سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸

زندگی مصلحتی روی کاغذهای سفید نوشته شده است و روی دیوارهای شهر خودنمایی می‌کند‌. مصلحت گاهی در آن است که دختر جوان و پسر جوانی برای دریافت وام نام‌شان در شناسنامه‌های یکدیگر ثبت شود‌.

ازدواج مصلحتی!

سلامت نیوز: زندگی مصلحتی روی کاغذهای سفید نوشته شده است و روی دیوارهای شهر خودنمایی می‌کند‌. مصلحت گاهی در آن است که دختر جوان و پسر جوانی برای دریافت وام نام‌شان در شناسنامه‌های یکدیگر ثبت شود‌.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، کمی زمان بگذرد و بعد از شناسنامه‌ها پاک شود و این یعنی زندگی بخشیدن و پاک کردن زندگی در کسری از ثانیه‌.


پاداش؛ پاداش یا حق الزحمه برای پخش شدن نام یک زن و یک مرد در کاغذهایی که هویت‌شان را می‌سازد‌. پاداش اینجا همان پولی است که برخی اندک می‌شمارندش و برای برخی دیگر حیات‌بخش است‌. شاید آگهی این ازدواج مصلحتی یک شوخی باشد روی دیوارهای شهر و باید تلاش کنیم برای انکار آن.مساله اما وقتی پیچیده‌تر می‌شود که مصلحت نیست انکار مصلحت‌های این شهر دلنگار‌. گویا بساط فقر آنقدر گسترده شده است که نه هویت ارزش دارد و نه عشق‌. پیش از این تصور آدم‌های شهر این بود که عشق و دوست داشتن بهانه‌ای است برای ازدواج‌. اما این روزها نداشتن پول کافی برای ثبت سند خانه وضعیت را به سویی پیش برده است تا زنان و مردان تصمیم بگیرند ازدواج کنند‌.


شاید دختر جوانی که برای گذران امورات زندگی به این پول نیاز دارد یک روز اردیبهشتی بارانی از پیاده‌رو‌های این شهر عبور کند و چشمش به درخواست مرد روشن شود‌. درخواستی عاشقانه اما نه برای گذران لحظه‌های عاشقانه بلکه برای گذران امورات ساده زندگی شهری‌.


شهر گران‌تر از آن است که مردم در آن فرصتی برای عاشق شدن و تشکیل خانواده داشته باشند‌. کارشناسان اقتصادی، جامعه‌شناسان و روشنفکران هر روز نسخه‌هایی تازه برای خوب زندگی کردن تجویز می‌کنند، اما بهای زندگی گران‌تر از آن است که امکان پیدا کردن آنچه در نسخه‌ها می‌نویسند فراهم باشد‌. انتشار اینچنین آگهی‌هایی روی دیوارهای این شهر زنگ خطر رنگ باختن دوست داشتن است‌.


هیچ نسخه‌ای با امضای هیچ‌آگاه به اموری این امکان را فراهم نمی‌کند که پدر برگه ازدواج مصلحتی دخترش را امضا نکند و زنی بیوه برای گذران زندگی خود باری دیگر به عقد انسانی که نمی‌داند دوستش دارد یا نه رضایت ندهد‌. مصلحت این است که سکوت کرد در مقابل هر آنچه در خیابان‌های این شهر می‌گذرد‌. زندگی مصلحتی هنوز هم در این شهر زیر باران اردیبهشت جاری است‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha