چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱

پیمانكاران ظالم كودكان را برای كار به میان زباله‌دان‌ها می‌فرستند كدام نهاد دولتی بر این چرخه نظارت می‌كند‌؟!

داغ كودكان زباله‌گرد

سلامت نیوز: پیمانكاران ظالم كودكان را برای كار به میان زباله‌دان‌ها می‌فرستند كدام نهاد دولتی بر این چرخه نظارت می‌كند‌؟!

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: سال‌هاست كه موضوع كودكان كار به‌عنوان یكی از آسیب‌های اجتماعی روی میز مذاكرات نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف است؛ كودكانی كه به شیوه‌های مختلف مورد بهره‌كشی قرار می‌گیرند و با دشواری خاص كه جز بیگاری نیست. انواع مشقت‌ها را به دوش می‌كشند. یكی از بخش‌های مهمی كه دایره وسیعی از حضور این كودكان را دارد زباله‌گردی و تفكیك زباله است كه بعضاً به‌صورت غیر‌قانونی و توسط همین كودكان انجام می‌شود. هرچند كه نهادهایی با انواع و اقسام اظهار‌نظرها از خود سلب مسئولیت می‌كنند، اما پر‌واضح است عدم نظارت صحیح، دستور‌العمل مناسب و نوع جمع‌آوری پسماندها در این امر دخیل هستند؛ موضوعی كه به گفته عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران با ارائه راهكار كوتاه‌مدت و میان‌مدت قابل رسیدگی خواهد بود و نیازمند همكاری جمعی سه نهاد شهرداری، نیروی انتظامی و بهزیستی است.
گفته می‌شود هر نوع فعالیت اقتصادی و غیر‌اقتصادی كه كودك را از فرایند رشد طبیعی محروم كند و به تبع آن كودك را از تحصیل و تفریح باز دارد به معنای كار كودك محسوب می‌شود كه این مهم به اشكال مختلفی در جهان دیده می‌شود؛ از جمله كارهای اجباری مانند كودكان فقیری كه پس از زمان مدرسه مشغول به كار می‌شوند و شب به كانون خانواده برمی‌گردند. همچنین كودكان كارگر خیابانی كه پیوندهای خانوادگی آنان در حال گسست است و كودكان خیابانی كه به همراه خانواده خود در خیابان زندگی و كار می‌كنند و در نهایت كودكانی كه به‌صورت تمام وقت در خیابان زندگی می‌كنند و خانواده‌ای ندارند یا به صورت مستقل یا از سوی گروه‌های خاصی مدیریت می‌شوند كه اغلب این كودكان در معرض بزهكاری هستند.
یكی از بخش‌های مهم در این زمینه كودكان زباله‌گرد هستند كه بی‌شك همه ما آن را در خیابان‌های پایتخت دیده‌ایم. كودكان زباله‌گردی كه طبق آمارها روزانه به طور متوسط ۶۰ كیلوگرم زباله جمع‌آوری می‌‌كنند و اغلب هم در كارگاه‌های تفكیك زندگی می‌‌كنند؛ كارگاه‌هایی كه به گفته اعضای شورای شهر فاقد هرگونه امكانات بهداشتی است و كودكان در معرض انواع و اقسام بیماری‌های عفونی از جمله هپاتیت، ایدز قرار دارند و افزون بر این مشخص نیست كه این كارگاه‌ها توسط پیمانكاران فراهم می‌شود یا اینكه اوضاع به‌گونه‌ای دیگر است!
نحوه مدیریت پسماند در شهرداری تهران از جمله موضوعاتی است كه همواره به‌عنوان یكی از ضرورت‌ها برای قطع مافیای پسماند ارائه می‌شود. در این میان شهرداری تهران كه همواره انگشت اتهام به سوی آن اشاره می‌رود، ادعا می‌كند با هرگونه تخلف در این زمینه برخورد می‌‌كند، اما این در حالی است كه به گفته برخی افراد انگیزه‌‌ای برای ساماندهی پسماند پایتخت از سوی شهرداری دیده نمی‌شود.

پیشنهاد عضو شورای شهر برای قطع مافیای پسماندها

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در همین زمینه به «جوان» می‌گوید: در بحث پسماندها دو بخش وجود دارد كه یكی رابطه آن با سازمان‌های بالادستی، مدیریت پسماند و نحوه بازیافت است و دیگری بخشی است كه از شیوه و مدیریت جمع‌آوری تأثیر می‌گیرد. اگر پسماند به سمت مكانیزه شدن برود و كار تفكیك از مقصد صورت بگیرد و به صورت مكانیزه به مراكز انتقال داده شود موضوعیتی برای كودك كار نمی‌ماند.
وی ضمن اشاره به راهكارهای كوتاه‌مدت و میان‌ مدت برای پایان دادن به بهره‌كشی كودكان كار در جمع‌آوری پسماندها، راهكار كوتاه‌مدت در این زمینه را مربوط به ساماندهی پیمانكاران و قابلیت ایجاد دستور‌العمل دانست و توضیح داد: در این زمینه باید شهرداری نسبت به بكارگیری كودكان توسط پیمانكاران ورود كند و با جایی كه از این كودكان استفاده می‌شود، قطع قرارداد كند.
نژاد بهرام در توضیح راهكار میان‌مدت، از اعلام آمادگی مناطق 21 و 22 شهر تهران برای شروع به كار جهت تفكیك مكانیزه پسماندها خبر داد و گفت: در حال حاضر چند ناحیه در این زمینه شروع به كار كردند.
عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران به همكاری جمعی بین شهرداری، نیروی انتظامی و بهزیستی در این زمینه اشاره می‌كند و ادامه می‌دهد: این سه نهاد به صورت جمعی می‌توانند با ارائه راهكار مشترك مافیای بهره‌كشی از كودك كار را در پسماندها حل كنند.
وی از ورود و تمركز سازمان خدمات اجتماعی شهرداری به موضوع فوق خبر می‌دهد و تصریح می‌كند: هنوز مشخص نیست راهكار خروجی در این زمینه ارائه شده یا نه، اما به طور حتم این نهاد برای رسیدگی به موضوع فوق ورود پیدا كرده است.
هر چند كه در این زمینه بارها و بارها از برخورد با پیمانكارانی كه از كودكان در جمع‌آوری زباله‌های شهری استفاده می‌كنند، خبر داده شده است، اما در عمل نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود و همه اینها نشئت گرفته از فقدان برنامه‌ریزی و سیاستگذاری جهت كاهش روند رشد كودكان كار است؛ موضوعی كه به گفته عضو شورای شهر مورد تمركز جدی قرار گرفته است، اما مشخص نیست این تمركز جدی در عمل چه میزان نتیجه خواهد داد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha