پژوهشگران و دانشمندان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی توانستند رادیو داروی جدید درمانی موسوم به کرومیک فسفات P-32 را برای درمان سرطان کبد تولید کنند.

سلامت نیوز :پژوهشگران و دانشمندان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی توانستند رادیو داروی جدید درمانی موسوم به کرومیک فسفات P-32 را برای درمان سرطان کبد تولید کنند.
 
به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی، پژوهشگران و دانشمندان پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای این سازمان توانستند رادیو داروی جدید درمانی موسوم به کرومیک فسفات P-32 را برای درمان سرطان کبد تولید کنند.
این رادیودارو که تولید آن مستلزم بهره‌گیری از روش‌های پیچیده‌ای است، در بیماران دارای متاستازهای کبدی قابل استفاده است. رادیوداروی P-32 از طریق عمل کاتتراسیون شریان کبدی و یا به طور موضعی به توده سرطانی کبد تزریق می‌شود. در این شیوه درمانی با تزریق اکتیویته‌ای در حدود 10 میلی کوری امکان پرتودهی 40 الی 150 گری به تومور کبد ایجاد می‌شود که منجر به کوچک شدن تومور سرطانی و افزایش طول عمر بیمار می‌‌شود.
به علت محدودیت‌های استفاده از پرتو درمانی خارجی و عدم استفاده از آن برای متاستازهای کبدی، درمان‌های تزریقی مستقیم دارو به کبد، نقش مؤثری ایفا می‌کند. این درحالی است که کبد شایع‌ترین محل متاستاز بوده و سالانه بیش از 2 میلیون موارد جدید متاستازهای کبدی در آمریکا گزارش می‌شود.
از جمله درمان‌های تزریق از طریق شریان می‌توان به روش‌های آمبولیزاسیون شریان کبدی،‌کموآمبولیزاسیون (تزریق داروی شیمی درمانی و آمبولیزاسیون کبدی)‌ و رادیو آمبولیزاسیون (آمبولیزاسیون شریان کبدی با ذرات رادیو اکتیو) اشاره کرد. رادیو داروی کرومیک فسفات P-32 که به صورت میکرو ذرات رادیواکتیو است مستلزم ترکیب، اندازه و شکل‌ خاصی است تا در این تکنیک درمانی قابل تزریق باشد.
از آنجا که نیمه عمر این رادیو دارو کوتاه است و واردات آن از خارج کشور امکان‌پذیر نیست، تولید آن اهمیت فوق‌العاده برای بیماران سرطانی دارد.
برآورد اولیه حاکی از آن است که شمار بیمارانی که می‌توانند در کشور از تکنیک رادیو ایمبولیزاسیون کبد بهره ببرند سالانه حداقل 2 هزار بیمار اعلام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha