رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم ایجاد همکاری‌های بین بخشی برای ارتقا وضعیت سلامت گفت: درعین حال باید شعار اجتماعی کردن سلامت را عملیاتی کرده و مردم را برای حفظ سلامتی‌شان آگاه کنیم.

وضعیت سلامتی در استان تهران خوب نیست

سلامت نیوز:رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم ایجاد همکاری‌های بین بخشی برای ارتقا وضعیت سلامت گفت: درعین حال باید شعار اجتماعی کردن سلامت را عملیاتی کرده و مردم را برای حفظ سلامتی‌شان آگاه کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دکتر عباس علی کریمی در نخستین مجمع سلامت استان تهران با بیان اینکه امروزه سلامت مقوله‌ای است که از اهمیت بسیار برخوردار است، گفت: همچنین مقوله سلامت طی چند سال اخیر باتوجه به تاکیدات رییس جمهور و وزیر بهداشت به عنوان یکی از مقوله‌های مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: باید توجه کرد که وزارت بهداشت در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد در مقوله سلامت قدرت مانور دارد و تاثیرگذار است و بیش از ۷۰ درصد عوامل تعیین کننده سلامت خارج از عهده وزارت بهداشت است.

وی با اشاره به مهم‌ترین عامل مرگ‌ومیر در سنین زیر ۴۰ سال در ایران، گفت: تصادفات رانندگی مهم‌ترین علت مرگ‌ومیر در سن زیر ۴۰ سال است؛ هر چند که در طی چند سال گذشته روی این موضوع کار شده است، اما با این وجود در سال گذشته بین ۱۶ تا ۲۰ هزار مرگ ناشی از تصادف داشتیم و ۱۰ تا ۱۵ درصد این عدد نیز مجروح و مصدوم ناشی از تصادفات رانندگی داشتیم. حال ما فقط کار درمان را انجام می‌دهیم، اما باید بدانیم در این حوزه، کار بیمارستان در انتهای زنجیره قرار دارد و ده‌ها عامل اعم از امنیت جاده‌ها، امنیت خودرو و ... در این مقوله موثر است.

وی ادامه داد:‌ بنابراین اگر بتوانیم روی این مسئله کار کنیم باید بر روی مقوله‌های قبل از درمان متمرکز شویم؛ چراکه اگر تمام تخت‌های بیمارستانی را به تصادفی‌ها اختصاص دهیم باز مشکل حل نمی‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مهم‌ترین عامل مرگ و میر در سنین بالای ۵۰سال در کشور بیماری‌های قلبی و عروقی است، گفت: سن، جنس و ژنتیک سه عامل بروز این بیماری‌های هستند که ما درآن نقشی نداریم، اما عواملی مانند فشار خون، دیابت و کلسترول بالا جزو علل بروز این بیماری‌ها هستند که قابل مهار شدن هستند. باید توجه کرد که در ایران حدود ۳۰ درصد مردم فشار خون دارند و ۵۰ درصد مردم نمی‌دانند که به فشار خون مبتلا هستند. بنابراین باید بدانیم که این سه عامل کاملا قابل کنترل است. در گذشته یکی از کشورهایی که بیشترین آمارهای بیماری‌های قلبی را به خود اختصاص می‌داد، کشور فنلاند بود که طی چند سال با اقداماتی که انجام داد توانست وضعیتش را بهبود بخشد، اما رتبه ما در این حوزه بالاتر رفته است.

کریمی با بیان اینکه مصرف الکل و دخانیات و اضافه وزن نیز در بروز بیماری‌های قلبی موثر است، گفت:‌ باید بدانیم که این عوامل قابل کنترل هستند. باید توجه کرد که سلامت مقوله‌ای نیست که فقط در اختیار وزارت بهداشت باشد و بتواند با ساختن تخت و افزایش امکانات درمانی به تنهایی سلامت را در جامعه ایجاد کرد، بلکه سلامت بر عهده ارگان‌های مختلفی است و اگر بخواهیم جامعه سالمی داشته باشیم باید ارگان‌ها و نهادهای زیادی به ما کمک کنند تا با همکاری‌های بین بخشی بتوانیم سطح سلامت را افزایش دهیم.

کریمی گفت: علی رغم اینکه شهر تهران، شهری برخوردار است اما ما در تهران مناطقی داریم که وضعیت از نظر امکانات بهداشت و درمان وسلامت وضعیت بدی دارند که امیدواریم با همکاری‌های بین بخشی بتوانیم سطح سلامت استان تهران را بالا بریم. در عین حال باید شعار مردمی کردن، اجتماعی کردن سلامت را عملیاتی کنیم و خود مردم را برای حفظ سلامتی‌شان آگاه کنیم.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha