کمتر از 20 سال سن دارد، صورتش کبود و ورم کرده، سرش را بالا گرفته است و با کمک همراهش آرام آرام راه می رود؛ وقتی با او صحبت می کنم به سختی و از ته گلو جواب می دهد. با اشاره می گوید که نمی تواند صحبت کند.

آمار جهانی جراحی های زیبایی

سلامت نیوز: کمتر از 20 سال سن دارد، صورتش کبود و ورم کرده، سرش را بالا گرفته است و با کمک همراهش آرام آرام راه می رود؛ وقتی با او صحبت می کنم به سختی و از ته گلو جواب می دهد. با اشاره می گوید که نمی تواند صحبت کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مطب دکتر شلوغ است. نگاه کسانی که قصد جراحی بینی دارند پرسشگر است و با دقت و حساسیت به افراد عمل کرده خیره شده اند و گاهی در گوش بغل دستی خود پچ پچ می کنند.


عده ای می آیند. اول سراغ منشی مطب می روند و هزینه جراحی زیبایی بینی را می پرسند و البته از شنیدن هزینه گزاف تعجب نمی کنند.
برخی با وسواس از افرادی که تجربه جراحی دارند سوال می پرسند که بیشتر به نوعی بازجویی شبیه است.
الهه 28 ساله است و دختری چهار ساله دارد؛ او با وجود مخالفت های همسرش برای مشاوره جراحی بینی آمده است. می گوید بینی اش اعتماد به نفسش را گرفته است؛ وقتی با دقت به او نگاه می کنم مشکل خاصی ندارد و فرم بینی به صورتش می آید اما خودش مصمم به جراحی است.

* جراحی بینی، جایزه قبولی
دختری جوان که گویا دیروز جراحی شده است، بدون نوبت به اتاق دکتر می رود، مادرش خوشحال است و از اینکه دخترش جراحی کرده راضی به نظر می رسد. می گوید: جراحی بینی جایزه قبولی ندا در دانشگاه است! و چون بینی دخترش استخوانی بود صرفا به دلیل زیبایی عمل کرده است.
آزاده سه سال قبل جراحی بینی انجام داده است، او می گوید از نظر تنفس مشکل دارد و مدام قطره بینی استفاده می کند.
کاوه از شهرستان آمده است و خانه برادرش مهمان است. او می گوید دوستانش دماغش را مسخره می کنند. برای جراحی بینی، خانواده اش کاملا مخالف هستند اما او می خواهد ظاهر زیباتری داشته باشد چون زیبایی ظاهری برای همه مهم است، دختر و پسر هم ندارد.
در این ساختمان پزشکان چند طبقه، چند جراح پلاستیک و متخصص گوش و حلق و بینی وجود دارد که همه آنان جراحی زیبایی انجام می دهند.
وقتی به پایگاه اینترنتی انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران مراجعه می کنم، تعداد اعضای ثبت نام شده در این انجمن، 226 پزشک متخصص است اما بر اساس مشاهدات و تبلیغات، تعداد پزشکان و افراد غیرمتخصصی که جراحی های زیبایی انجام می دهند بسیار بیشتر به نظر می رسد.

* بیش از 50 درصد از جراحی های زیبایی غیرضروری است
عبدالجلیل کلانترهرمزی، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فوق تخصص جراحی پلاستیک درباره شیوع جراحی های زیبایی غیرضروری در جامعه می گوید: بیش از 50درصد از جراحی های زیبایی که روی تخت عمل می رود یا تحت تزریق و عمل های سرپایی قرار می گیرد، غیرضروری است و حتی 10 تا 20 درصد از موارد هم نه تنها غیرضروری بلکه مضر است.
وی تجددطلبی و مدگرایی را یکی از علل گرایش افراد به جراحی های زیبایی دانست و افزود: برخی افراد شکست های زندگی، عدم موفقیت و پیشرفت خود را به بینی بزرگ یا صورت کج نسبت می دهند و تصور می کنند که به دلیل ظاهر فعلی که دارند در زندگی به موفقیت دست نیافته اند و می خواهند با انجام جراحی زیبایی به اهداف خود برسند.
کلانتر هرمزی اضافه کرد: مراجعانی وجود دارند که آنها را به روانشناس یا روانپزشک باید ارجاع داد و معنای آن این نیست که هر کس به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کند، روانی است اما مشاوره و روانشناسی همچنان مساله ای است که با مقاومت با آن برخورد می شود.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: جراحی زیبایی نوعی قضاوت علمی است و ممکن است از نظر پزشکی که به او مراجعه می شود، فرد نیازی به جراحی نداشته باشد و منصرف شود یا بر اساس دلایل و توجیه های پزشک دیگر به انجام جراحی تشویق شود.
وی خاطرنشان کرد: پزشکان مسئول هستند اما موارد متعددی وجود دارد که جراحی با اصرار بیمار انجام شده است؛ فردی که از هر نظر صورت متناسبی دارد، اگر کشش پوست یا برشی در پیشانی برای این فرد انجام شود، تا ابد محل برش ابرو باقی می ماند و کسی نمی تواند برای این فرد کاری انجام دهد.
فوق تخصص جراحی پلاستیک تصریح کرد: مردم جراحی زیبایی را ساده یا سهل الوصول می پندارند و فکر می کنند همه چیز شدنی است و بیشترین عارضه در این میان از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ناشی می شود.

* کشش پوست صورت بدون درد و خونریزی در منزل
کلانتر هرمزی اظهار کرد: تبلیغات و اطلاعات به ویژه از طریق ابزارهای نوین الکترونیک هر روز مردم را بمباران می کند و اطلاعات عجیب فریبنده به مردم می دهد؛ مثلا گفته می شود کشش صورت بدون درد و خونریزی در منزل، دو ساعت بعد از جراحی می توانید به زندگی عادی برگردید، جراحی بینی بدون هیچگونه درد و کبودی، شما را به شکل بازیگر مورد علاقه تان در می آوریم؛ اینها همه فریب است و این نوع تبلیغات گسترده با هدف سودجویی از مردم انجام می شود.
وی افزود: ممکن است تبلیغات روزانه ای که در فضای مجازی هر روز همه می بینند از نظر نیمی از بازدیدکنندگان غیرمعتبر باشد و افراد نسبت به آنها بی توجه باشند اما در این میان، افرادی هستند که بر اساس همین تبلیغات اقدام می کنند و اینکه چه عواقب و عوارضی ممکن است گریبانگیر آنها شود، مشخص نیست و در این صورت هیچ شخص حقیقی یا حقوقی هم پاسخگوی آنها نیست.
استاد دانشگاه شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مردم فکر می کنند دولت ها بر تبلیغات نظارت دارند اما این طور نیست؛ واقعیت این است که فضای مجازی قابل خرید و فروش است و افرادی که از طریق بنگاه ها و شرکت های تبلیغاتی میلیاردها دلار و تومان هزینه می کنند، حتما چندین برابر سود و برگشت هزینه دارند.
کلانتر هرمزی اضافه کرد: سم فضای مجازی در عرصه تبلیغات جراحی های زیبایی غیراصولی وجود دارد و مردم ناآگاهانه وارد این عرصه می شوند.
وی یکی از مسائل مهم در جراحی های زیبایی را انتخاب پزشک دانست و افزود: برخی افراد برای گرفتن مدارک، گواهینامه ها و انواع مجوزهای جراحی زیبایی هزینه های بسیاری صرف می کنند تا در دوره های یک ماهه، سه ماهه یا شش ماهه خارج از کشور شرکت کنند اما چون از طریق نادرست در بعد پزشکی وارد می شوند، بیشتر اقدامات آنها غیرعلمی و غیراصولی است زیرا تخصص لازم و مهارت کافی ندارند.
کلانترهرمزی خاطرنشان کرد: مردم ساده انگاری می کنند و به واسطه اعتمادی که به گروه های پزشکی دارند، کمترین تحقیق را در این زمینه انجام می دهند این درحالی است که افراد ممکن است برای تهیه یک لباس، کفش یا وسیله نیمه ضروری ساعت ها وقت بگذارند و به مغازه های مختلفی سر بزنند اما برای عمل جراحی کمترین زمان را در انتخاب صرف کنند.

* آمار جهانی جراحی های زیبایی
فوق تخصص جراحی پلاستیک به آمار جهانی جراحی های زیبایی اشاره کرد و افزود: تعداد جراحی زیبایی بینی در ایران بالاست به طوری که ایران در این زمینه رتبه اول یا دوم را در دنیا به نسبت جمعیت دارد.
وی یادآور شد: مردم برخی کشورهای اروپایی به عمل بینی نیاز ندارند مثلا در کشور سوئیس اغلب افراد بینی های قلمی و سربالا دارند و این موضوع ژنتیکی است ولی در کشورهای خاورمیانه بینی ها کشیده و بزرگ است ودر مواردی ممکن است، نیاز به عمل داشته باشد در ایتالیا هم تعداد عمل جراحی بینی نسبتا زیاد است چون اغلب ایتالیایی ها بینی های بزرگ دارند.
کلانتر هرمزی خاطرنشان کرد: زیبایی و زیبایی طلبی خصیصه بشری است و اگر در جای درست انجام شود، عیبی بر آن نیست به عنوان نمونه وقتی خانم یا آقای مسنی به دلیل کهولت سن دچار افتادگی پلک می شود، نیاز به جراحی دارد و اشکالی هم ندارد اما مشکل زمانی است که دختر 20 ساله می خواهد پلک خود را بکشد یا با شکاف هایی در پیشانی، ابروهای خود را بالاتر ببرد.
وی یادآور شد: جراحی پلاستیک و زیبایی یکی از رشته های علمی پزشکی است اما مثل هر مساله دیگر افراط و تفریط می تواند در این زمینه رخ دهد و صدمات جانی، مالی و روانی به افراد تحمیل کند.
فوق تخصص جراحی پلاستیک گفت: خدمات سلامت و بهداشت جزو حقوق همه مردم است اما آگاهی و دور اندیشی نسبت به عوارض و عواقب اقدامات به ویژه در زمینه جراحی های زیبایی موضوع مهمی است به ویژه اینکه پای جان در میان باشد.
توجه به ظاهر و بزک کردن صورت و بدن، فقط به تراشیدن بینی و عمل جراحی بینی محدود نمی شود، انواع و اقسام دستکاری در صورت و بدن از جمله بوتاکس، خالکوبی، کشیدن ابروها،کاشت ابرو، کاشت گونه، ترزیق ژل در لب ها، تغییر رنگ پوست، تغییر رنگ چشم و ده ها عمل عجیب و غریب دیگر هر روز در اقصی نقاط کشور انجام می شود.
عده زیادی برای تغییر چهره و شاید تغییر هویت، فرار از خویشتن، خودنمایی و ... به افراد با صلاحیت و بی صلاحیت در این بازار مکاره مراجعه می کنند و آن سوی بازار صدها نفر از این بازار پرزیان سودهای کلان به جیب می زنند و نه فقط با سلامت افراد که با هویت جامعه بازی می کنند.

* جراحی های زیبایی نشانه خوبی نیست
مهدی اسماعیل تبار، روانشناس فرهنگی، افزایش جراحی های زیبایی را نشانه خوبی برای جامعه نمی داند، او گفت: جراحی های زیبایی نشانگر توجه به ظاهر و فیزیک است و این بدان معناست، تغییرات در فکر، جهان بینی و بینش رخ نمی دهد بنابراین عمق ندارد، کاملا سطحی است و پیامدهای نامطلوبی به دنبال دارد.
وی ادامه داد: تیغ جراحی آخرین گام در تغییر ظاهری است و افراد می دانند که این موضوع با سلامت و جان آنها در ارتباط است اما مساله اینجاست که «خود زشت انگاری» به جراحی زیبایی منجر می شود.
این روانشناس خاطرنشان کرد: باید درباره چیستی و چرایی جراحی های زیبایی اندیشید و اینکه چرا افراد می خواهند بهتر به نظر برسند و از خود واقعی شان راضی نیستند.
اسماعیل تبار به نقش آموزش و پرورش و تربیت افراد تاکید کرد و افزود: عمل جراحی زیبایی در سنین کم به فرایند تربیت و جامعه پذیری افراد مربوط است و معتقدم اینگونه اقدامات به هویت و جهان بینی افراد ربط دارد.
وی با بیان اینکه در هر دوره ای ملاک و معیار زیبایی متفاوت است، گفت: در گذشته ملاک تندرستی چاقی بود اما اکنون چاقی نوعی ضد ارزش اجتماعی به شمار می آید همچنین الگوی جهانی برای زیبایی براساس سبک زندگی جهانی شکل گرفته است و تفاوت چندانی میان ملیت های مختلف دیده نمی شود بلکه فرهنگ جهانی بر فرهنگ بومی غلبه دارد.
اسماعیل تبار اظهار کرد: در هزاره سوم، طبیعی بودن ارزش محسوب می شود و در کشورهای مطرح دنیا برندهای محصولات آرایشی و بهداشتی که طبیعی هستند، مورد توجه قرار می گیرد از سویی دیگر، یکی از ویژگی های شهروند هزاره سوم، تمایل به طبیعی بودن است اما اراده، عزت نفس و نگاه به درون موجب می شود تا افراد از ظاهر خود احساس رضایت نداشته باشند و با روحیه خودملامت گر در آینه به خود بنگرند و اینجاست که همه زندگی را در ظاهر می بینند.
روانشناس فرهنگی اضافه کرد: زیبایی ظاهری، شهرت و میل به دیده شدن در جامعه ارزش محسوب می شود و تصویر سازی که جامعه از زیبایی دارد، الگوهای زیبایی را برای توجه به ظواهر و ظاهرسازی موجب می شود.

*جراحی های زیبایی مساله ای اجتماعی است
مجید ابهری، استاد دانشگاه و آسیب شناس اجتماعی، زیبایی جویی و زیبایی طلبی را از عناصر ذاتی بشر دانست و گفت: برخی از جراحی های زیبایی مانند جراحی بینی ممکن است جنبه پزشکی و درمانی داشته باشد اما جراحی گوش و ساختن گوش الاغی، بینی خوکی، فک اسبی و امثال اینها دیگر موضوع زیبایی نیست بلکه مساله ای اجتماعی است.
وی ادامه داد: جراحی های پلاستیک ممکن است عوارض و عواقب جسمی داشته باشد و بهتر است در این باره متخصصان اظهار نظر کنند اما آسیب های اجتماعی این موضوع، کم از آسیب های جسمی آن ندارد.
ابهری افزود: میل به کمال طلبی در انسان باعث می شود تا به زیبایی اهمیت دهد و برای جذاب تر شدن در جامعه دست به اقداماتی بزند که بعضی از این اقدامات نه تنها به این هدف کمک نمی کند بلکه در مقابل آن قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: جراحی های زیبایی یکی از اقداماتی است که در 2 دهه اخیر در کشور ما رشد 20 درصدی داشته و از میان زنان گذشته و بین مردان هم متداول است.
این آسیب شناس اجتماعی خاطرنشان کرد: 85 درصد از کسانی که اقدام به جراحی زیبایی مخصوصا جراحی بینی می کنند، بعد از عمل دچار افسردگی یا پشیمانی عمیق می شوند زیرا قبل از آن تصور می کردند که با این اقدام جذاب، جلوه گر و زیبا می شوند اما چون تفاوت چندانی مشاهده نمی کنند، پس از انجام عمل جراحی و هزینه های گزاف آن دچار یاس روحی و افسردگی می شوند.

* دلایل گرایش به جراحی های زیبایی
ابهری رقابت، چشم و هم چشمی و تبلیغات فریبکارانه را مهمترین دلایل گرایش به انجام جراحی های زیبایی دانست و افزود: وقتی در یک خانواده، مدرسه، دانشگاه یا هر جمع دیگری، افرادی دست به چنین اقدامی می زنند، بقیه هم ناخودآگاه برای انجام این نوع اقدامات ترغیب می شوند.
وی اضافه کرد: متاسفانه تحمیل هزینه های گزاف عمل های جراحی زیبایی به سبد اقتصادی خانوارهای متوسط و پایین تر باعث بروز آسیب های روحی، روانی، عاطفی یا اختلافات و مشکلات زناشویی می شود.
آسیب شناس اجتماعی گفت: حتی برخی افراد هم که درآمد مناسب برای این نوع اقدام ها ندارند، با چسبانیدن چسب به بینی یا تظاهر به عمل جراحی به گونه ای جلوه گر می شوند که گویی جراحی کرده اند و از این طریق می خواهند توجه اجتماعی به خود جلب کنند.
ابهری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که اکنون نوعی رقابت در انجام عمل های زیبایی در جامعه به وجود آمده است و عده ای بارها و بارها دست به چنین اقداماتی می زنند که نتیجه آن دقیقا نامطلوب و معکوس است.

* برتری سیرت بر صورت در سبک زندگی اسلامی و ایرانی
وی با بیان اینکه در سبک زندگی اسلامی و ایرانی، زیبایی سیرت بر صورت برتری دارد، گفت: توجه بیش از حد به ظاهر با فرهنگ اصیل ایرانی که - به سیرت بیش از صورت توجه دارد- مغایر است. هر چند ایرانیان هنرمند و هنردوست هستند اما سبک زندگی اسلامی ایرانی به ظاهر زیبا چندان تکیه ای ندارد و به جای صورت بر سیرت توجه دارد.
ابهری اظهار کرد: در جامعه کنونی، تحت تاثیر تبلیغات گسترده فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای، ظاهر زیبا و فریبکاری مد شده است و از سبک زندگی ایرانی اسلامی اصیل فاصله گرفته و به سبک زندگی خودفرما کشیده شده است.
این آسیب شناس اجتماعی به نقش تبلیغات و رسانه ها در سرعت بخشیدن به گرایش و تمایل به انجام جراحی های زیبایی در جامعه اشاره کرد و افزود: کفش و دمپایی هایی برای افزایش قد، کلاه هایی برای پرپشت شدن مو، چسب های لاغری و تناسب اندام، دستگاه های معجزه گر، قرص ها و مکمل های دارویی برای لاغری فقط تبلیغات فریبنده و اغواگرایانه برای سودجویی است و توهین به شعور مردم محسوب می شود. به نظر می رسد که رسانه های رسمی باید برای اطلاع رسانی صحیح از پیامدها و مشکلات این اقدامات مردم را بیشتر آگاه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha