رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، حجم بازار تجهیزات پزشکی کشورمان را ۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ۱.۶ میلیارد دلار آن وارداتی است.

بازار۲.۵میلیارد دلاری تجهیزات پزشکی/بیمارستان ها«مستقل»می شوند

سلامت نیوز:رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، حجم بازار تجهیزات پزشکی کشورمان را ۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: ۱.۶ میلیارد دلار آن وارداتی است.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر مسعود ناصری پور روز شنبه در نشست خبری هفته سلامت، در ابتدا به ارائه گزارشی از اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایران در طرح سلامت نوروزی پرداخت و افزود: در طرح سلامت نوروزی، ۱۸۵ هزار مراجعه به اورژانس بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران داشتیم که ۱۵۳ هزار مورد سرپایی مداوا شدند و ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر در بخش های عادی و ۱۰ هزار نفر نیز در بخش های ویژه بستری شدند.

وی با اعلام اینکه در طرح سلامت نوروزی بیش از ۳۸۰۰ عمل جراحی اورژانسی و ۴۲۰۰ عمل جراحی الکتیو در ۱۷ مرکز درمانی تحت پوشش انجام شده است، گفت: در این طرح، ۲۲۰۰ مصدوم ترافیکی به بیمارستان های ما منتقل شدند.

ناصری پور به بازرسی های بهداشتی اشاره کرد و افزود: ۷۲ تیم بازرسی در ساعات اداری و ۱۹ تیم در ساعات غیر اداری بر اماکن عمومی نظارت داشتند که از ۲۸ هزار مورد بازرسی، ۲۱ هزار مورد آن مربوط به مراکز موادغذایی و عرضه غذا بود که ۵۳۱ مورد از این مراکز به مراجع قضائی معرفی شدند و ۸۹ مورد تعطیلی داشتیم. همچنین، ۱۰ تن مواد غذایی فاسد نیز معدوم شد.

وی در ادامه به برنامه های هفته سلامت اشاره کرد و از شکل گیری اولین مجمع سلامت استان تهران خبر داد و گفت: روز دوشنبه این مجمع با حضور وزیر بهداشت برپا می شود.

ناصری پور به وضعیت تخت های بیمارستانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران اشاره کرد و افزود: بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت شهری و استان تهران تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارند که نسبت تخت به جمعیت، ۲.۳۵ به ازای هر ۱۰۰۰ نفر است که از شاخص ملی بالاتر هستیم، اما همچنان با کمبود تخت بیمارستانی مواجه ایم.

به گفته وی، ۱۷.۵ درصد تخت های بیمارستانی را تخت های ویژه شامل می شود که نسبت آن به جمعیت ۹.۹ بوده و از شاخص کشوری بالاتر است.

ناصری پور افزود: بیش از ۹۵ درصد مراجعان به اورژانس بیمارستان های دانشگاه ظرف ۶ ساعت اول تعیین تکلیف می شوند.

وی با عنوان این مطلب که در برخورد با بیماران می توان دو سیاست را دنبال کرد، ادامه داد: سیاست اول این است که به تناسب افزایش بیماران، مراکز درمانی را توسعه دهیم و سیاست دوم، بحث پیشگیری و ارتقای دانش و آگاهی سلامت جامعه است که عقل حکم می کند سیاست دوم را در پیش بگیریم.

ناصری به پروژه های بیمارستانی در دست احداث و آماده بهره برداری اشاره کرد و افزود: امیدواریم تا پایان امسال دومین بیمارستان سوختگی شهر تهران در اتوبان همت به بهره برداری برسد که با ۱۶۰ تخت به عنوان مجهزترین بیمارستان سوختگی در کشور و خاورمیانه تلقی می شود. همچنین، فاز بعدی بیمارستان فیروزآبادی در شهر ری و بیمارستان امام خمینی شهریار، از دیگر پروژه هایی است که تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

وی تاکید کرد: بالغ بر ۳۰۰ هزار مترمربع فضای بیمارستانی، درمانگاهی و اورژانس در دست احداث داریم.

ناصری پور با اشاره به کمبود منابع مالی بیمارستان های تحت پوشش، افزود: در پایان سال گذشته توانستیم تا حدودی معوقات پرسنل بیمارستان ها و شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی را پرداخت کنیم و هیچ مشکلی در ارائه خدمات به مردم نداریم.

وی از ابلاغ دستورالعمل اداره بیمارستان ها به صورت «مستقل» خبر داد و گفت: این دستورالعمل با همکاری سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهیدبهشتی و وزارت بهداشت، تهیه و ابلاغ شده و هدف آن، اداره بهتر بیمارستان های دانشگاهی است.

ناصری پور ادامه داد: در بیمارستان های مستقل شاهد حضور مدیرعامل به همراه دو معاون اجرایی و فنی خواهیم بود که هیات عامل این بیمارستان ها مرکب از ۵ نفر است و اختیارات قابل توجهی به آنها واگذار شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران، در ادامه حجم بازار تجهیزات پزشکی کشور را ۲.۵ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: ۱.۶ میلیارد دلار آن واردات است.

وی گفت: تجهیزات پزشکی به دو دسته مصرفی و سرمایه ای تقسیم می شوند که عمده تجهیزات مصرفی ما تولید داخل بوده ولی قسمت عمده تجهیزات سرمایه ای از خارج تامین می شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha