دبیر علمی همایش پزشکی آکادمیک با اشاره به رابطه‌ مالی بین پزشک و بیمار، گفت: نظارت بر طرح تحول سلامت باید توسط افراد غیر پزشک و خارج از وزارت بهداشت صورت بگیرد.

ناظران طرح تحول سلامت باید غیر پزشک باشند

سلامت نیوز:دبیر علمی همایش پزشکی آکادمیک با اشاره به رابطه‌ مالی بین پزشک و بیمار، گفت: نظارت بر طرح تحول سلامت باید توسط افراد غیر پزشک و خارج از وزارت بهداشت صورت بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر مجتبی زارعی در حاشیه اولین همایش بین‌المللی پزشکی آکادمیک، اظهار کرد: این همایش برای اولین بار در ایران برگزار شد. این همایش را از یکسال پیش با همکاری اساتید برجسته‌ای از دانشگاه آکسفورد و کمریج برنامه ریزی کردیم و هدف از برگزاری آن، برجسته کردن اهمیت پزشکی آکادمیک برای مردم بود.

وی افزود: ما به دنبال تشویق پزشکان جوان هستیم که به سمت پزشکی آکادمیک بروند. پزشکی آکادمیک به قسمتی از پزشکی گفته می شود که پزشکان اکثر وقت خود را صرف تحقیق و آموزش می‌کنند.

زارعی همچنین تصریح کرد: طبعا اغلب پزشکان وقت خود را صرف درمان می کنند که این امر پسندیده ای ست اما عده ای دیگر از پزشکان ترجیح می‌دهند بیشتر وقت خود را صرف تحقیق و آموزش کنند که به آنها پزشکان آکادمیک گفته می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در ایران دانشگاه ها هم وظیفه‌ آموزش را بر عهده دارند و هم وظیفه ارائه خدمات به مردم، به همین دلیل برجسته سازی پزشکی آکادمی سبب می شود به حوزه تحقیق و آموزش بیشتر توجه شود.

زارعی اظهار کرد: در این همایش ۹ میهمان خارجی نیز حضور دارند که از دانشگاه های آکسفورد و کمریج به ایران آمده اند.

وی افزود: سخنرانی من درباره طرح تحول سلامت و مقایسه‌ی آن با نظام ملی سلامت در دیگر کشورهای دنیا مثل انگلستان بود.

زارعی تصریح کرد: طبعا سیستم درمانی آنها نیز بینقص نیست اما از آنجایی که قریب به ۷۰ سال از اجرایی شدن آن در انگلیس می‌گذرد، می توان تجربیات آنها را در اختیار صاحب نظران گذاشت.

استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در طرح تحول سلامت در مقایسه با سیستم های دیگر خدمات ملی سلامت در دنیا، ارتباط مالی بین پزشک و بیمار وجود دارد. یعنی تا زمانی که پزشک در ازای ویزیت، تجویز عکس های رادیولوژی و... از بیمار پول دریافت می کند، این مشکلات هرگز حل نخواهد شد.

وی افزود: این مسئله که پزشک هر چه بیشتر کار کند پول بیشتری به‌دست می‌آورد، سبب می شود که کیفیت ارائه خدمات پایین بیاید. سیستم های نظارتی می بایست مستقل از وزارت بهداشت باشد و گروه ناظر نیز حتما باید از غیر پزشک تشکیل شود زیرا پزشکان خود ذی‌نفع هستند این مسئله در کشورهای دیگر اتفاق می‌افتد اما در ایران اینطور نیست.

زارعی اظهار کرد: امروزه اختلافات زیادی بین وزارت بهداشت، سازمان های بیمه‌گر و وزارت رفاه وجود دارد و به نوعی کسی از وضعیت فعلی راضی نیست؛ این درحالی ایست که ایده طرح تحول سلامت بسیار خوب و عالی بود ولی متاسفانه تاکنون نتیجه درستی از آن نگرفته‌ایم.

وی یادآور شد: در کشورهایی که طب ملی دارند بین پزشک و بیمار رابطه‌ مالی وجود ندارد و همه‌ پزشکان بدون توجه به نوع تخصص حقوق ثابت را بر اساس میزان سن و تجربه‌ کاری‌ دریافت می‌کنند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha