دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹
کد خبر: 242214

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: نتایج برنامه ملی مراقبت غذا و تغذیه در 6 استان نشان می دهد که کمبود ویتامین D در بزرگسالان بین 53.6 تا 95.9 درصد و در کودکان بین 46.8 تا 100 درصد است.

کمبود 46 تا 100 درصدی ویتامین D در کودکان ایرانی

سلامت نیوز: رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: نتایج برنامه ملی مراقبت غذا و تغذیه در 6 استان نشان می دهد که کمبود ویتامین D در بزرگسالان بین 53.6 تا 95.9 درصد و در کودکان بین 46.8 تا 100 درصد است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، برنامه ملی مراقبت غذا و تغذیه در استان های آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان، فارس و لرستان با بهره گیری از توان محققان و پژوهشگران انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور انجام شده است.
مراقبت غذا و تغذیه، سیستم پیچیده ای از فعالیت های هماهنگ است که اطلاعاتی را در مورد وضعیت تغذیه ای، دریافت غذایی، سلامت جامعه و نیز ارتباط بین آنها با عوامل موثر بر وضعیت تغذیه ای ارائه می دهد؛ این داده ها برای سیاستگذاری و برنامه ریزی در سطح کلان در حوزه سللامت غذا و تغذیه مورد استفاده قرار می گیرد.


دکتر هدایت حسینی روز دوشنبه به مناسبت هفته سلامت  اظهار کرد: نتایج این طرح ملی نشان می دهد که میانگین کمبود ویتامین D در فصل زمستان در استان خوزستان کمترین و در استان لرستان در بالاترین حد است و در فصل تابستان کمترین مقدار کمبود این ویتامین در خراسان جنوبی و بیشترین مقدار کمبود آن در آذربایجان غربی است.


رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور گفت: وضعیت ویتامین D در بزرگسالان و کودکان در استان های مورد مطالعه از یک الگوی فصلی پیروی می کند و به همین دلیل کمبود این ویتامین، در فصول سرد بیش از فصول گرم سال است.
حسینی اظهار کرد: هرچند بخش عمده ای از ویتامین D از طریق اشعه آفتاب تامین می شود، اما در فصل تابستان که نور خورشید بیشتر است، دو سوم بزرگسالان و کودکان این استان ها مبتلا به درجاتی از کمبود این ویتامین هستند.


وی بیان کرد: این طرح پژوهشی همچنین شیوع کوتاه قدی و مشکلات وزن (اعم از لاغری و پروزنی) را در کودکانی که شغل پدران آنها کارگری و کشاورزی است، به دلیل تاثیر کوتاه و درازمدت وضعیت اقتصادی نسبتا نامطلوب بر کمیت و کیفیت رژیم غذایی این خانوارها، مطرح می کند.
حسینی با اشاره به اینکه شیوع بالای اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان تمام استان های کشور به ویژه آذربایجان غربی، خراسان جنوبی و خوزستان نگران کننده است، گفت: این در حالی است که با تامین مناسب ویتامین D در تابستان، شیوع اضافه وزن نیز تا حدی بهبود می یابد.
وی بر لزوم استفاده از تغذیه سالم تاکید کرد و گفت: در دهه‌ های اخیر، پیشرفت کشورها، صنعتی شدن و افزایش شهرنشینی سبب تغییرات سریع در شیوه زندگی، ازجمله تغییر الگوهای غذایی و کم تحرکی جوامع مختلف شده است.


رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور افزود: این تغییرات اثر عمده‌ای بر وضعیت سلامت مردم به ویژه در کشورهای در حال توسعه داشته است؛ در حالی که دسترسی به غذا در بسیاری از جوامع افزایش یافته است، سوگیری الگوی غذایی به سمت ناسالم (از جمله افزایش مصرف غذاهای آماده و پرچرب) و کاهش فعالیت بدنی، سبب افزایش شیوع بیماری های مزمن مرتبط با تغذیه (مانند اضافه وزن و چاقی) به ویژه در گروه های کم درآمد شده است.
وی افزود: دریافت انرژی حتی بیش از نیاز روزانه، تضمین کننده دریافت کافی همه مواد مغذی ازجمله ریزمغذی‌ها نیست؛ به همین سبب بسیاری از جوامع امروزی از یک سو، دست به گریبان بیماری های مزمن مرتبط با تغذیه و از سویی دیگر دچار کمبودهای گسترده ریزمغذی‌ها در زیرگروه های سنی و جنسی هستند.


حسینی خاطرنشان کرد: کمبودهای شدید ریزمغذی‌ها به تظاهرات بالینی ختم می شود اما کمبودهای خفیف و تحت بالینی نیز پیامدهای مهمی را بر سلامت فرد و کیفیت زندگی مردم دارد؛ برای مثال کمبود آهن، 2 میلیارد نفر را در سراسر دنیا درگیر کرده است.
روزهای یکم تا هفتم اردیبهشت ماه به عنوان هفته ملی سلامت نام گذاری شده است. شعار امسال هفته سلامت «سلامت برای همه» تعیین و موضوع مورد تاکید در این هفته «پوشش همگانی سلامت برای همه و در همه جا» اعلام شده است.
وزارت بهداشت اهداف هفته سلامت را فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در راستای ارتقای سطح سلامت و تاکید بر اصلاح روش های زندگی برای تامین سلامت مردم به ویژه با موضوع سال و تحول سلامت، تبیین اهمیت سلامت در برقراری توسعه پایدار و شعار انسان سالم، محور توسعه پایدار، جلب مشارکت مردم و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیشگیری برای داشتن جامعه ای سالم عنوان کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha