آموزش و اطلاع رسانی به مصرف کنندگان درباره اهمیت ایمنی و سلامت مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، دارویی و مکمل‌های غذایی و طراحی و راه‌اندازی کمپین مجازی حامیان سلامت، اجرا شد.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha