یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۸
کد خبر: 24197
سلامت نیوز :معاون فرهنگی واحد فرآهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: روزانه 300 تا 500 كارت اهدای عضو كه باور قلبی یك فرد را برای اهدا عضو نشان می‌دهد صادر می‌شود.

امید قبادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فعالیت‌های این واحد اظهار داشت: مهمترین فعالیت این واحد صدور كارت اهدای عضو است كه در ابتدا ماهی 30 نفر ثبت نام می‌كردند اما خوشبختانه الان به جایی رسیده است كه روزانه بین 300 تا 500 كارت اهدای عضو صادر می‌شود.

وی افزود: این كارت حالت وصیتنامه ندارد و فقط باور قلبی یك فرد را برای اهدا عضو نشان می‌دهد چرا كه در بسیاری از موارد عدم رضایت خانواده بیماران مرگ مغزی شاهد بودیم كه آنها می‌گفتند نمی‌دانیم بیمارمان اگر زنده بود آیا این كار را می‌كرد یا نه؟

قبادی تصریح كرد: طرح دیگری كه چند سالی است آغاز شده است طرح سفیران زندگی است كه هر كدام از مردم ایران در هر شغل و تخصصی كه هستند با توجه به رشته كاری كه دارند به پیوند اعضا كمك می‌كنند و تاكنون بیش از هزار نفر در كشور كه 300 نفر آن در تهران هستند سفیر زندگی داریم.

وی اضافه كرد: اقدام دیگر برگزاری جشن نفس استكه هر ساله مقارن با ولادت حضرت زهرا (س) با حضور مسئولان و خانواده افرادی كه اهدا عضو كرده‌اند برگزار می‌شود.

قبادی یادآور شد: در این بین تفاهمنامه‌هایی هم با برخی از سازمان‌های فرهنگی داشته‌ایم كه به عنوان نمونه می‌توان به تفاهمنامه با معاونت سینمایی وزارت ارشاد اشاره كرد. بر اساس این تفاهمنامه 12 بندی هیچكدام از فیلم‌هایی كه به مقوله پیوند عضو و اهدای آن پرداخته است نباید قبل از تایید فنی واحد پیوند اعضا مجوز تولید بگیرد چرا كه گاهی فیلم‌ها و سریال‌هایی ساخته شده است كه با واقعیات همخوانی نداشته است.

وی افزود: تفاهمنامه دیگر با صدا و سیماست كه بر اساس این تفاهم فیلم‌هایی كه بخش می‌شود نباید با اصل موضوع اهدا عضو مغایرت داشته باشد همچنین تبلیغات مستمر اهدا عضو نیز از طریق صدا و سیما پخش می‌شود.

قبادی یادآور شد: تفاهم‌نامه دیگر با سازمان پست است كه پمفلت‌های اهدا عضو را به سراسر كشور پخش می‌كنند و تمبر یادگاری برای افرادی كه اهدا عضو كردند درست می‌كنند.

وی افزود: تفاهمنامه بعدی با بانك ملی ایران است كه هم به فرهنگ‌سازی كمك مالی می‌كند و هم به داروهای بیماران پیوند شده كمك می‌كند. لازم به ذكر است هر بیمار پیوند شده باید پس از پیوند به علت اینكه درصد زیادی از آنها دچار بیماری قارچی می‌شوند روزی 2 آمپول تزریق كنند كه هر كدام از آنها 750 هزار تومان قیمت دارد و دوره درمان آن 14 روزه است كه در نهایت 20 میلیون تومان هزینه خواهد شد.

قبادی گفت: هماهنگی با مترو برای تبلیغات در آن و هماهنگی با شهرداری برای استفاده از جملات تأثیرگذار در بیلبوردهای شهرداری از فعالیت‌های دیگری است كه همه این فعالیت‌ها موجب شده آمار 5 درصدی پیوند از مرگ مغزی در 5 سال پیش به 29 درصد برسد.اما باز هم نسبت به كشورهایی مانند اسپانیا كه آمار 84 درصدی پیوند از مرگ مغزی دارند فاصله داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha