وزارت علوم می گوید طرحی را ارائه کرده که در آن وزارت بهداشت با این دستگاه ادغام شود. برخی نمایندگان واکنش نشان داده و می گویند با این طرح مخالفند

سلامت نیوز : وزارت علوم می گوید طرحی را ارائه کرده که در آن وزارت بهداشت با این دستگاه ادغام شود. برخی نمایندگان واکنش نشان داده و می گویند با این طرح مخالفند
با وجودی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می گوید کسی مخالف ادغام وزارت بهداشت در این وزارتخانه نیست، مجلسیها در اولین واکنش به شدت با این ادغام مخالفت کرده اند.

آنها می گویند ادغام وزارت بهداشت در وزارت علوم، نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند، بلکه باعث افزایش بیشتر مشکلات هر دو دستگاه می شود. با این حال مقامات وزارت علوم گفته اند تنها 3 درصد از دانشجویان کشور در دانشگاه های علوم پزشکی که زیر نظر وزارت بهداشت است، تحصیل می کنند و با اضافه شدن بخش آموزش پزشکی و این تعداد اندک، مشکلی برای وزارت علوم به وجود نمی آید.

از طرف دیگر، طرحهای مجلس برای ادغام وزارتخانه رفاه در   بهداشت تاکنون به نتیجه نرسیده، طرحهایی که سال گذشته تا مرحله تصویب در کمیسیون، در یک قدمی مرحله طرح در صحن علنی بود، ولی با پس گرفتن امضای برخی نمایندگان، به فراموشی سپرده شد.

حالا دوباره حرف و سخنهای ادغام وزارتخانه ها تازه شده، همه حرف از رفتن 5 وزارتخانه می زنند و اینکه شمار آنها باید تا 17 وزارتخانه کم شود.

در این میان، وزارتخانه هایی که وظایفشان در حیطه آموزش شکل می گیرد، بیش از سایر دستگاه ها در معرض ادغام قرار گرفته اند. وزارتخانه هایی مانند آموزش و پرورش، علوم و تحقیقات و حالا بهداشت و درمان.

ماجرای کهنه آموزش پزشکی و وزارتخانه های مدعی

متولیان آموزش و پرورش در کشور، همیشه بحثهای زیادی با همدیگر داشته اند. از سنین پایین که نهاد بهزیستی از زیرمجموعه های وزارت رفاه مرجع آموزش مهدکودکها بود، این مسئله محل بحث بین وزارت رفاه و آموزش و پرورش بود تا سنین بالای دیپلم که وزارت آموزش و پرورش، آموزشکده های فنی و حرفه ای را اداره می کرد و برخی می گفتند فقط باید وزارت علوم، آموزشهای عالی را عهده دار شود.

آموزش رشته های پزشکی و پیراپزشکی هم که از سالهای میانی دهه 60 از وزارت علوم جدا و به وزارت بهداشت سپرده شده بود، همیشه مناقشاتی را مطرح کرده بود که سال گذشته با انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، به اوج خود رسید. تا جایی که وزیران سابق بهداشت و نمایندگان مجلس در برابر آن موضعگیری کردند و گفتند با سپردن سکان آموزش پزشکی به وزارت علوم، مخالفند.

اکنون به نظر می رسد ادغام وزارتخانه های بهداشت و علوم که پیشنهاد آن از سوی وزارت علوم داده شده، بار دیگر فضای انتقاد از این سیاست را در فعالان و مدیران کلان حوزه بهداشت و آموزش پزشکی تازه کرده، زیرا آنها می گویند این کار، نه تنها دردی را دوا نمی کند، بلکه باعث افت کیفیت آموزش در این رشته ها خواهد شد.

ولی عزم دولت برای انحلال وزارتخانه ها جزم است و بعید به نظر می رسد ترکیب فعلی کابینه، تا سال دیگر ثابت بماند. از طرفی با رایزنیهای متعدد گذشته و تمایل مجلس برای انحلال وزارت رفاه، بعید نیست طرح قدیمی ادغام وزارت رفاه در وزارت بهداشت و درمان، دوباره زنده شود تا مجلس با یک تیر چند نشان بزند: از سر راه برداشتن وزارت رفاه و کم کردن وزارتخانه ها!

اظهار ات و ابهامات

ادغام این روزها بحث داغ دولت است، زیرا قرار است هم وزارتخانه ها طبق قانون برنامه توسعه چهارم کم شوند و هم رئیس جمهور از برخی کارهای مجلس مانند استیضاح و رای عدم اعتماد به وزیرانش ناراحت است.

سال گذشته طرحی از سوی برخی نمایندگان به کمیسیونهای تخصصی مجلس برای ادغام وزارتخانه های رفاه و بهداشت رفت که بی سرانجام ماند. اکنون وزارت علوم می گوید پیشنهادی را برای در اختیار گرفتن بخش آموزشی وزارت بهداشت به دولت ارائه کرده، ولی نمایندگان مجلس می گویند با آن مخالف هستند.

با این حال بعید به نظر می رسد زمانی که دولت برای تغییرات ساختاری، عزم خود را جزم کرده باشد، این مخالفتها به جایی برسد، هر چند که بسیاری از فعالان آموزش پزشکی و نهادهای قانونی مانند مجلس، با آن مخالفت کرده باشند.
منبع : خبرآنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha