سلامت نیوز :كارشناس بهداشت پرتوها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: میزان تشعشع رادیوگرافی یك دندان در مقایسه با دیگر دستگاه‌های پرتو تشخیصی كمتر بوده اما به دلیل استفاده زیاد از این دستگاه، خطرات بهداشتی آن قابل توجه است.
 
علی گورانی افزود:رادیو گرافی از دندان با دستگاه‌های مولد اشعه صورت می گیرد بنابراین استفاده از آن باید با اقدامات حفاظتی همراه باشد.
كارشناس بهداشت پرتوها وزارت بهداشت گفت: رعایت نكات ایمنی و حفاظتی دستگاه‌های پرتو پزشكی از نظر قانونی الزامی است و اگر این این موضوع رعایت نشود تخلف محسوب می‌شود.
گورانی با تاكید بر لزوم آگاهی مردم از این مقررات،از مردم خواست تا رعایت اقدامات حفاظتی استفاده از این دستگاه‌ها را از دست اندركاران مربوطه بخواهند.
كارشناس بهداشت پرتوها وزارت بهداشت گفت: چون محل كاربری دستگاه رادیوگراف دندان در فاصله بسیار نزدیكی با غده تیروئید بیماران قرار می‌گیرد، احتمال پرتوگیری غده تیروئید از این دستگاه زیاد است.
گورانی توصیه كرد هنگام استفاده از دستگاه رادیوگرافی، محل غده تیروئید بیمار با حفاظ مخصوص پوشیده شود.
وی ادامه داد: بیماران برای گرفتن عكس حتما باید از عینك مخصوص حفاظ چشم، روپوش سربی و حفاظ تیروئید استفاده كنند تا در برابر تشعشعات این دستگاه قرار نگیرند.
گورانی با بیان این كه میزان تشعشع دستگاه رادیوگرافی دندان حدود یك پنجم میزان تشعشع در تصویربرداری رادیولوژی سینه است، تاكید كرد: لازم است تمام مقررات حفاظت درخصوص سایر دستگاه‌های پرتو پزشكی، برابر قانون حفاظت از اشعه مصوب سال 68 و دستورالعمل اجرایی آنها رعایت شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha