دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 24242

محققان می گویند پیاده روی منظم هفتگی می تواند به حفظ سلامت حافظه و جلوگیری از پیر شدن مغز کمک کند.

سلامت نیوز :محققان می گویند پیاده روی منظم هفتگی می تواند به حفظ سلامت حافظه و جلوگیری از پیر شدن مغز کمک کند.
 
به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اینترنتی بی بی سی، به گفته آنها، پیاده روی به مدت چهل دقیقه طی چند روز در هفته می تواند با کمک به بزرگ شدن ناحیه هیپوکامپ در مغز، در سلامت حافظه افراد مسن موثر باشد.
محققان دانشگاه پیتسبورگ تحقیقات خود را بر ۱۲۰ فرد سالم که بیشتر از ۶۰ سال سن داشتند، متمرکز کردند.
نتیجه این تحقیق در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.
محققان، افراد مورد آزمایش را به دو گروه تقسیم کردند.گروه اول سه روز در هفته و هر روز به مدت ۴۰ دقیقه پیاده روی می کردند. گروه دوم تنها به انجام تمرین های کششی مشغول بودند.
پس از یک سال، اندازه ناحیه هیپوکامپ هر دو گروه با اسکن مغزی سنجیده شد. محققان همچنین میزان تغییر قدرت حافظه این افراد را ارزیابی کردند.
اسکن مغزی نشان داد که اندازه هیپوکامپ گروه اول به طور متوسط ۲ درصد بزرگتر شد، در حالی که هیپوکامپ گروه دوم به طور متوسط 1/4 درصد کوچک تر شده بود.
هیپوکامپ یک ساختمان عصبی است که در هر دو نیمکره مغز و در درون لوب گیجگاهی قرار دارد.
پروفسور اریکسون، سرپرست گروه محققان دانشگاه پیتسبورگ می گوید در سنین بالاتر هیپوکامپ به تدریج کوچک می شود، ولی ورزش سبک و منظم می تواند این روند را معکوس کند.
دکتر سایمون ریدلی، از کارشناسان بنیاد تحقیقات آلزایمر می گوید: هر چند این تحقیقات بر روی افراد مبتلا به این بیماری انجام نشده است ولی موید این موضوع است که هیچ وقت برای ورزش دیر نیست.
ریدلی گفت: "شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد که ورزش مستمر و تغذیه سالم خطر بروز زوال عقل و دیگر مشکلات جسمی را کاهش می دهد."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha