معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه اجتماعی کردن سلامت یکی از برنامه‌ های اصلی وزارت بهداشت است، بر نقش سایر نهادهای دولتی و غیردولتی در مقوله سلامت تاکید کرد و گفت: وزارت بهداشت با اجتماعی کردن سلامت، تمام نهادها و آحاد جامعه را برای توجه به موضوع سلامت فرا می خواند.

نیمی از جمعیت جهان به خدمات باکیفیت سلامت دسترسی مطلوبی ندارند

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه اجتماعی کردن سلامت یکی از برنامه‌ های اصلی وزارت بهداشت است، بر نقش سایر نهادهای دولتی و غیردولتی در مقوله سلامت تاکید کرد و گفت: وزارت بهداشت با اجتماعی کردن سلامت، تمام نهادها و آحاد جامعه را برای توجه به موضوع سلامت فرا می خواند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، علیرضا رییسی درخصوص هفته سلامت که از اول تا هفتم اردیبهشت با شعار سلامتی برای همه برگزار می شود، با تاکید بر دسترسی عادلانه به خدمات سلامت، خاطرنشان کرد: هرساله در تاریخ هفتم آوریل مصادف با تأسیس سازمان جهانی بهداشت، گرامیداشتی برگزار شده و شعاری نیز مطرح می‌ شود که این شعار یک تلنگر، یادآوری و تاکیدی در جهت اهداف و آرمان‌ های سازمان جهانی بهداشت است.

وی با اشاره به اینکه تأسیس سازمان جهانی بهداشت قدمتی ٧٠ ساله دارد، گفت: این سازمان همواره بر پوشش همگانی سلامت تأکید ویژه ‌ای داشته است، شعاری انتخابی روز جهانی بهداشت مبنی بر سلامتی برای همه و در همه جا نیز بر این اساس بوده است، به این معناست که تأکیدی باشد بر آن آرمان‌ های اولیه ‌ای که در سازمان جهانی بهداشت وجود داشت، تا تمام مردم بتوانند بدون دغدغه به ‌عنوان یک حق بشری به خدمات سلامت دسترسی داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر هنوز هم نیمی از جمعیت جهان به خدمات باکیفیت سلامت دسترسی مطلوبی ندارند و این باعث بروز فقر، بیماری و آسیب‌هایی می‌ شود که ناشی از عدم دسترسی کافی و مطلوب به خدمات بهداشتی و درمانی است.

رییسی با بیان اینکه کشور ما یکی از کشورهای پیشرو در حوزه سلامت است، اظهارداشت: بزرگان مملکت اقدامات مفیدی را در راستای ارتقای سطح سلامتی مردم انجام داده اند، این اقدامات تاریخی بسیار تأثیرگذار بوده است، به‌ طوریکه در دهه های گذشته، با اقدامات مناسب، زمینه پوشش همگانی سلامت، فراهم شده است.

وی افزود: کشور ما از لحاظ سطح دسترسی به پوشش خدمات در حوزه بهداشت و درمان، به خصوص خدمات سطح یک، جزو‌ یکی از کشورهای پیشرو در منطقه و دنیا است.

وی بیان کرد: شاخص‌ های متعددی وجود دارد که نشان می‌ دهد کشور ما علیرغم محدودیت در موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی، در دهه ‌های گذشته توانسته، اهتمام ویژه ‌ای به بخش بهداشت و درمان داشته باشد، به‌عنوان ‌مثال در حوزه واکسیناسیون کشور ما 98 درصد پوشش دارد و سایر شاخصه ‌های بهداشتی نیز پیشرفتی مناسبی را دارا است.

رییسی گفت: درحال حاضر کشورما در موضوعاتی همچون مراقب ‌های کودکان، نوزادان، مادران باردار و میانسالان و همچنین بیماری ‌های واگیر مانند مالاریا و ایدز و سایر بیماری های نوپدید، پیشرفت‌ های چشمگیری داشته است؛ وزارت بهداشت، در همین راستا و برای اینکه دغدغه مردم برای دسترسی به خدمات سلامت کم شود، اقدامات بسیار خوبی طی سال های گذشته به‌ ویژه چهار پنج سال اخیر انجام داده است.

وی توسعه‌ زیرساخت‌ ها و آموزش و افزایش نیروی انسانی در حوزه بهداشت و درمان دراقصی نقاط کشور را از جمله اقداماتی برشمرد که توانست کمک کند، شاخص های بهداشتی و درمانی ارتقا یابد.

رییسی ادامه داد: امروزه، در جای‌ جای کشور به خصوص در روستاها و مناطق کمتر برخوردار و همچنین در سطح استان ‌ها، با همت دست اندرکاران حوزه سلامت، اقدامات موثری همچون ساخت هزاران خانه ها و مراکز بهداشتی، پایگاه ‌ها و مراکز جامع سلامت، صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه با تأسیس مراکز بهداشت، نیروهای انسانی نیز توزیع شدند، درخصوص لزوم توجه به پیشگیری از ابتلا به بیماری های غیرواگیر خاطرنشان کرد: روند روبه رشد بیماری های غیرواگیر نگران کننده است، بنابراین این بیماری ها، معضل جدید حوزه بهداشت و سلامت محسوب می شوند.

رییسی ادامه داد: همانطور که برای کنترل بیماری ‌های واگیر عزم جدی وجود دارد و در این زمینه موفقیت آمیز عمل کردیم، باید در جهت کنترل بیماری‌ های مزمن و غیر واگیر نیز تلاش های بسیاری می‌ِ‌ شود. چراکه این بیماری‌ ها هزینه‌ های زیادی بر سلامت مردم وارد می‌ کند و بر افزایش تعداد مرگ ‌ومیر مردم تاثیر مستقیم و غیر مستقیم دارد.

وی افزود: قند خون، چربی خون، فشارخون، دیابت، بیماری‌ های قلبی، عروقی و بیماری های کلیوی و کبدی و سایر بیماری هایی که متاثر از عوامل خطر سلامتی ایجاد می شوند، از جمله بیماری های غیرواگیری هستند که بار هزینه های سلامت را افزایش و بر کیفیت زندگی مردم تاثیر منفی دارند، بنابراین عزم جمهوری اسلامی ایران براین است که درزمینه بهداشت و درمان، این عوامل را به حداقل برساند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت عنوان کرد: یک نکته مهم و کلیدی وجود دارد، اینکه امروزه پوشش همگانی و دسترسی تمام مردم به خدمات سلامت، فقط بر عهده وزارت بهداشت نیست، بنابراین وزارت بهداشت تصمیم گرفت با رویکرد اجتماعی به مساله سلامت بپردازد.

وی با بیان اینکه اجتماعی کردن سلامت یکی از برنامه‌ های اصلی وزارت بهداشت است، گفت: وزارت بهداشت با اجتماعی کردن سلامت، تمام نهادها و آحاد جامعه را برای توجه به موضوع سلامت فرا می خواند و با این رویکرد نه تنها وزارت بهداشت، بلکه تمام نهادها درگیر حوزه سلامت می شوند و درواقع، شعار سازمان جهانی بهداشت نیز ترجمانی براین موضوع است، تا سلامت برای همه و در همه جا ایجاد شود و تمام نهادهای دولتی و غیردولتی برای دسترسی مردم به‌ خدمات سلامتی مشارکت داشته باشند، چراکه وزارت بهداشت به ‌تنهایی قادر نخواهد بود تامین‌ کننده مؤلفه‌ های سلامتی باشد، لذا اجتماعی کردن سلامت می ‌تواند یکی از استراتژی‌ هایی مهم برای تحقق شعار پوشش همگانی سلامت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha