دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۶
کد خبر: 24223

ضو هیئت‌مدیره انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران گفت:‌ مصرف ماده روانگردان مفدرون، ناتوانی جنسی و افسردگی را در پی دارد اما این ماده محرك بر اثر تبلیغات كاذب در انگلستان در سال 2010 پس از ماری‌جوانا، كوكائین و اكستازی، چهارمین ماده محرك مورد سوء مصرف بود.

سلامت نیوز :عضو هیئت‌مدیره انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران گفت:‌ مصرف ماده روانگردان مفدرون، ناتوانی جنسی و افسردگی را در پی دارد اما این ماده محرك بر اثر تبلیغات كاذب در انگلستان در سال 2010 پس از ماری‌جوانا، كوكائین و اكستازی، چهارمین ماده محرك مورد سوء مصرف بود.

كامبیز سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با  فارس درباره ماده روانگردان "مفدرون " اظهار داشت: مفدرون یا (4 –MMT) یك ماده صنعتی روانگردان و محرك سیستم عصبی است كه آمفتامین و كاتینون از مشتقات آن به شمار می‌رود.

وی گفت: مفدرون برای نخستین بار در سال 1929 میلادی مورد توجه قرار گرفت؛ در این سال تهیه و توزیع آن توسط برخی از سایت‌های اینترنتی تبلیغ شد؛ به طوری كه تا سال 2007 میلادی تبلیغ مصرف این ماده بیشتر از طریق سایت‌های اینترنتی انجام می‌شد.

این متخصص سم‌شناسی ادامه داد: نخستین گزارش مفدرون مربوط به كشف محموله‌های قاچاق این ماده توسط پلیس فرانسه در می سال 2007 بود؛ این كشف در حالی صورت گرفت كه پلیس فرانسه محموله‌ای از قرص‌های قاچاق مظنون به اكستازی را كشف و ضبط كرد و در سایر بررسی‌های آزمایشگاهی، ماده مفدرون در میان این قرص‌ها شناسایی شد.

سلطانی‌نژاد افزود: از سال 2008 میلادی، سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی مبارزه با مواد مخدر متوجه سوء مصرف این ماده در برخی از كشورهای اروپایی شدند؛ به طوری كه در انگلستان و در سال 2010 این ماده پس از ماری جوانا، كوكائین و اكستازی، چهارمین ماده مورد پسند برای سوء مصرف در این كشور محسوب شده است.

وی بیان داشت: علاوه بر گزارش‌هایی كه مبنی بر وجود و سوء مصرف ماده مفدرون در سایر كشورهای جهان از جمله دانمارك، فنلاند، نروژ و كرواسی ارائه شده است، با توجه به آثار سوء مفدرون، تولید، توزیع و واردات این ماده در بسیاری از كشورها نظیر كشورهای اتحادیه اروپا، آمریكا، كانادا، استرالیا، استونی، لیتوانی، سوئد، هلند، اتریش و زلاندنو غیر قانونی محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران با بیان اینكه مفدرون به صورت غیر قانونی در چین پخش می‌شود، اظهار داشت: این ماده محرك از نظر ساختار شیمیایی مشابه كاتینون، ماده مؤثر موجود در تركیب محرك موسوم به كات یا خات است؛ خات یا كات دارای تركیبات گیاهی است كه به طور عمده در كشورهای شرق آفریقا نظیر سودان مورد سوء مصرف قرار می‌گیرد.

وی افزود: مفدرون با نام‌های خیابانی و عامیانه نظیر meph ،drone ،MCAT، غذای گیاه، حباب، میومیو، نمك، نمك حمام در برخی از كشورها شناخته شده است؛ از نظر ظاهری، ماده‌ خالص مفدرون به صورت پودر یا كریستال‌های سفید رنگ است البته با توجه به درصد خالص بودن، آن دارای بویی نظیر ماهی یا وانیل است.

این متخصص سم‌شناسی در خصوص اثرات مفدرون اظهار داشت: مشابه این ماده آمفتامین، اكستازی و كوكائین است و مصرف بیش از حد آن می‌تواند در مصرف‌‌كننده سبب ایجاد سرخوشی، افزایش میل جنسی توأم با بروز توهمات، تهوع، استفراغ، دردهای شكمی، افزایش فشارخون، طپش قلب، اضطراب، بی‌قراری، هذیان، بی‌خوابی، پرحرفی، اختلال در تمركز و حافظه، گیجی، لرزش، تشنج، تعریق، گشادی مردمك، تاری دید، خشكی دهان، تشنگی و دندان قروچه می‌شود.

سلطانی‌نژاد افزود: زمان بروز اثرات مفدرون به مقدار مصرف آن بستگی دارد البته مصرف این مواد می‌تواند وابستگی ایجاد كند همچنین توهم، افسردگی و ناتوانی جنسی را به همراه داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha