دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۴
کد خبر: 242170

دیابت نوع 1 نوعی بیماری خود ایمنی است که مانع تولید انسولین توسط پانکراس می شود.

دیابت نوع 1 را از طریق 7 نشانه تشخیص دهید

سلامت نیوز: دیابت نوع 1 نوعی بیماری خود ایمنی است که مانع تولید انسولین توسط پانکراس می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت از activebeat، هیچ راهی برای جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع 1 وجود ندارد و جدی گرفتن علائم هشداردهنده این بیماری که می توانند تهدید کننده حیات باشند، برای پیشگیری از وخامت آن، بسیار ضروری به نظر می رسد. هرچند دیابت نوع ۱ معمولا در کودکی و نوجوانی رخ می دهد، اما امکان ابتلای بزرگسالان نیز به این بیماری وجود دارد.

رایج ترین علائم هشداردهنده ابتلا به این بیماری از این قرارند:

خستگی: احساس خستگی یکی از اصلی ترین علائم ابتلا به دیابت نوع 1 است که اغلب توسط بیمار نادیده گرفته شده و یا به بی خوابی و یا تحمل استرس ارتباط داده می شود. این در حالی است که تنها پس از درمان با انسولین احساس خستگی رو به بهبود می رود. خستگی همچنین می تواند ناشی از کم آبی بدن و یا از دست رفتن ناگهانی وزن باشد.

احساس گرسنگی: احساس گرسنگی نیز بدین دلیل رخ می دهد که بدن قادر به مصرف تمامی کالری خود نیست و بسیاری از آنها بدون استفاده از طریق ادرار از بدن دفع می شوند.

تکرر ادرار: زمانی که قند خون به 180 میلی‌ گرم و یا بیشتر برسد به صورت پر ادراری تظاهر می ‌کند. دفع قند (گلوکز) در ادرار باعث از دست دادن مقدار زیادی آب و املاح می‌ شود.

افزایش تشنگی: همانطور که بدن شما در نتیجه افزایش ادرار، دچار کم آبی می شود، میل بیشتری به نوشیدن آب و مایعات پیدا می کنید. این روند یک چرخه معیوب ایجاد می کند به این معنی که پرنوشی خود منجر به تکرر ادرار خواهد شد. با این حال از دست دادن آب بدن همراه با علائمی از قبیل سرگیجه، تهوع، سردرد، خستگی و ... است. از دست دادن آب بدن حتی می تواند منجر به افزایش سطح قند خون شود.

کاهش وزن نامعلوم: دیابت نوع 1 می تواند یکی از عوامل اصلی کاهش وزن غیر منتظره و ناگهانی باشد. سلول های گرسنه که نمی توانند از انرژی قند استفاده کنند، شروع به جستجو برای پیدا کردن مابع جایگزین انرژی خواهند کرد. بدن در این حالت از چربی و عضلات برای استفاده از انرژی بهره می برد و این روند می تواند منجر به کاهش وزن سریع شود؛ حتی اگر به طور طبیعی غذا بخورید.

دردهای شکمی: درد شکمی یکی از نشانه های ابتلا به کتواسیدوز دیابتی است. کتواسیدوز دیابتی در مبتلایان به دیابت نوع 1 شایع تر است و زمانی بروز می کند که کتون های موجود در خون به پایین تر از سطح امن خود می رسدند. سایر نشانه های کتواسیدوز دیابتی عبارتند از درد قفسه سینه، تهوع و استفراغ، تنفس سریع، ضعف، خواب آلودگی و سردرگمی. این وضعیت می تواند در عرض 24 ساعت به سطح بحرانی برسد و گاه اولین نشانه ابتلا به دیابت نوع 1 است. دریافت انسولین از اصلی ترین درمان های این عارضه است.

تاری دید: تغییرات غیر طبیعی در میزان قند خون ناشی از دیابت می تواند بر عدسی داخل چشم اثر بگذارد، به ویژه هنگامی كه دیابت كنترل نشده است. این حالت می تواند منجر به تاری دید گاهگاهی در طول روز، بسته به میزان قند خون شود. خوشبختانه با کنترل قند خون این تغییرات چشمی قابل برگشت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha