رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات از امکان رصد کامل شبکه تولید و واردات محصولات دخانی از آبان‌ماه سال جاری خبر داد.

نظارت ۴گانه بر ممنوعیت‌ فروش سیگار/ رصد کامل شبکه دخانیات از آبان

سلامت نیوز:رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات از امکان رصد کامل شبکه تولید و واردات محصولات دخانی از آبان‌ماه سال جاری خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علی‌اصغر رمزی ، اظهار کرد: براساس سامانه‌ای بر خط از ابتدای آبان‌ماه سال جاری تمامی شبکه تولید و واردات محصولات دخانی قابل رصد و رهگیری است. مساله‌ای که براساس ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به این‌که سه مرحله از بهره‌برداری سامانه جامع تجارت به سرانجام رسیده و دو مرحله از آن به منظور بهره‌برداری کامل باقی مانده است، اظهار کرد: ثبت سفارش و واردات تنها از طریق سامانه با شناسه کالا، ثبت تولید توسط تولید کنندگان سیگار و نقل و انتقال از تولید کننده به توزیع کننده کشوری سه مرحله‌ای است که تاکنون در ارتباط با این سامانه به مرحله اجرا در آمده و تنها دو مرحله مربوط به ورود توزیع کنندگان استانی و ورود خرده فروشان در راستای بهره‌برداری کامل این سامانه باقی مانده است.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات در بخش دیگری از این گفت‌وگو به قانون جامع مبارزه با دخانیات مصوب سال ۱۳۸۵ اشاره کرد و گفت: براساس این قانون فروش سیگار به صورت نخی  به افراد دارای کمتر از ۱۸ سال ممنوع است اما متاسفانه این قانون در مقاطع زمانی مختلف با روندهای گوناگونی اجرایی و همین مساله موجب شده تا سیاست واحد و پیگیرانه‌ای در این رابطه وجود نداشته باشد.

رمزی ادامه داد: براین اساس فروش سیگار به صورت نخی و نیز فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است، چراکه موجب اشاعه مصرف سیگار به ویژه در قشر نوجوان و جوان می‌شود.

وی با بیان این‌که بازرسان سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها، بازرسان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و نیز بازرسان سه اتحادیه (اتحادیه خواربارفروشان، سوپرمارکت‌داران و سقط فروشان) مکلف هستند بر فروش سیگار نظارت کنند، گفت: در صورت مشاهده فروش سیگار به صورت نخی و یا به افراد کمتر از ۱۸ سال این موضوع به عنوان قاچاق تلقی شده و براساس قانون با آنها برخورد می‌شود.

رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات همچنین با اشاره مجدد به قانون جامع مبارزه با قاچاق دخانیات گفت: در این قانون اشاره شده است که عرضه‌کنندگان سیگار باید مجوزهای لازم را داشته باشند متاسفانه در ارتباط با این موضوع نیز تا سال ۱۳۹۳ به صورت جدی ورود نشد، اما از سه سال قبل تاکنون و با انجام جلسات مختلف ضوابط خرده‌فروشی محصولات دخانی تدوین و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: تا به امروز ۳۵ واحد خرده‌فروشی مجوز فروش محصولات دخانی را در سراسر کشور را اخذ کردند و از طریق سه اتحادیه خواربارفروشان، سوپرمارکت‌داران و سقط ‌فروشان اقدام به دریافت مجوزهای لازم می‌کنند.

، قانون جامع مبارزه با دخانیات در سال ۱۳۸۵ به تصویب رسید و دو موضوع فروش سیگار به صورت نخی و فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال در آن به عنوان ممنوعیت فروش اشاره شد مساله‌ای که تاکنون به صورت جدی توسط مراجع نظارتی نسبت به آن اقدام نشده و طبق گفته رییس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات در سال ۱۳۹۷ با این دو موضوع به صورت جدی برخورد می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه تخلف توسط خرده فروشان براساس قوانین اعمال رای خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha