سلامت نیوز :عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی پیشنهاد ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به صورت فوق‌العاده در كمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش  فارس، پس از آنكه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روند بررسی جزئیات برنامه پنجم، دولت را موظف به ‌كاهش تعداد وزارتخانه‌ها از 21 به 17 از طریق ادغام آنها تا ‌پایان سال دوم برنامه كردند، گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفت.

‌ابتدا‌ موضوع ادغام وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم مطرح شد كه البته حاجی‌بابایی وزیر آمورش و پرورش بلافاصله با این مسئله مخالفت كرد.

‌با گذشت زمان گمانه‌زنی‌ها افزایش یافت‌ ‌تا اینكه ‌ادغام وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی و همچنین ادغام وزارتخانه‌های نفت و نیرو با یكدیگر نیز مطرح شد.

ابوالفضل حسنی‌ مدیر‌كل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم نیز روز گذشته در گفت‌وگو با گروه دانشگاه خبرگزاری فارس از ارئه پیشنهاد ادغام وزارت علوم با وزارت بهداشت از سوی وزارتخانه‌ متبوعش خبر داد و ‌گفت كه تا‌كنون مخالفت جدی‌ای درباره این پیشنهاد وزارت علوم ارائه نشده و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز موافق این ادغام هستند.

اما در همین رابطه حسن عباسی نماینده مردم رودسر و عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به پیشنهاد ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و درمان ‌گفت: این پیشنهاد، پیشنهادی منطقی و مناسب است چرا‌‌كه پیش از این نیز این دو وزارتخانه در بخش‌هایی با یكدیگر به نوعی ادغام بوده‌اند لذا اگر راهكارهای مناسب در جهت تدوین ساختار و رویكرد مناسب در این زمینه پیشنهاد داده شود، می‌توان امیدوار بود كه این دو وزارتخانه با یكدیگر ادغام شوند.

وی افزود: وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هم اكنون در بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود مشترك هستند و اگر مسئولان امر بتوانند زمینه و ساختار ادغام دو وزارتخانه را با یكدیگر به درستی تنظیم كنند، حاصل این ادغام می‌تواند خروجی خوبی داشته باشد.

نماینده مردم رودسر در مجلس تصریح كرد: باید وزارتخانه‌هایی كه وجه مشترك بیشتری دارند با یكدیگر ادغام شوند چرا‌كه این مسئله تبدیل به قانون شده و شكل‌گیری این ادغام‌ها بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه كشور اجتناب‌ناپذیر است.

عباسی به این نكته مجددا تاكید كرد كه از جمله وزارتخانه‌های‌ دارای زمینه لازم برای ادغام، وزارتخانه‌های علوم و بهداشت هستند و این را هم اضافه كرد كه ‌در مورد وزارت آموزش و پرورش هم بحث‌هایی مطرح بود اما شرایط ادغام این وزارتخانه با وزارتخانه‌های دیگر به دلیل گستردگی وزارتخانه و پیگیری ایجاد تحول بنیادی در آن، فعلا وجود ندارد.

وی شرایط كنونی وزارتخانه‌های بهداشت و آ‌موزش عالی را برای ادغام مساعدتر از وزارت آموزش و پرورش دانست و تأكید كرد: اگر پیشنهاد ادغام این دو وزارتخانه دارای توجیه علمی لازم باشد، مجلس از این ادغام استقبال خواهد كرد.

عضو كمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان كرد: دولت باید مسئله را به صورت كارشناسی و علمی بررسی كرده و نهایتا نظر خود را در رابطه با این ادغام به مجلس اعلام كند و در صورتی كه مجلس قانع شود، قطعا ادغام این دو وزارتخانه در صحن علنی رأی خواهد آورد.

عباسی با بیان اینكه مجلس در مورد ادغام وزارتخانه‌ها با دولت همكاری لازم را خواهد داشت، گفت: كمیسیون آموزش در ارتباط با ادغام وزارتخانه‌ها به خصوص ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت وارد شده و موضوع را بررسی خواهد كرد. البته پیش از این كمیسیون از مركز پژوهش‌های مجلس برای ارائه گزارشی تحقیقی در رابطه با ادغام وزارتخانه‌های مرتبط با كمیسیون درخواست كرده است.

وی در پایان اظهار داشت: كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس پیشنهاد ادغام وزارتخانه‌های علوم و بهداشت را هفته آینده به صورت فوق‌العاده در صحن كمیسیون بررسی خواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha