ایران از لحاظ جمعیتی هفدهمین كشور دنیا است، اما از نظر مصرف پلاستیك جزو پنج كشور اول جهان قرار گرفته است.

قوانین پلاستیك‌ها را به بند بكشند!

سلامت نیوز: ایران از لحاظ جمعیتی هفدهمین كشور دنیا است، اما از نظر مصرف پلاستیك جزو پنج كشور اول جهان قرار گرفته است.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: ایران از لحاظ جمعیتی هفدهمین كشور دنیا است، اما از نظر مصرف پلاستیك جزو پنج كشور اول جهان قرار گرفته است. مصرف پلاستیك در كشورمان بیش از سه برابر متوسط جهانی است. بخش قابل‌توجهی از پلاستیك‌ها در كشور هم به دلیل نبود امكانات امكان بازیافت ندارند.
مدیركل دفتر آب و خاك سازمان حفاظت محیط‌زیست هم با اعلام اینكه در مرحله تدوین دستورالعمل مدیریت مصارف و بازیافت محصولات پلاستیكی هستیم، گفت: نیازمند قانون و تعیین مالیات در این زمینه هستیم.
علی مریدی با اشاره به شعار «پایان آلودگی پلاستیكی» كه امسال به عنوان شعار جهانی روز زمین پاك و با توجه به تبعات استفاده از پلاستیك بر اكوسیستم انتخاب شده است، گفت: در كشورمان به صورت بی‌رویه پلاستیك مصرف می‌شود و به همین منظور شعار «نه» به كیسه‌های پلاستیكی را به‌عنوان شعار سال زمین پاك انتخاب كردیم. از سه ماه گذشته «چالش بی‌زباله» در كشور آغاز به كار كرده است و یكی از مباحث آن مربوط به كیسه‌های پلاستیكی و ظروف یك بار مصرف است.
وی با بیان اینكه ما در مصرف و تولید پلاستیك با مشكلاتی روبه‌رو هستیم، گفت: باید بدانیم محصولات پلاستیكی غیرقابل تجزیه‌اند و به شكل ذرات ریز و درشت وارد چرخه اكوسیستم می‌شوند.
مریدی خاطر نشان كرد: «برای كاهش مصرف پلاستیك در قالب چالش بی‌زباله فرهنگسازی را آغاز كردیم، اما این مسئله نیازمند قانون و مالیات نیز هست.
وی در ادامه اظهار داشت: به دنبال این هستیم كه مثل سایر كشورها با قرار دادن مالیات برای مصارف پلاستیك، میزان مصرف پلاستیك را در كشور مدیریت كنیم.
مریدی افزود: در برخی كشورها هر عدد پلاستیك با مبلغ قابل‌توجهی به مشتری فروخته می‌شود كه همین امر باعث كاهش مصرف پلاستیك‌ها شده است.
وی ادامه داد: تدوین دستورالعمل‌ها و بحث قوانین و مقررات در این زمینه تا پایان سال به نتیجه نمی‌رسد.
استفاده از پلاستیك در ایران را می‌توان مشابه با شكار در مناطق حفاظت شده دانست. همان‌گونه كه پشت‌پرده تجاوز به مناطق حفاظت شده، غیر‌شفاف است؛ پشت پرده تولید پلاستیك هم شفاف نیست. بنابراین تا زمانی كه دولت حمایت‌ها و اقدامات لازم را در زمینه كاهش مصرف پلاستیك در كشور انجام ندهد، كمپین‌ها و انجمن‌ها نمی‌توانند آنگونه كه باید به نتیجه برسند. دولت باید با وضع قوانین استفاده زیاد از پلاستیك را كاهش دهد، نه اینكه عدم استفاده از آن را در میوه و ‌تره‌بارها با جریمه همراه كند.
آمارها حاكی از تولید سالانه 177 هزار تن پلاستیك در ایران است. جالب اینكه در سال 2002 میلادی، بنگلادش نخستین كشور بزرگی بود كه استفاده از كیسه‌های پلاستیكی را ممنوع كرد. این كشور به دنبال سیل ویرانگر سال 1988 میلادی و به دلیل اینكه كیسه‌های پلاستیكی با بستن راه فاضلاب‌ها عامل اصلی شدت یافتن سیلاب بودند، خسارات چشمگیری دید. تاكنون در ایران برنامه خاصی برای كاهش مصرف كیسه‌های پلاستیكی وجود نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha