عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه بیماری دیابت آسیب های زیادی بر بخش های مختلف بدن ازجمله چشم ها وارد می کند، اظهار کرد: براساس آمارهای رسمی، دیابت شایعترین علت اختلال بینایی و کاهش دید در سنین 20 تا 64 سالگی است.

دیابت شایعترین علت کاهش دید در سنین 20 تا 64 سالگی است

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه بیماری دیابت آسیب های زیادی بر بخش های مختلف بدن ازجمله چشم ها وارد می کند، اظهار کرد: براساس آمارهای رسمی، دیابت شایعترین علت اختلال بینایی و کاهش دید در سنین 20 تا 64 سالگی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،دکتر مهدی مدرس زاده گفت: دیابت در ایران درحال فراگیرشدن است به طوری که اکنون بیش از 10 درصد ایرانی ها به این بیماری مزمن مبتلا هستند؛ درمان این بیماری مشکل و طولانی مدت است و در مواردی نیز به درمان جواب نمی دهد و افراد دچار کم بینایی می شوند.
وی با اشاره به اینکه بالابودن قندخون به علت نبود کنترل مناسب، به عروق پرده شبکیه آسیب می زند، گفت: در اثر این بیماری، مولکول های بزرگی مانند چربی و پروتئین به همراه آب از عروق شبکیه خارج می شود و با ایجاد ورم مزمن در پرده شبکیه به سلامت چشم ها آسیب می زند.


عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، بالابودن قندخون را سبب تدریجی بسته شدن مویرگ های شبکیه دانست و گفت: این عارضه علاوه بر نرساندن مواد غذایی لازم به شبکیه، سبب رشد عروق غیرعادی در چشم می شود.
مدرس زاده بیان کرد: ادامه بالابودن قندخون سبب انسداد و بسته شدن مویرگ های شبکیه می شود، گردش خون شبکیه را مختل می کند و در نهایت نرسیدن اکسیژن و مواد غذایی به شبکیه موجب کم شدن بینایی می شود.


وی ادامه داد: در اثر انسداد عروق، همچنین رگ های غیرعادی و زائد در شبکیه ایجاد که سبب تشکیل بافت های غیرطبیعی روی شبکیه می شود؛ این بافت های غیرطبیعی که خاصیت کششی دارند، سبب چروکیدگی و جدایی پرده شبکیه می شوند که در این حالت دید چشم به حد درک نور کاهش می یابد و بیمار نیازمند جراحی سنگینی خواهد شد.

** دیابت
دیابت، اختلال سوخت و سازی (متابولیک) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید هورمون انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم می شود؛ بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد. نقش اصلی انسولین پایین آوردن قندخون توسط سازوکارهای مختلف است.
دیابت 3 نوع اصلی دارد که شامل نوع یک، نوع 2 و بارداری است. نوع یک ژنتیکی است و در نوع دو، مقاومت پیش رونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌ های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در این نوع از بیماری، عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.
افزایش قندخون در درازمدت در بدن، سبب تخریب رگ‌ های بسیار ریز در بدن می‌شود که می‌تواند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند. همچنین دیابت با افزایش خطر بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ بنابراین غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با خطربالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد، تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قندخون میسر است.

** استحاله ماکولا؛ دیگر علت کاهش بینایی در سنین بالای 64 سالگی
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیماری مهم دیگر شبکیه راکه سبب کاهش بینایی می شود، استحاله ماکولا یا لکه زرد عنوان کرد و گفت: این بیماری به عنوان مهمترین علت کاهش بینایی در سنین 64 سال به بالا به شمار می رود؛ در این بیماری بخشی از شبکیه به نام ماکولا که دید دقیق مرکزی انسان را تامین می کند، نازک می شود، رنگ آن تغییر می کند و دید چشم کاهش می یابد.
مدرس زاده افزود: در مرحله بعد ممکن است، کلافی از عروق خونی غیرعادی در زیر ماکولا ظاهر شود که در این صورت این عروق زائد به وسیله ترشح چربی، مایع و همچنین خونریزی سبب کاهش شدید دید مرکزی می شود.
وی با بیان اینکه این بیماری سبب نابینایی کامل نمی شوند اما دید دقیق افراد کاهش محسوسی می یابد، گفت: دید این افراد برای رانندگی، تماشای تلویزیون، دیدن چهره اشخاص و خواندن و نوشتن مختل می شود.

مدرس زاده ادامه داد: این بیماری دو نوع دارد؛ یک نوع خشک است که در اثر آن شبکیه نازک می شود و رنگ آن تغییر می کند؛ این نوع از بیماری قابل درمان نیست و داروهای مکمل ویتامینه ای که بیمار استفاده می کند، سبب جلوگیری از پیشرفت بیماری یا کند شدن روند پیشرفت آن می شود.
وی افزود: نوع دیگر این بیماری نوع مرطوب است که طی آن دید مرکزی بسیار کاهش می یابد؛ در صورتی که افراد مبتلا به این نوع بیماری به موقع (در 2 تا 3 هفته اول که دید آنها دچار مشکل شده است) به پزشک مراجعه کنند، درمان آنها ازجمله روش تزریق دارو به داخل چشم ها موثر و مفید خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha