شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
کد خبر: 241938

یکی از مزاجهای چهار گانه در طب سنتی ایرانی است، افزاد دارای این مزاح ویژگیهای خاصی داشته و نکات تغذیهای خاصی را باید رعایت کنند.

دربارهی مزاج «بلغمی» یا سرد و تر چه میدانید؟

سلامت نیوز:یکی از مزاجهای چهار گانه در طب سنتی ایرانی است، افزاد دارای این مزاح ویژگیهای خاصی داشته و نکات تغذیهای خاصی را باید رعایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر «مصطفی اعرج خدایی»، متخصص طب سنتی ایرانی ، با بیان این مطلب اظهار کرد: هر فردی ممکن است، بخشی از ویژگیهای هر مزاجی را نشان دهد، از این‌رو مزاج یک فرد، باید با استفاده از اجناس عشره یا معیارهای ده گانه و توسط متخصص طب سنتی تشخیص داده ‌شود.

وی افزود: اگر مزاج توسط یک فرد غیرکارشناس و به طور غیر علمی تشخیص داده شود، نه تنها کمکی به برطرف کردن مشکل نمی‌کند، بلکه به تشدید علایم نیز منجر می‌شود. برخلاف تصور عموم، تشخیص مزاج کار آسانی نیست، بلکه مزاج یک فرد با گرفتن شرح حال کامل، بررسی دقیق موارد دهگانه هم‌چنین معاینه انجام میشود.

وی در ادامه، با تقسیم انواع مزاج بر دو نوع اولیه و ثانویه گفت: مزاج «جبلی» یا اولیه، مزاجی است که فرد با آن متولد میشود و مزاج «عارضی» یا ثانویه به مزاجی اشاره دارد که در طی زندگی فرد شکل گرفته و ناشی از تأثیر عوامل مختلف محیطی و نوع غذای مصرفی فرد می باشد. تشخیص درست مزاج، به تدوین برنامهی مناسبی برای نوع تغذیه، خواب، ورزش و به طور کلی سبک زندگی فرد کمک میکند.

وی ادامه داد: «مزاج صحی» به مزاج در حالت سلامتی و «سوء مزاج»، به مزاج در حالت مرض و بیماری گفته میشود، اگر عملکرد فرد با مزاج موجود، درست و بدون مشکل باشد، فرد در حالت مزاج صحی قرار دارد و اگر مزاج عارضی فرد، منجر به مشکل شود، فرد در حالت مرضی و بیماری قرار میگیرد، برخلاف تصور عموم، هیچ یک از مزاجها بد نبوده و با رعایت برخی نکات، میتوان با رعایت تدابیر، در صحت و سلامتی زندگی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائهی توضیحاتی در خصوص یکی از مزاجهای شایع گفت: افراد با مزاج سرد و تر که به اشتباه بلغمی نیز خوانده میشوند، دارای پوست روشن، صورت گرد، و پوست سرد بوده و نسبتا چاق هستند، در برخی موارد به دلیل افزایش رطوبات بدن، دارای چین خوردگیها و افتادگیها در برخی نقاط مانند اطراف چشمهایشان هستند، گوشت بدن این افراد نرم بوده و عطش کمتری به آب دارند.

وی افزود: آب دهان این افرد معمولاً زیاد بوده و نسبتاً تنبل هستند، زود خسته شده و کارهایشان را با آرامش انجام می‌دهند. افراد با مزاج سرد و تر برای انجام کارهایی که باید سریع انجام شوند، مناسب نیستند. همچنین این افراد دیر عصبانی شده و آرام و با تن صدای پایین صحبت می‌کنند، حوصلهشان زود سر می‌رود و در انجام کارهای گروهی عقب مانده و آخر از همه کار را به اتمام میرسانند.

این متخصص طب سنتی با بیان این‌که افراد با مزاج سرد و تر حافظهی ضعیفی دارند، گفت: این افراد معمولاً در به خاطر سپردن مطالب مشکل دارند و فراموشکار هستند.

وی خاطرنشان کرد: افراد بلغمی مزاج نیز چون سایر مزاج‌ها با رعایت برخی نکات، میتوانند تن سالمی داشته باشند. این افراد باید غذاهای سرد مانند لبنیات، مرکبات، هندوانه، اسفناج و کاهو را به میزان کمتر و با مسهل مصرف کنند، زود خوابیده و زود از خواب بیدار شوند. هم‌چنین باید از خوابیدن در طی روز اجتناب کنند. در مورد خوردن و آشامیدن، از نوشیدن آب نیم ساعت قبل و دو ساعت بعد از غذا و حین غذا پرهیز کنند. انجام ورزش به طور منظم مانند پیاده‌روی با سرعت متوسط از جمله مواردی است که افراد سرد و تر باید به آن توجه کنند.

وی افزود: استفاده از گوشت گوسفند، مرغ محلی، سیب، به، گلابی، طالبی و نارگیل به این افراد توصیه شده و استفاده از ادویههایی مانند هل، دارچین، زنجبیل و زعفران در غذاها توسط این افراد بلامانع است. به‌علت ضعیف بودن دستگاه گوارش این افراد، توصیه میشود غذا را خوب جویده و حجم غذا و وعدههای غذایی‌شان را کاهش دهند و از مغزها و کشمش‌ها به‌عنوان میان وعده استفاده کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha