سوال این است که چرا وزیر بهداشت با وجود تمامی مساعی همه ی رسانه های کشور برای پیش برد طرح موسوم به تحول سلامت ؛ رسانه ها را بیمار لقب می نهد؟!

عصبیت حاکم بر سخنان وزیر بهداشت از کجا ناشی میشود؟

سلامت نیوز:جملات وزیر بهداشت در بیمار خواندن رسانه ها را عجیب ترین و شاید در نگاه سطحی یک توهین کلی به اصحاب رسانه دانست؛ منتهی اصحاب رسانه نیز نباید با دیده ی سلبی به موضوع نگاه کنند؛ به هرحال جریان نقد می بایست دو طرفه باشد و این حق یک مقام اجرایی کشور هست که انتقادی به اصحاب رسانه داشته باشد. به هرحال یک وزیر را اگر در لباس پزشکی ببینیم ؛ ادبیات وی را می توانیم درک کنیم و کلمه ی بیمار برای یک پزشک بیانگر یک نقص یا ایراد هست تا یک توهین.

به گزاش سلامت نیوز اما سوال این است که چرا وزیر بهداشت با وجود تمامی مساعی همه ی رسانه های کشور برای پیش برد طرح موسوم به تحول سلامت ؛ رسانه ها را بیمار لقب می نهد؟! اگرچه یقین دارم که هم اینک بسیاری از مدیران محترم رسانه ها با این سخن آقای وزیر ؛ دقیقا تجربه ی چالش سطل یخ را حس می کنند.

با این وجود؛ نباید؛ در برابر این سخنان وزیر؛ رویکرد سلبی گرفت و اصطلاحا از آن ور بام افتاد چه انکه شاید منظورشان چیز دیگری بوده باشد و یا سهو لسان و ... دچار شده باشند و از همه مهمتر اینکه این جملات دامنه ی تحمل پذیری متقابل را در برابر انتقادات تا سطح کلمه ی بیمار افزایش داده است.

منتهی باید به عنوان اهالی قلم و رسانه با علم و منطق به این سخنان بنگریم.
وقتی به رفتار رسانه ای وزیر بهداشت دقت می کنیم؛ دلیل این کلافگی و نوع عصبیت حاکم بر جملات وی را نسبت به رسانه ها می توان اینگونه برداشت کرد که این ادبیات با توجه به فرهنگ سیاسی حاکم بر کشور ما تلقی این مطلب است که گویی وزیر بهداشت نتوانسته است رسانه ها را در مشت خود در بیاورد؛ در حالیکه رسانه پژواک صدا و محلی برای رساندن صداست و ماهیت فیزیکی آن نباید تصور قابلیت به مشت درامدن آن را ایجاد کند؟!

باید خدمت جناب آقای وزیر متذکر شد که اگر رسانه را به کوه و منعکس کننده صدا تشبیه کنیم؛ نسبت بیمار دادن شما به رسانه ها؛ درست مثل این است که در پاسخ به صدای منعکس شده از کوه بگویید: عجب کوه بیماری؟!

از سوی دیگر وقتی تئوری و سیاست و نقدمان را در یک پهنه ی وسیع در مقابل این کوه منتشر می کنیم؛ بدیهی است که تمام موجودات و دارندگان حق سخن گفتن؛ بخواهند به فراخور نگرش و یا منافع خود پاسخی به صدا بدهند و این نباید موجبات عصبیت و برافروختگی ما را فراهم کند. به نظر می رسد ؛ شناخت وزیر محترم بهداشت از کارکرد رسانه محل ایراد است؛ بخصوص اینکه ایشان حتی نقد به ارکان دیگر دولت و وزارتخانه های دیگر مرتبط با دولت را به فضای رسانه می آورند که در برخی از موارد حتی با حقوق اداری نیز موافق نیست.

ایرادات جدی در فرایندهای رسانه ای وزیر بهداشت وجود دارد؛ که موجب شده است؛ حرف هایی که اصلا کارکرد رسانه ای ندارند نیز  به میان رسانه بیاید و کارکرد پژواک گونه ی رسانه که ماهیت ان را تشکیل می دهد؛ موجبات ناخرسندی وزیر را فراهم کرده است. در واقع رسانه بیمار نیست؛ بلکه این صداست که مشکل دارد.


شاید آقای وزیر بیشتر از همه تبعات بیشعور خطاب کردن مخاطب را در رسانه ها درک کرده باشند که پژواک چند ده ریشتری را ایجاد کرد؛ اکنون وقت آن است که دقیقا سیاست های رسانه ای را بازنگری کنند و ببینند که بسیاری از اصوات ناراحت کننده ی منتشر شده در رسانه ها از کجا منشا می گیرند.

آیا تاکنون به این فکر کرده اند که پژواک صداهایی که در رسانه منتشر می شود و  منتقد را بیمار و حسود و معترض را خیابانی و انحصار گرا و وزرای دیگر را ناکارآمد خطاب می کند؛ چه چیزهایی ممکن است باشد؟!

جناب آقای وزیر پیشنهاد می کنیم که از مشاوران باسوادتر و کاربلدتری در حوزه ی رسانه استفاده کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha