یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

یک روانشناس بالینی گفت: هذیان و توهم، اتیسم، دوسرگرایی، اختلالات عاطفی و اختلال در تداعی‌ها از نشانه‌های اسکیزوفرنی است که می‌توان با چند روش ساده آن را درمان کرد.

مهم‌ترین علایم اسکیزوفرنی

سلامت نیوز:یک روانشناس بالینی گفت: هذیان و توهم، اتیسم، دوسرگرایی، اختلالات عاطفی و اختلال در تداعی‌ها از نشانه‌های اسکیزوفرنی است که می‌توان با چند روش ساده آن را درمان کرد.

به گزار سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،محمد هادی جاذبی زاده روانشناس بالینی   در خصوص بیماری اسکیزوفرنی و راه‌های درمان آن، اظهار کرد: این بیماری چند نشانه‌ دارد؛ هذیان و توهم، اتیسم یا در خودماندگی، دوسرگرایی، اختلالات عاطفی و اختلال در تداعی‌ها از نشانه‌های بیماری روان گسیختی یا اسکیزوفرنی است.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه بیماران اسکیزوفرنی در تداعی‌ها مشکل دارند، خاطر نشان کرد: منظور از تداعی همخوانی جمله‌ها با یکدیگر است؛ زمانی که گفته می‌شود متبادر درخت چه کلمه‌ای را می‌توان به کار برد فرد عادی می‌گوید میوه، برگ و غیره، وقتی پرسیده می‌شود آسمان فرد عادی می‌گوید زمین اما زمانی که از بیمار اسکیزوفرونی پرسیده می‌شود انسان می‌گوید درخت و نمی‌تواند به راحتی هم کلمه انسان را پیدا کند.

جاذبی زاده با بیان اینکه بیماران اسکیزوفرنی انواع مختلفی دارند، عنوان کرد: کاتاتونیک‌ها، بیمارانی که خشکی عضلانی دارند، یعنی در طول روز ممکن است در یک حالت خاص بمانند و تکان نخورند مثلا به مدت یک ساعت دست خود را بدون حرکت نگه دارند، بی‌حرکتی به صورت بهت زده و خیره کننده از علائم بیماران مبتلا به کاتاتونیک است.


توهم و هذیان از مهم‌ترین علامت‌ بیماری اسکیزوفرنی

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین علامت بیماران اسکیزوفرنی‌ توهم و هذیان است، عنوان کرد: برخی از این بیماران تکلم آشفته دارند یعنی در صحبت‌های خود مدام بحث را عوض کنند و از این شاخه به آن شاخه می‌پرند و به مقصد خاصی نمی‌رسد؛ در گذشته بیماری کاتاتونیک نسبتا شایع‌تر بوده است، اما امروزه با روی کار آمدن داروها و تشخیص به موقع بیماری از پیشرفت آن جلوگیری شده و بیماران کمتری از نوع کاتاتونیک داریم.

این روانشناس بالینی با تاکید اینکه نوع دیگری از بیماری اسیکزوفرنی آشفته یا هبه فرنی است، مطرح کرد: این نوع بیماری بیشتر در جوان‌ها دیده می‌شود؛ رفتاری آشفته و نابسامان ، حماقت و گیسختگی آشکاری دارند، آنها بدون محرکی مناسب، به یکباره می‌خندند، شکلک در می‌آورند، رفتار آنها شاد و شنگول، ولی کاملا نامانوس و مضحک است، که این بیانگر حساسیت شدید به نشانه‌های درونی و عدم حساسیت شدید به نشانه‌های بیرونی است، آنها به همین نسبت حراف هستند و برای مدت طولانی به مکالمه بی‌معنی می‌پردازند.

 جاذبی زاده در خصوص نوع دیگر بیماران اسکیزوفرنی که پارانویید است، خاطر نشان کرد: در این گونه بیماران، بدبینی، هذیان و توهم زیاد است و اصولا اطراف خود را عجیب می‌بینند مثلا شب‌ها هنگام خواب، پرستار خود را به شکل شبح می‌بیند و یا به یک یا چند هذیان غیر عادی اشتغال ذهنی دارند یا در ارتباط با موضوع آزار و اذیت شدن توهمات شنیداری دارند، بدون اینکه گفتار یا رفتار آشفته‌ای داشته باشند، این توهمات معمولا با محتوای هذیان‌ها ارتباط دارد.

دلایل بیماری اسکیزوفرنی

وی با بیان اینکه بیماری اسکیزوفرنی دلایل و سبب شناسی‌های زیادی دارد، اظهار کرد: اسکیزوفرنی از مصرف زیاد دوپامین در مغز به وجود می‌آید؛ درمانی که پزشکان برای اینگونه افراد تجویز می کنند، مصرف داروهای تری هگزیفنیدیل، بی پریدین، رسپیریدون، کلوزاپین، اولانزاپین، کوتیاپین، زیپراسیدون است که فرد باید در طول حیات خود با تجویز پزشک مصرف نمایند.

این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه بیماری اسکیزوفرنی را می توان در مراحل اولیه درمان کرد، گفت: زمانی که بیماری پیشرفت می کند درمان آن طولانی تر و مشکل است؛ بیماری اتیسم، در خودماندگی و توهم و هذیان زمانی که در افراد شدت پیدا می کند درمان آن سالیان سال بهطور می‌انجامد وفرد باید زیر نظر پزشک باشد.

جاذبی زاده با بیان اینکه در کشور ما آمار دقیقی از این بیماری وجود ندارد، عنوان کرد: در کل جهان نزدیک به 1 درصد افراد به بیماری اسکیزوفرنی مبتلا هستند و خوشبختانه این بیماری نسبت به سایر بیماری‌ها شیوع کمتری دارد؛ بیماری اسکیزوفرنی در خانم ها و آقایان مساوی است اما درمان خانم‌ها بهتر است و بیشتر نتیجه مثبت دارد.

آخرین راه درمان بیماران اسکیزوفرنی

وی با تاکید اینکه یکی از راه های درمان بیماری اسکیزوفرنی بستری شدن است، یاد آور شد: در این بیماری فرد بر رفتارهای خود بینشی ندارد؛ فرد سالم می داند چه کاری را چه وقتی انجام دهد اما بیمار اسکیزوفرنی نسیت به رفتار و کارهایش تسلط کافی ندارد و حتی در زمان مصرف دارو هم با مشکل رو به رو می شود و نمی تواند تشخیص دهد باید چه زمانی داروی خود را مصرف کند، به همین دلیل این گونه بیماران نیاز به مراقبت و توجه بیشتنری دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha