معاون درمان وزارت بهداشت اقدامات انجام شده در حوزه سلامت در راستای افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و حفاظت مالی از آنها را تشریح کرد.

محرومیت‌زدایی از "سلامت"/درمان شبکه‌ای "سرطان" در کشور

سلامت نیوز:معاون درمان وزارت بهداشت اقدامات انجام شده در حوزه سلامت در راستای افزایش دسترسی مردم به خدمات سلامت و حفاظت مالی از آنها را تشریح کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر قاسم جان بابایی همزمان با هفته سلامت  با اشاره به شعار هفته سلامت مبنی بر  «پوشش همگانی، سلامت برای همه، در هر مکان»، گفت: همه کشورهای عضو سازمان ملل متحد توافق کرده‌اند که به عنوان بخشی از اهداف توسعه پایدار تا سال ۲۰۳۰ تلاش کنند تا پوشش جهانی بهداشت را تامین کنند. بر همین اساس وزارت بهداشت در راستای دسترسی عادلانه به خدمات با کیفیت سلامت و حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه‌های سلامت، اقدامات موثری انجام داد که مثال بارز آن اجرای طرح تحول نظام سلامت است. باید توجه کرد که طرح تحول نظام سلامت با هدف پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات و مراقبت‌های سلامت با کیفیت، حفاظت مالی از مردم در برابر هزینه‌های سلامت، ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و مدیریت بیماری‌ها و مدیریت منابع مالی و افزایش بهره‌وری آغاز شد و ادامه دارد.

وی با اشاره به اقداماتی که در قالب طرح تحول نظام سلامت و در راستای حفاظت مالی از مردم انجام شده است، افزود: در قالب برنامه کاهش فرانشیز، میزان پرداختی بیماران بستری در بیمارستان‌های وزارت بهداشت کاهش یافت؛ به‌طوریکه سهم مردم در هزینه‌های بستری از ۳۷ درصد به پنج درصد برای روستاییان و ۱۰ درصد برای شهرنشینان رسید و از ۳۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار بستری حمایت مالی به‌ عمل آمد. همچنین شاهد کاهش پرداخت مستقیم از جیب مردم در مجموع بازار سلامت اعم از بخش دولتی - خصوصی و بستری - سرپایی از ۵۳ درصد به ۴۰ درصد بوده‌ایم.

جان‌بابایی با بیان اینکه برای ۷۷.۴ درصد جمعیت کشور در حوزه بیماران بستری، در برابر هزینه‌های کمرشکن در بیمارستان‌های دولتی به صورت هدفمند حفاظت مالی انجام شد، ادامه داد: در عین حال حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم، ارتقای کیفیت ویزیت پزشکان در مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت، ‌ ترویج زایمان طبیعی با رایگان کردن فرانشیز آن و اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت و... و. از جمله برنامه‌هایی بوده که در قالب طرح تحول نظام سلامت اجرا شده و نتایج مناسبی به دنبال داشته است.
انجام بیش از ۱ میلیون زایمان طبیعی رایگان در کشور

وی با اشاره به اقدامات وزارت بهداشت در راستای سیاست‌های جمعیتی، گفت: در راستای سیاست‌های جمعیتی کشور، برنامه ترویج زایمان طبیعی رایگان در دستور کار قرار گرفت که در قالب آن یک میلیون و ۹۵۸ هزار و ۴۷۱ زایمان طبیعی رایگان در سراسر کشور انجام شد و برای توانمندسازی مادران باردار در دوران بارداری به ۷۰۲ هزار مادر باردار آموزش‌های رایگان ارائه شد. همچنین ساخت ۱۸۰۰ واحد اختصاصی زایمان در ۳۶۶ بیمارستان، پوشش ۸۵ درصدی هزینه‌های درمان ناباروری با تعرفه دولتی برای زوج‌های نابارور، ایجاد ۱۷ مرکز جدید درمان ناباروری با تمرکز بر مناطق محروم به ویژه در شش استان فاقد مرکز ناباروری شامل یاسوج، زاهدان، بندرعباس، شهرکرد، گلستان و لرستان و توسعه و تجهیز ۲۴ مرکز درمان ناباروری موجود از جمله اقداماتی بود که در قالب طرح تحول سلامت و در راستای سیاست‌های جمعیتی در حوزه درمان انجام شد.

محرومیت‌زدایی از سلامت

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به برنامه بازسازی بیمارستان‌های فرسوده که از چند سال گذشته آغاز شده است، گفت: طی این برنامه ۴۵ هزار تخت بیمارستانی کشور با استفاده ۱۰۰ درصدی از تولیدات داخل به صورت کامل نوسازی شدند. از طرفی در طی اجرای طرح تحول سلامت و در قالب برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در بیمارستان‌های مناطق محروم ۶۲۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در ۳۳۸ بیمارستان و در ۳۰۲ شهر کمتر توسعه یافته و محروم حضور یافتند و به صورت تمام وقت در بیمارستان‌های دولتی فعالیت می‌کنند. همچنین در راستای دسترسی بیشتر مردم به خدمات بستری بویژه در ساعات عصر و شب ۸۶۰ نفر پزشک متخصص مقیم در هر شب در ۱۹ تخصص و در ۴۱۲ بیمارستان اصلی کشور و در ۲۱۲ شهر برای درمان بیماران اورژانسی تلاش می‌کنند.

جان بابایی با اشاره به برنامه ارتقاء کیفیت ویزیت نیز گفت: در قالب این برنامه شاهد انجام ۱۶۰ میلیون بار ویزیت توسط ۱۴ هزار متخصص و فوق تخصص در ۶۵۸ کلینیک ویژه و در ۳۸۵ شهر کشور با نرخ ارزان دولتی بوده‌ایم. در ادامه این برنامه ۲۵۰ پلی کلینیک تخصصی جدید شامل ۶۴۴۰ مطب برای فعالیت این پزشکان ایجاد شده است. باید توجه کرد که این کلینیک‌های ویژه در ۱۲۸ شهر منطقه محروم ساخته شده‌اند. باید توجه کرد که این اقدام به منظور دسترسی اقشار محروم به خدمات سلامت بوده است. باید توجه کرد که در قالب طرح تحول سالانه بیش از ۲۳۰۰ پزشک متخصص در سراسر کشور به ویژه در مناطق کمتر توسعه یافته اعزام شده‌اند.


انتقال ۱۹ هزار مصدوم بدحال از سوی اورژانس

وی با اشاره به راه‌اندازی ۳۴ پایگاه اورژانس هوایی و انتقال ۱۹ هزار مصدوم و بیمار بدحال به بیمارستان‌ها توسط اورژانس، گفت: در طی این مدت ۱۲۵ بخش اورژانس در بیمارستان‌های تروما و اصلی کشور ساخته شد و در سایر بیمارستان‌ها نیز بخش‌های اورژانس نوسازی شدند. همچنین شاهد افزایش ۱۵۰۰ تخت اورژانس و بهسازی و استانداردسازی ۱۸۰ بخش اورژانس در سراسر کشور بوده‌ایم. از طرفی در طی طرح تحول سلامت توجه خاصی به بیماران نیازمند به مراقبت‌های ویژه شد و ۲۵۰۰ تخت ویژه برای ارائه خدمات بهتر به این بیماران افتتاح شد.


تشخیص و درمان "شبکه‌ای" سرطان

جان بابایی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در قالب برنامه آمایش سرزمینی سرطان، گفت: با ایجاد شبکه جامع تشخیص زودرس و درمان سرطان در سه سطح توجه ویژه‌ای به بیماران سرطانی انجام شد. باید توجه کرد که سطح اول ارائه این خدمات شامل خدمات تشخیصی، غربالگری و خدمات درمانی سرپایی است که در این سطح ۱۳۱ مرکز غربالگری و ۵۲ مرکز شیمی درمانی سرپایی این خدمات را ارائه می‌کنند. در سطح دوم هم خدمات تخصصی شامل خدمات تشخیصی، درمانی، بستری و سرپایی است که این اقدامات مانند جراحی و شیمی‌درمانی در ۳۷ مرکز تخصصی کشور انجام می‌شود. در سطح سوم نیز خدمات پیشرفته فوق تخصصی تشخیصی-درمانی سرطان شامل جراحی‌های فوق تخصصی سرطان و سلول درمانی است که در ۱۴ قطب کشوری پیش‌بینی شده است. باید توجه کرد که مراکز سطح یک، دو و سه به صورت شبکه‌ای عمل کرده و بیماران را به یکدیگر ارجاع می‌دهند.

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه در قالب طرح تحول سلامت شاهد توسعه ۱۳۰۰ تخت جدید بستری و روانپزشکی و توسعه ۱۵ بخش اورژانس روانپزشکی همراه با بازسازی بخش‌های موجود بوده‌ایم، گفت: از طرفی در راستای بهبود ارائه خدمات دندانپزشکی و افزایش دسترسی به این خدمات ایجاد کلینیک‌های دندانپزشکی دانشگاهی با تعرفه ارزان در نقاط مختلف کشور ساماندهی شده است.

جان‌بابایی با اشاره به برنامه‌های درمان پیشرفته سکته‌های قلبی و مغزی به عنوان اولین و دومین علت مرگ ایرانیان، اظهار کرد: در طی دو سال اجرای برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های قلبی که به صورت شبانه‌روزی در ۵۴ بیمارستان کشور و در ۲۴ شهر انجام می‌شود، ۲۷ هزار نفر از خدمات پیشرفته و حیات‌بخش بهره‌مند شده‌اند. همچنین در طی اجرای یکساله برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های مغزی نیز که به صورت شبانه روزی در ۵۵ بیمارستان کشور و در ۲۵ شهر اجرا می‌شود، ۲۳۰۰ نفر از این خدمت بهره‌مند شدند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha