سه‌شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2423

برای غنی کردن تغذیه و پایین آمدن آمار سوء تغذیه و کمبود ویتامین ها و عناصر ضروری می توان از مواد غذایی قبیل غلات، حبوبات، سبزیجات، فندق، بادام ، بادام زمینی، تخم مرغ، ماهی، پسته و گردو که حاوی مواد مغذی از جمله روی هستند،استفاده کرد.

دکتر عباس فهیمی متخصص تغذیه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود:کمبود آهن در بدن باعث کم خونی،ایجاد خستگی و ضعف عمومی می‌شود اما نکته مهم این است که اگر کمبود آهن با کمبود روی همراه شود علاوه بر علایم ذکر شده، علایمی مثل کوتاهی قد، و بررسی در ظهور صفات ثانویه جنسی، عوارض پوستی، بزرگی طحال نیز بروز می کند.
وی تصریح کرد: روی در بدن همانند آهن بدن را از مسمومیت به وسیله فلزات سنگین از جمله سرب حفاظت می کند که بیشترین این عنصر در چشم، پانکراس و پوست ذخیره شده و به همین دلیل از ضایعات پوستی، اگزما وعارضه های دیگر پوستی جلوگیری می کند همچنین در چشم و پروستات صد برابر غلظت پلاسما عنصر روی وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد:با توجه به آنکه در هفته سلامت به سر می بریم توجه به غنی سازی مواد غذایی برای تأمین عناصر ضروری بدن مثل روی، آهن و کلسیم بسیار مهم جلوه می کند و با غنی کردن مواد غذایی در دسترس مثل نان، برنج و گندم و جو می توان کودکان و زنان باردار را در مقابل کمبود عناصر ضروری ایمن ساخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha