سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰

استرس، بزرگترین و شایع‌ترین بیماری قرن عنوان شده است و این بیماری در زندگی روزمره انسان‌ها تاثیر زیادی می‌گذارد.

" استرس " واكنش‌های فیزیكی ذهنی و عاطفی است كه در نتیجه تغییرات و نیازهای زندگی فرد، بروز می‌كند.

عصبانیت ، اعتماد به نفس پایین، افسردگی، بی‌تفاوتی ، تحریك پذیری، اختلال در تمركز، بی‌قراری و اضطراب از علایم شایع استرس است.

استرس علاوه بر تبعات روحی و روانی، بر جسم انسان اثر می‌گذارد كه از آن به عنوان بیماری‌های روان‌تنی یاد می‌شود.

به عقیده پزشكان، استرس باعث بروز مشكلاتی در پوست، مو و سایر اندام‌های بدن شده و همچنین باعث تغییر رفتار انسان‌ها می‌شود.

ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی، سكته، پوكی استخوان، بیماری‌های گوارشی، چاقی، ناراحتی معده ، فشار خون بالا ، بی‌خوابی و سردردهای مختلف از دیگر عوارض استرس است.

استرس می‌تواند باعث ایجاد آشفتگی در چهره و تغییر رنگ چهره، بروز آكنه و جوش‌های صورت، خاكستری ، نازك و خشك شدن مو، اختلال در رشد ناخن ها، خارش پوست، اگزما و قرمزشدن لایه زیرین پوست و رویش زگیل روی دست‌ها و پاها شود.

رییس انستیتو روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران معتقد است كه امروزه استرس یكی از عوامل مهم مرگ ومیر و بروز ناراحتی‌های جسمی و روحی است.

دكتر "جعفر بوالهری" در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه این عارضه در كاهش بهره وری نقش مهمی دارد، افزود: فشار شدید ناشی از عوامل محیطی در محیط خانه و خانواده، كار و اجتماع همگی در بروزناراحتی‌های جسمی به خصوص سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و عروقی، ناراحتی‌های كلیوی، ایست قلبی و حتی تصادفات موثر است.

وی گفت: تغییر سبك زندگی ، نوع تغذیه ، كاهش معنویت و نوع رفتارهای اجتماعی پرتنش در جامعه شرایطی را به وجود آورده كه باعث افزایش مرگ‌ومیر ناشی از استرس شده است.

رییس انستیتو روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به این كه عوامل مختلفی ممكن‌است موجب استرس یا فشار روانی بر فرد شوند، گفت گرسنگی، خواب آلودگی، ترافیك ، آلودگی‌های محیطی، مشكلات تحصیلی فرزندان و غیره از عواملی است كه موجب استرس می‌شود.

به گفته وی، بسیاری از افراد به دلیل ناآگاهی بدترین روش را در برخورد با استرس انتخاب می‌كنند و با عصبانیت و پرخاشگری بر شدت مساله و فشار روانی می‌افزایند.

بوالهری به افراد توصیه كرد یك روش را یاد بگیرند و بطور منظم در صورت امكان هر روز آن را تمرین كنند.

- به‌مدت كوتاهی از هر وضعیت پراسترسی كه در طول روز به آن بر می‌خورید، دور شوید".

- ازآوردن مشكلات خود به‌خانه یا بستر خودداری و در پایان روز دقایقی را به مرور كارهای كه در طول روز انجام داده‌اید، اختصاص دهید، بطوری‌كه انگار یك نوار را مجددا گوش می‌كنید".

- تمام عواطف منفی را كه متحمل شده‌اید (عصبانیت ، احساس عدم امنیت یا اضطراب) را از خود برهانید.

- از تمام انرژی‌ها یا عواطف خوب (افكار عاشقانه،ستایش،احساسات خوب در مورد كار یا خودتان) لذت ببرید.

رییس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی نیز گفت كه استرس مستمر و حتی كوتاه مدت ، باعث بروز سكته‌های مغزی و گاه قلبی می‌شود.

دكتر "طاهره سماوات"، ضربان نامنظم قلب را از علائم استرس ذكر كرد و افزود: استرس باعث گرفتگی عروق می‌شود و پیامد آن ، سكته‌های قلبی و مغزی است.

وی، سازگاری افراد با شرایط محیط كار و اجتماع را از مهمترین راه‌های پیشگیری از استرس ذكركرد و ورزش و تغذیه سالم را در كنترل بیماری‌های قلبی و عروقی موثر دانست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha