سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح جدید پلیس آمار قابل توجهی از میزان کشفیات مواد مخدر در حاشیه ۵۰۰ متری مدارس ارائه داد.

آمار عجیب کشفیات مواد مخدر در حاشیه مدارس کشور

سلامت نیوز:سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به طرح جدید پلیس آمار قابل توجهی از میزان کشفیات مواد مخدر در حاشیه ۵۰۰ متری مدارس ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، پرویز افشار با اشاره به ابلاغ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص مؤثرتر شدن اقدامات انجام شده برای مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در ابلاغ دبیرکل این ستاد افزایش سهم اقدامات اطلاعاتی در ضربه زدن به قاچاقچیان مورد تأکید کرده و در سال 96 سهم کشفیات مواد مخدر مبتنی بر اقدامات اطلاعاتی 64 درصد کل کشفیات را به خود اختصاص داده که با توجه به ابلاغ وزیر کشور در سال 97 می‌بایست سهم کشفیات مبتنی بر اقدامات اطلاعاتی به 80 درصد برسد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان از دیگر تأکیدات دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر است و در این ابلاغیه تأکید شده که قاچاقچیان نباید در هیچ حوزه‌ای به خصوص در حوزه مسائل اقتصادی و مالی احساس امنیت کنند و تمام اندوخته‌های آنان که از قاچاق مواد مخدر به دست آمده و نزد خود یا دیگران است باید تحت ضربه قرار گیرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه سخت تر شدن دسترسی به مواد مخدر یکی دیگر از موضوعات مهم این ابلاغیه بود، افزود: با توجه به این مهم تفاهمنامه‌ای با نیروی انتظامی منعقد شد و قرار شد تمام مدارس و مراکز مهم و حساس اجتماعی تا شعاع 500 متری تحت پوشش پلیس قرار گیرند.

افشار اضافه کرد: به دنبال اجرایی شدن این تفاهمنامه، نیروی انتظامی توانست در سال 96 در شعاع 500 متری مدارس 1.9 تن انواع مواد مخدر را از خرده فروشان کشف و ضبط کند که این امر باعث سخت‌تر شدن دسترسی به مواد مخدر در اطراف مدارس شد و این تفاهمنامه در سال 97 هم در دستور کار پلیس قرار خواهد داشت.

وی همچنین از ارائه دو میلیون خدمت در حوزه مبارزه با مواد مخدر از طریق کلانتری‌ها، مراکز مشاوره پلیس و همچنین آموزشهای اجتماعی پلیس در مدارس و مساجد خبر داد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه این نشست از امضای تفاهمنامه‌ای میان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزارت ارشاد خبر داد که بر اساس آن امکان استفاده حداکثری از فضای مجازی از طریق گروه‌های بزرگ و چند میلیونی فعال در شبکه‌های اجتماعی برای رساندن پیام‌های پیشگیرانه فراهم می‌شود.

افشار در ادامه نشست در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره میزان مصرف مواد مخدر در کشور گفت: طبق آمارهای بین‌المللی 30 درصد از مواد مخدر تولید شده در افغانستان از مسیر ایران ترانزیت می‌شود و بر اساس این آمارها تخمین زده می‌شود که حداکثر 20 تا 25 درصد مواد ورودی توسط دستگاه‌های کاشف کشف می‌شود؛ به فرض درنظر گرفتن کشف 810 تن مواد مخدر، حدود دو هزار و 400 تن انواع مواد مخدر از ایران عبور می‌کند که بخشی از این مواد در کشورمان رسوب کرده و توسط مصرف کنندگان مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: لذا با درنظر گرفتن 2.8 میلیون نفر مصرف‌کننده مواد مخدر در کشور و با احتساب آن که 65 درصد مصرف این افراد تریاک و مشتقات آن است و حدود 500 هزار نفر از این معتادان تحت درمان دارو هستند، می‌توان با فرض مصرف یک گرم در روز توسط این معتادان، آمار مصرف مواد مخدر در کشور را محاسبه کرد.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوال دیگری درباره رویکرد جدید تعدادی از باندهای قاچاق مواد مخدر در همراه داشتن سلاح و مواد منفجره گفت: اینکه به صورت عمومی همه محموله‌های قاچاق مواد مخدر، مواد منفجره و سلاح همراه داشته باشند وجود ندارد ولی در سال گذشته دو مورد داشتیم که به صورت توأمان اقدام به ورود مواد منفجره و مخدر می‌کردند که این دو مورد می‌تواند هشداری باشد که مبادی بین‌المللی در خصوص گره خوردن فعالیتهای گروه‌های تروریستی افراطی و قاچاقچیان مواد مخدر و بیش از پیش این موضوع را روشن می‌کند که ماهیت قاچاق مواد مخدر در کشور ما با قاچاق این مواد در اروپا متفاوت است و قاچاق مواد مخدر در کشور با قاچاق این مواد در اروپا که توسط یک فرد کت شلواری است در فرودگاه‌های اروپایی اتفاق می‌افتد تفاوت‌های زیادی دارد و بر این اساس ما معتقدیم باید با کسانی که به هر طریقی سعی در درگیری مسلحانه در حین قاچاق مواد مخدر دارند به صورت جدی مقابله شود.

افشار در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین آمار اعتیاد دانش‌آموزان گفت: با توجه به حساسیت مصرف مواد مخدر توسط این گروه سنی ما هرگونه مصرف یا حتی تجربه مصرف در جمعیت دانش‌آموزی را در آمار خود محاسبه می‌کنیم و بر اساس این موارد در ارزیابی‌های سال 80 مشخص شد 0.5 درصد از جمعیت دانش‌آموزی مقطع دوم متوسطه، تجربه مصرف مواد مخدر را داشتند که البته این آمار در سال 90 به یک درصد جمعیت دانش‌آموزی مقطع دوم متوسطه و در سال 95 به حدود 2 درصد جمعیت دانش‌آموزان این مقطع رسید.

وی گفت: افزایش آمار تجربه مصرف در این مقطع تحصیلی بیشتر به دلیل مصرف ماده مخدر گل و تبلیغات فریبنده آن بوده که خوشبختانه در سال‌های اخیر و با اطلاع‌رسانی‌های انجام گرفته شاهد مصرف گل در جمعیت دانشجویی هستیم.

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در پایان در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص چرایی تناقض میان عدم تغییر قیمت مواد مخدر در کشور و کاهش نفوذ مواد مخدر به عمق شهرها گفت: تعیین قیمت مواد مخدر در همه جا براساس میزان عرضه و تقاضاست ولی عدم تغییر قیمت در کشورمان علی رغم کاهش میزان نفوذ مواد مخدر به عمق شهرها می‌تواند در یک حالت به خاطر پوشش درمانی بالا باشد که پوشش درمانی بالا باعث کاهش قیمت شده و از طرف دیگر می‌تواند به دلیل افزایش ناخالصی مواد مخدر در عمق خاک ایران باشد.

وی در ارائه توضیحات بیشتر گفت: به عنوان مثال هرچه از مرزها به سمت عمق کشور حرکت می‌کنیم میزان ناخالصی مواد مخدر بیشتر شده و قاچاقچیان برای پایین نگه داشتن قیمت این مواد بر میزان ناخالاصی مواد مخدر اضافه می کند. البته باید درنظر داشت که تولیدکنندگان مواد مخدر در افغانستان نیز علی رغم افزایش تولیداتشان، همه محصولات تولیدشده را به بازار عرضه نمی‌کنند و آنها را برای سالهای بعد دپو خواهند کرد تا قیمت مواد مخدر به یکباره نشکند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha