چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 242339

هفته‌ای که گذشت، روزهای بارانی زیاد بود. سازمان هواشناسی اعلام کرده؛ هفته آینده نیز روزهای بارانی خواهیم داشت. همان‌طور که روزهای بارانی لباس و وسایل مخصوص به خود را می‌طلبد، در بحث رانندگی نیز قوانین مخصوص به خود را دارد. راهکارهای ذیل درصورت رعایت‌شدن می‌تواند یک رانندگی ایمن و بدون تصادف را در روزهای بارانی به شما هدیه دهد.

١٥ دستورالعمل رانندگی در روزهای بارانی

سلامت نیوز: هفته‌ای که گذشت، روزهای بارانی زیاد بود. سازمان هواشناسی اعلام کرده؛ هفته آینده نیز روزهای بارانی خواهیم داشت. همان‌طور که روزهای بارانی لباس و  وسایل مخصوص به خود را می‌طلبد، در بحث رانندگی نیز قوانین مخصوص به خود را دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شهروند، راهکارهای ذیل درصورت رعایت‌شدن می‌تواند یک رانندگی ایمن و بدون تصادف را در روزهای بارانی به شما هدیه دهد.

 شیشه‌های خودرو را تمیز و شفاف نگه دارید

یکی از مهمترین نکات رانندگی امن و درست این است که دید خوبی داشته باشید. این ویژگی خصوصا در روزهای بارانی که دید کاهش می‌یابد، از اهمیت دوچندانی برخوردار است. با تمیز و شفاف نگه‌داشتن شیشه‌ها می‌توانید دید خود را بهبود ببخشید.
سعی کنید شیشه‌ها را هم از بیرون و هم از داخل تمیز نگه دارید. اگر شیشه‌ها بخار گرفتند، تهویه مطبوع خودرو را روشن کنید. سیستم بخارزدایی خودرو را نیز می‌توانید روشن کنید. اگر توانستید می‌توانید اندکی شیشه را پایین بکشید تا هوا بهتر به جریان بیفتد.

از برف‌پاک‌کن‌ها استفاده کنید

علاوه بر این‌که همواره باید شیشه جلوی خودرو را تمیز نگه دارید، می‌توانید برای افزایش دید خود از برف‌پاک‌کن استفاده کنید. حتما یادتان باشد که تانک شیشه شور خود را از مایع مناسب این کار پر کنید. گاهی اوقات باران با گل‌ولای همراه خواهد بود. گاهی اوقات خودرو‌های جلوی شما ممکن است گل‌ولای روی شیشه جلوی خودرو‌تان بپاشند.
به‌طور معمول هر‌سال باید یک‌بار برف‌پاک‌کن‌ها را تعویض کنید. اگر از برف‌پاک‌کن برای مدت زیاد استفاده کنید، درست کار نخواهد کرد و آنطور که باید شیشه را تمیز نخواهد کرد. از شیشه‌شورهایی استفاده کنید که شیشه را لغزنده کرده و باعث می‌شود آب روی آن جریان یابد، نه این‌که آب را به شیشه بچسباند و مانع دید شما شود.

با هر دو دست فرمان را بگیرید

همیشه در روزهای بارانی هر دو دست خود را روی فرمان در جهت ساعت ٩ و ٣ بگیرید. این کار باعث می‌شود کنترل بهتری روی فرمان داشته باشید. اگر بخواهید دور بزنید یا سریع واکنش نشان دهید، با دو دست راحت‌تر خواهید بود.
اگرچه معمولا گفته می‌شود دو دست را باید در جهت ساعت ٠١ و ٢ روی فرمان بگیرید اما در خودرو‌هایی که به کیسه هوا مجهز هستند، این کار باعث می‌شود که درصورت تصادف و عمل‌کردن کیسه هوا به دستان شما آسیب وارد شود.

آرام بپیچید

سرعت زیاد به هنگام پیچیدن موجب می‌شود تماس لاستیک‌ها با جاده کم شود، بنابراین قادر نخواهید بود خودرو را کنترل کنید و دچار لغزش خواهید شد. هر زمانی که پیچ در مقابل خود دیدید، به سرعت چراغ راهنما را روشن کنید و سرعت را کم کنید. درست‌ماندن مسیر مستقیم به هنگام پیچیدن باید سرعت خود را تا یک‌سوم کاهش دهید.

اگر نیاز بود، کنار بزنید

هیچ‌وقت از این‌که کنار جاده توقف کنید، نترسید. اگر احساس خوبی درخصوص شرایط جاده و خودرو ندارید، کنار بزنید. اگر نمی‌توانید خوب مسیر را ببینید، کنار بزنید. اگر جاده بیش از اندازه خیس بود، کنار بزنید و منتظر بمانید تا شرایط بهتر شود. اگر باران با مه همراه بود، کنار بزنید. خودتان را مجبور به رانندگی در هر شرایطی نکنید. وقتی که کنار زدید، حتما چراغ خطر را روشن نگه دارید. تا آن‌جا که می‌توانید از جاده فاصله بگیرید و چراغ‌ها را روشن کنید.

حواستان به چراغ‌های خودرو باشد

روشنایی چراغ‌های خودرو یکی از مهمترین مواردی است که باید در هوای بارانی به آن توجه داشته باشید. لامپ‌ها باید طوری تنظیم شوند که در جهت درست نور بتابند. اگر لامپ‌ها درست تنظیم نشده باشند یا روشنایی لازم را برای شما فراهم نمی‌کنند یا این‌که ممکن است با نورشان برای رانندگان مقابل شما مزاحمت ایجاد کنند.
همیشه حواستان به سوختن لامپ‌ها باشد. به محض این‌که سوختند، تعویض‌شان کنید. این روال شامل همه چراغ ازجمله چراغ جلو و عقب، چراغ‌های ترمز و چراغ‌های راهنما می‌شود. همواره روی بیرونی چراغ‌های خودرو را تمیز و شفاف نگه دارید. روی کدر و تیره نور و دید شما را کاهش می‌دهد.

حواستان جمع باشد

وقتی که پشت فرمان هستید، خیلی مهم است که تمام توجه خود را به جاده، دیگر خودرو‌ها و عابران معطوف کنید. این توجه در شرایط بارانی باید بیشتر باشد، چراکه قدرت دید شما نیز کاهش می‌یابد. باید حواستان باشد تا در موقع لزوم به موقع ترمز کنید و فرمان را بچرخانید.
حواستان به رفتار دیگر راننده‌ها و عابران پیاده باشد. رادیو یا ضبط خودرو را خاموش کرده و صدایش را خیلی کم کنید. شیشه‌های خودرو بسته است، ممکن است صدای بوق خودرو‌های دیگر را نشنوید. به هیچ‌وجه با موبایل صحبت نکنید. سعی کنید پشت فرمان چیزی نخورید، چیزی نخوانید یا آرایش نکنید.

چراغ‌ها را روشن کنید

وقتی که باران آغاز می‌شود، حتما چراغ‌های خودرو را روشن کنید. فارغ از این‌که روز است یا شب، باید این کار را بکنید. در برخی کشورها روشن‌کردن چراغ‌های خودرو در روزهای بارانی اجباری است و رانندگانی که این کار را نکنند، جریمه خواهند شد. دو دلیل برای انجام این کار وجود دارد؛ نخست این‌که روشن‌کردن چراغ به رانندگان دیگر این امکان را می‌دهد که شما را ببینند. دوم این‌که روز بارانی معمولا با هوای ابری همراه است و روشن‌کردن چراغ باعث می‌شود که جاده را بهتر ببینید.

از فشردن ناگهانی ترمز اجتناب کنید

فشردن ناگهانی و محکم ترمزها موجب می‌شود بلغزید. در چنین شرایطی نمی‌توانید خودرو را کنترل کنید. فشردن خیلی محکم ترمزها همچنین می‌تواند آب روی جاده  را روی ترمزها بریزد و آنها را ناکارآمدتر کند. به جای این‌که ترمز کنید، سعی کنید دنده را عوض کنید و به قول معروف معکوس بکشید. ضمن این‌که وقتی ترمزها در روزهای بارانی ناکارآمدتر می‌شود، قاعدتا باید همواره فاصله مناسب را با خودروی جلویی حفظ کنید.

اگر چاله آب عمیق دیدید، آن را دور بزنید

راندن از میان چاله‌های پرآب عمیق به چند دلیل خطرناک است. اول این‌که ممکن است در آن گرفتار شوید، دوم این‌که ممکن است خودروی شما و قطعات برقی‌اش آسیب ببیند و سوم این‌که ممکن است چاله پرآب باعث انحراف خودرو شود.  اگر نتوانید عمق آب را تشخیص دهید به هیچ‌وجه خطر نکنید. چاله را دور بزنید. اگر عمق چاله به سپر خودرو می‌رسد، هرگز واردش نشوید. اگر با چنین شرایطی مواجه شدید دور بزنید و راه دیگری را انتخاب کنید.

آرام برانید

در روزهای بارانی یا برفی نخستین واکنش شما باید این باشد که سرعت خودرو را کنترل کنید. جاده‌های خیس موجب می‌شود که عملکرد فرمان خودرو و لاستیک کاهش یابد و کاهش‌دادن سرعت موجب می‌شود که شما موقعیت بهتری برای ممانعت از سرعت سُرخوردن داشته و بتوانید در مواقع اضطراری به موقع اقدام کنید.
جاده‌های خیس قدرت فرمان‌دادن خودرو را تا یک‌سوم کاهش می‌دهد، بنابراین سرعت خود را باید سه‌برابر کاهش دهید. حتی مقدار کمی آب می‌تواند جاده را لغزنده کند. چرا که آب با آسفالت جاده ترکیب می‌شود و لایه‌ای روغنی روی سطح جاده ایجاد می‌کند.
رانندگی با سرعت در چنین شرایطی موجب کاهش سرعت تماس لاستیک با جاده می‌شود. در چنین شرایطی است که دیگر از فرمان یا ترمز کاری برنمی‌آید.

 لاستیک خودرو باید سالم باشد

آج‌های لاستیک خودرو به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در جاده مانور بدهید. به همین دلیل رانندگی با لاستیک‌هایی که آج‌هایشان ساییده شده، بسیار خطرناک است. بدون لاستیک‌های مناسب ممکن است سُر بخورید و کنترل خودرو از دستان شما خارج شود. خودرویی که لاستیک‌هایش آج نداشته باشد، از راننده فرمان نمی‌برد. نکته مهم این است که این مسأله در شرایط بارانی تشدید می‌شود. هر زمان عمق آج لاستیک‌ها به کمتر از ٦/١میلیمتر رسید، حتما آنها را تعویض کنید. لاستیک‌هایی با عمق کمتر آج، خطرناک و ناایمن هستند.

٥ ثانیه از خودروی جلویی فاصله داشته باشید

در روزهای بارانی معمولا ترمزها خوب عمل نمی‌کنند، بنابراین خیلی مهم است که شما فاصله ایمن خودروی جلویی را حفظ کنید. این فاصله باید به اندازه‌ای باشد که اگر خودروی جلویی ناگهان بایستد، شما ٥ ثانیه بعد پشت آن متوقف شوید. این کار نه‌تنها به شما وقت کافی برای ترمزکردن می‌دهد بلکه موجب می‌شود که شما دید بهتری رو به جلویی داشته باشید.
برای تعیین این‌که چند ثانیه با خودروی جلو فاصله دارید، توجه کنید که خودروی مقابل شما چه زمانی از کنار یکی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی رد می‌شود و شما چه زمانی بعد از آن تابلو رد می‌شوید. حفظ فاصله با خودروی جلویی باعث می‌شود که در صورت لزوم فضای لازم برای فرار داشته باشید.

از گزینه کروز استفاده نکنید

گزینه کروز به خودرو فرمان می‌دهد که تا سرعت معینی اجازه افزایش سرعت دهد. معنایش این است که اگر شما این گزینه را روی سرعت ٧٠ تنظیم کنید، خودروی شما حتی بدون فشردن پدال گاز به آن سرعت برسد.
این کار در شرایط بارانی کار خطرناکی است، چراکه ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که نیاز داشته باشید سرعت را خیلی پایین نگه دارید، اما خودرو به‌طور خودکار به سرعت تنظیم شده و مورد نظر خود خواهد رسید. این کار خطر لغزیدن را افزایش خواهد داد.

برای واکنش سریع آماده باشید

لغزش خودرو و از کنترل خارج شدن آن می‌تواند با سرعت ٦٠کیلومتر بر ساعت رخ دهد. وقتی این اتفاق افتاد ممکن است خودرو به فرمان  دادن شما پاسخ ندهد و قسمت عقبی خودرو بچرخد. در شرایطی که این اتفاق افتاد، ابتدا خونسردی خود را حفظ کنید. از چرخاندن فرمان بپرهیزید. پای‌تان را از روی گاز بردارید و خیلی آرام پای خود را روی ترمز بفشارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha